Hej på¨er!

Säkerligen har detta problem varit uppe förut, om någon vet någon bra tråd att länka till så kör på! Eller svara i denna tråden, bara jag får hjälp!!! ;)

Har en några år gammal Stiga som krånglar. Den startar bra när den är kall, går 10-15 minuter varpå den börjar gå upp och ner i varvtal för att sedan dö. Går då ej att starta utan man måste vänta tills den är kall. Man kan få igång den om man trycker fram rikligt med bränsle men bara tillfälligt.

Har lite bilder med förklaringar om klipparen och vad jag kollat:

Info om klipparen och dess motor:
Specifikationsetikett på Stiga gräsklippare med modell- och typinformation samt ljudnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gul Stiga gräsklippare med en Briggs & Stratton 625 Series 190cc motor, synliga smuts och slitage på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser tändstiftet ut. Både direkt efter att den stannat och efter fruktlösa startförsök.
Närbild på ett tändstift i handen, ser torrt ut, gröngräsvision i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någons hand i vit handskar håller ett tändstift med synliga förbränningsspår, på en suddig grön gräsmattabakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får inte ihop detta riktigt, gasreglaget påverkar inte spjället alls ser det ut som...?
Närbild på en Stiga gräsklippares motorområde med synlig slitage och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gräsklippares motor med fokus på gasreglage och mekanism, lite smutsig och bär märket Stiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej,trots min ringa kunskap om förbränningsmotorer är jag ändå hyfsat säker på att man brukar vilja ha 3 saker för att det skall funka; gnista, luft och bränsle. Har inte kollat att gnista finns, men eftersom den faktiskt går ett tag antar jag att stiftet är ok. Tog loss och kollade luftfiltret och tyckte det såg okej ut, inte jätteskitigt, rent och fint innanför. Glömde ta bild på det tyvärr...
Bränslet däremot... Om man börjar med stiftet, borde inte det vara fuktigt av bensin efter ett gäng fruktlösa startförsök? Det är helt snustorrt. Kollar jag innanför luftfiltret så ser man att ett tryck på "startblåsan" eller vad den heter gör att en liten droppe bensin trycks upp i ett litet rör innan spjället. Vet inte hur mycket som borde komma men inte är det mycket. Ibland går det att dra igång den tillfälligt efter det, ibland inte.
Jag undrar också lite grann över om de små armarna som påverkas av gasreglaget verkligen står rätt? Som jag kan se så påverkas inte spjället över huvud taget av gasreglaget. Tänker speciellt på den arm varifrån det går en liten fjäder till spjällarmen, kan den vara böjd på något sätt? De två bilderna på ovansidan spjällhuset är i nollgas och fullgas-läge. Men spjället står ju i exakt samma läge? Däremot ser man att motorn själv justerar spjället under drift, det går rätt duktigt fram och tillbaka när motorn börjar strypas och den försöker kompensera. Iofs ändras ju varvtalet naturligtvis när man ger gas, men inte är det mycket. Påverkar jag själv spjället genom att peta på plastbiten så varvar den betydligt mer än under fullgas med reglaget.

Så, till knäckfrågan: Är det här något jag kan fixa själv genom en enkel operation? Är det något jag ska hålla tassarna ifrån och istället lämna till någon som vet vad den gör? Ska jag slänga skiten på närmast soptipp?

Om alternativ 1 är möjligt tar jag gärna emot tips om VAD jag kan göra, om alternativ 2 är det bästa tar jag gärna emot tips om lämplig mek i Borås eller Gbg-området. (y)

Behövs kompletterande bilder eller tester så hojta till så löser jag det vid nästa besök i stugan!

Tack på förhand!
ToRy
 
  • Närbild av en Stiga gräsklippares motor och spjällhus, med synliga komponenter och lite gräsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Min erfarenhet av såna här motorer är att det väldigt ofta räcker att byta membranet som fungerar som bränslepump i förgasaren vilket är både enkelt och billigt. Nåt annat jag hade testat först är att lossa bensin slangen från förgasaren för att se att bensinen rinner lätt i slangen och skulle den inte göra det eller att det slutar rinna efter ett tag så hade jag öppnat locket på bensintanken för att se om det gör någon skillnad (kan bli undertryck i tanken om locket inte släpper in luft). Att gasspjället inte rör sig så mycket när man ändrar reglaget vid stillastående motor är på grund av att reglaget inte är direkt mekaniskt förankrat med luftspjället utan det är fjäderkraft kontra guvenörkraft (varvtalsreglering). Guvenörkraften saknas när motorn ej roterar.
 
Kanske är så att moderna briggs förgasare inte har membran? Utan vanlig flottör? Isf skulle det kunna vara här problemet sitter. Mitt första tips kvarstår dock då jag håller med dig om att det verkar vara ett bränsle problem.
 
Uppdatering!
Klipparen lämnades in på verkstad, fick återrapportering igår: Skit i förgasaren samt eventuellt glapp i någon dödarknapp som kan ha krånglat när motorn blivit varm. Tredjehandsinfo dock, den gick genom far min innan den kom till mig så vad reparatören sagt ordagrant vet jag inte.
Hur som, ska hämta maskinen i eftermiddag och kör upp till stugan på fredag, får testa den då. 600:- vill han ha, klart värt det om den funkar. (y)
 
Man ska inte köpa nya gräsklippare, man ska satsa på äldre klippo från 80-90 talet ;)
 
Hehehe... :rofl: stämmer säkert! Nu fick jag ju ta över den här klipparen av mina föräldrar och man ska inte skåda en given klippare i förgasaren har jag hört. :)
 
Lite off topic men Stiga gjorde för tio år sedan ett flaggskepp till gräsklippare med vibrationsdämpning och annat lull lull. Till saken hör bara att de använde samma motorer och knivar som till de andra klipparna vilket medförde att om du klippte på lägsta höjd blev det 5-6 cm långt gräs då de satt motorn på gummidämpare vilket lyfte motor och kniv. Min kollega som köpte en sån blev mäkta förbannad när han insåg att det inte gick att klippa kort. Stigas förklaring var att de inte tänkt på det med klipphöjden när de lyfte motorn.
 
Oops... :rofl:
 
Uppdatering igen!
Körde klipparen förra helgen, alltså för någon vecka sedan. Samma problem... Går i någon kvart, sen börjar den gå upp och ner i varv för att till slut dö. :dizzy:
Iddes inte släpa med mig klipparen tillbaka utan åkte bara förbi meken i förra veckan och frågade om han hade något tips om vad jag kunde kolla själv. Han funderade en stund, lös upp och gick och rotade bland hyllorna. Han norpade till slut ett tanklock från någon annan motor och sade att det kanske kunde vara undertryck i tanken, att ventilationen i locket blivit tät.
I helgen fick jag tillfälle att prova och efter att ha börjat med att skruva på mitt eget tanklock lite lösare så funkade klipparen nog för att klippa hela gräsmattan! Yay!!! :rofl:

Vad som dock retar mig en hel del är att jag NU ser att om jag hade läst det allra första svaret i tråden ORDENTLIGT, så hade jag sparat 600:- och en massa besvär... :crysmile: Tack Mardigan för ett klockrent svar, förlåt att jag inte gav det den uppmärksamhet det uppenbarligen förtjänade.. :confused: Du får ett "Bästa svar" som plåster på såren... ;)
 
  • Gilla
Mardigan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.