Har någon erfarenhet av att satt staket på tomten med stolpar typ

WernamoDesign "Drömminge"
https://wernamodesign.se/wp-content/uploads/Produktblad_dromminge_2020.pdf

JABO "Öckerö"
https://www.jabo.se/media/2277913/oeckeroe-monteringsanvisning-jabo.pdf

Undrar dels hur ni isåfall tycker att det funkat att sätta de stolparna i marken (med jordankare eller plint?), vilket avstånd ni satt stolparna samt ifall någon har erfarenhet av "ej 90 gradigt hörn)? ;-)

Utformandet av stolparna verkar vara samma mellan de olika tillverkarna, dock lite olika höjder.

Vi kommer att ha ett hörn som viker av ca 40 grader (ifall jag har mätt rätt).
Enligt JABO "Öckerö"'s instruktion (som borde vara samma som för "Drömminge") så skriver de att "Upp till 30 graders vinkel" så kan man göra vinkeln med att låta ribborna mötas inne i stolpen, medans mer än 30 grader så tycks man rekommendera att låta ribborna mötas i ett hörn.
Har någon erfarenhet att satt ihop ett sådant hörn? Tänker att ifall ribborna möts i ett hörn så måste väl det bli "en svag punkt" - men det kanske ändå funkar fint ändå och är enda sättet att göra så ifall vinkeln är mer än 30 grader (men antar att det är en del trix med gerande...)?

https://wernamodesign.se/hur-gor-jag-vid-horn-som-inte-ar-90-grader/

Så, ifall någon har erfarenhet av typ sådant staket och även kanske "trixande" vid hörn! :)
Alla erfarenheter av det uppskattas! :)

Tack! :)

Mvh
/Marcus
 
  • Trädgårdsstaket med horisontella ribbor och vertikala stolpar framför en vit villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av staketlayout med två alternativ för hörnkonstruktion vid 40 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket på gångväg med olika montage för hörn som inte är 90 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram för justering av staketstolpar och reglar vid olika vinklar på hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ping... ;-)
 
Kalendern
Hur långt "ska"(kan?) man ha mellan stolparna?
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Kalendern
M Makusi skrev:
[länk]
"Rekommenderat avstånd mellan stolparna är 150-160 cm, men max 180 cm."
Jag läste till slut hela sidan och insåg att jag var snabb på frågan, tack för att du svarade ändå dock!
 
Kalendern
I väntan på inlägg av folk som genomfört det så kommer mitt inlägg bara baserat på teori:
Börjar tveka på hur stadigt det kan bli.. Oavsett hur stor plint man gjuter så sitter staket bara nedtryckt i stolpfoten som sen är skruvad med nå små skruv? :confused:
 
  • Illustration av staketstolpar monterade på plintar med olika fästmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalendern
Har satt upp detta staket samt en grind nu här hemma. Köpte tillhörande stolpspjut och stolpfötter också, fick dock gjuta ner dom pga mycket sten i marken. Hade köpt nedgjutningdprofilerna istället om jag hade gjort om det hela tror jag. Stolpen på stolphatten ger ej stadga nog åt grind utan det rör sig.. Fick gjuta ner i slutstolpen som höll grinden, två reglar högt.. Får se om det kommer räcka för att få det stadigt eller ej.
Fint staket men är helt klart tänkt och bäst anpassat för altan.
 
Kalendern
Grinden var ingen höjdare.. Hänger ju ner sig med tiden då grindlåset man får med ej stöttar grinden och träreglar med en vikt längst ut på böjer sig. Ska försöka göra någon lösning med ett hjul eller dylikt under grinden som stöttning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.