S steve5432 skrev:
Oavsett ersättning är det ett rejält övergrepp att gå in på någons tomt och kapa ner träd och buskar. Det verkar ju inte heller röra sig om något missförstånd då svaret blev "det blev fint", istället för "nej vad säger du, jag trodde du sa att vi kunde såga ner buskarna, o herregud!". Hade jag missuppfattat en sån sak hade jag blivit förstörd, och givetvis erbjudit rimlig kompensation. Misstag kan alla göra, och missförstånd kan inträffa. Jag får inte av TS-skrifter känslan att det rör sig om något missförstånd utan att de helt enkelt gjorde lite som de själva ville, för att det blev bäst för dem? Tyvärr finns det sådana grannar och det sista man ska göra är att vara snälla mot dem. Försök få dem att erkänna att de gjorde betydligt mer än vad ni hade kommit överens om via ett inspelat samtal, sen gå till polisen. Detta kan ju nämnas vid samtalet också, för att se vilken reaktion som kommer.

Återkoppla gärna hur det gick. Har själv grannar som gillar att köra med diverse "härskartekniker", men efter att jag ryter tillbaka så behärskar de sig. Vissa verkar ha detta i blodet, då de är trevliga i övrigt, har bara lite svårt att hålla sig på sin kant om man säger så och gillar att breda ut sig över tomtgränser, spela hög musik sent på kvällarna och annat.

/S
Jag får precis samma vibbar, vidrigt beteende.
Jag hade polisanmält och inte ens nämnt att jag gett dem lov till något över huvud taget. Grannen har redan satt ribban för hur det här ska skötas ge han inget utrymme för att ha kunnat ”misstolkats”
 
  • Gilla
Beerboy och 1 till
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Återstår civilrättsligt stämma motparten, det kan bli dyrt. Bevisbördan ligger då på den som ansöker om stämningen och det stall vara ställt utom allt tvivel att brott begåtts. Muntligt avtal bli svårt i det läget.
Kanhända jag har fel, händer då och då.
Att något ska vara ställt utom allt tvivel är ett rekvisit (krav) i brottsmål.
I civilrättsliga tvister ”räcker” det att kunna leda något i bevis med hög sannolikhet. Det är alltså i det avseendet lättare att vinna en civilrättslig tvist.

Den stora skillnaden är att man måste driva en civil tvist själv och bära sina egna kostnader. Om tvisten också handlar om ett belopp som överstiger ett halvt basbelopp kan det bli fråga om avsevärda kostnader i juridisk representation för både en själv och motparten till den som anses förlora tvisten.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Bara ifall någon missat...
TS skrev i inlägg #109 att detta är polisanmält.
 
  • Gilla
CarrobarroCIA och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Varför köra med stor text och fetstil?
Gick du en webbsidekurs på 90-talet?
Jag är 98 år och har bara ett öga óch 60% på det andra. Kan du leva med det så stäng ventilen
 
  • Gilla
  • Haha
Pellepilot1 och 11 till
  • Laddar…
Maria T
B Bosse12 skrev:
Jag är 98 år och har bara ett öga óch 60% på det andra. Kan du leva med det så stäng ventilen
Lyckades ändra teckenstorlek nu i alla fall :rofl:
 
  • Gilla
Pellepilot1 och 5 till
  • Laddar…
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Tackar för alla synpunkter och behåller lugnet och vilar i att dom inte lär slinka undan påföljderna av den Polisanmälan som nu är gjord Är dock måttligt förbannad och har stor lust att ge dom en jävla omgång på gammalt hederligt vis men tror inte det biter lika bra och gynnar en återställning av varken häck eller plommonträd deras 'fina syren växer redan in här då dom planterat den mellan 10-30 cm från staketet, troligen för att slippa förlora egen tomtyta.
hur har det gått?
 
Väldigt svårt att få info från ts så ha inte för stora förhoppningar.
 
Violina Violina skrev:
Plantera en thujahäck istället för den häck de klippt ner
Nä, ta till ordenligt. Säljhäck är grejer. Tar livet av det mesta och bli 2-3 meter högt efter 2 vintrar. Dessutom går det att använda till att fläta staket med eller göra torn av för ettåriga klätterväxter.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
T twoody skrev:
Är grannar otyg 9 gånger av 10 så kan du kanske förstå vad som är problemet.
Ledtråd hen har 3km till närmaste granne.
Tja.. Jag har ju inte några problem med grannarna. Problem med grannar är nog det vanligaste ämnet i alla bostads forum. Så även här om man läser lite inlägg. Jag slipper ju grannar som kapar ner mina träd och buskar. Ett skott med hagelgeväret upp i luften skrämmer bort "Turisterna från Balkan" då de glider runt i sina skåpbilar och letar efter tomma hus att "besöka" under sin sommarvistelse i Sverige. Dessa "turister" är annars det närmaste "grann problem" vi har ute på landsbygden.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det med polisanmälan?
 
  • Gilla
Polyester
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Jag är 98 år och har bara ett öga óch 60% på det andra. Kan du leva med det så stäng ventilen
Bra, men du kan istället hålla ner Control-tangenten (ctrl) och trycka på plus-knappen tills all text på sidan blivit lagom stor. Då förstorar du allt, inte bara vad du själv skriver.

Lägg gärna in tomrader emellanåt, så går texten att läsa. Att skriva mer än 15 rader kompakt text utan mellanrum är en skymf mot medmänniskorna. Sånt hoppar jag över.

Det är varmt nu, så ventilerna behöver vara öppna.
 
  • Gilla
Knetech och 6 till
  • Laddar…
Chr3
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Tackar för alla synpunkter och behåller lugnet och vilar i att dom inte lär slinka undan påföljderna av den Polisanmälan som nu är gjord Är dock måttligt förbannad och har stor lust att ge dom en jävla omgång på gammalt hederligt vis men tror inte det biter lika bra och gynnar en återställning av varken häck eller plommonträd deras 'fina syren växer redan in här då dom planterat den mellan 10-30 cm från staketet, troligen för att slippa förlora egen tomtyta.
Hur har det gått med polisanmälan?
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är svårt att få någon egentlig kompensation för det här, möjligen kan ni få nyplanteringsvärdet av förstörda träd, men motsvarande vuxna träd får ni inte.

Beroende på hur förbannad du är kan det helt klart polisanmälas (skadegörelse), och bör också göras om ni vill ha ut ersättning för skadan.
Svårt att generellt säga var ett skadestånd kan hamna, i princip ska det svara mot den skada som orsakas. Vad är då den? I det här fallet kan de hävda ett par hundra kilo frukt årligen a 10-20 kr/kg. Räkna nuvärde på 20 år.
D Daniel 109 skrev:
Det är den som stämmer någon som har bevisbördan.
Fast bevisbördan är inte lika krävande vid tvister som vid allmänt åtal. I det här fallet som det ser ut borde det inte vara svårt att övertyga rätten om det orimliga i att de givit sitt godkännande till denna förstörelse. Rätten gör en bedömning av vad som är rimligt och trovärdigt vid tvister.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.