Hej, jag har av en mäklare köpt en fastighet. Den består av en huvusbyggnad (en villavagn) samt förråd. Fullvärdesförsäkrat. Bebyggelsetyp: friliggande. Säljaren nämnde att de haft ett bygglov som förnyades periodvis. Han skulle göra det nu likaså. Han fick igenom ett tillfälligt bygglov till 2024 (beslutat av plan & byggnadsnämnden).
Efter jag köpt fastigheten dröjde det 2 veckor innan jag per mail fick besked från säljaren att det "tillfälliga bygglovet var överklagat av Länsstyrelsen".
"Den sammanlagda tiden för tidsbegränsat bygglov får enligt 9 kap. 33 paragrafen PBL inte överstiga 15 år. "
Nu har 15 år gått, då villavagnen varit uppställd sedan 2004.
Jag kommer försöka överklaga beslutet.
Kan jag få tillfälligt bygglov i 15 år på samma sätt som tidigare ägare ?
Mäklaren var väl skyldig att informera om att vagnen inte skulle kunna stå kvar ?

Jag läser "Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt."
från: https://www.svenskfast.se/guider/bygglov/

Kan jag stämma mäklaren eller säljaren ?
Jag har rättshjälp från mitt försäkringsbolag.

Några råd om vad jag bör göra ? Jag känner mig lurad.
 
M mtmmtm skrev:
Hej, jag har av en mäklare köpt en fastighet. Den består av en huvusbyggnad (en villavagn) samt förråd. Fullvärdesförsäkrat. Bebyggelsetyp: friliggande. Säljaren nämnde att de haft ett bygglov som förnyades periodvis. Han skulle göra det nu likaså. Han fick igenom ett tillfälligt bygglov till 2024 (beslutat av plan & byggnadsnämnden).
Efter jag köpt fastigheten dröjde det 2 veckor innan jag per mail fick besked från säljaren att det "tillfälliga bygglovet var överklagat av Länsstyrelsen".
"Den sammanlagda tiden för tidsbegränsat bygglov får enligt 9 kap. 33 paragrafen PBL inte överstiga 15 år. "
Nu har 15 år gått, då villavagnen varit uppställd sedan 2004.
Jag kommer försöka överklaga beslutet.
Kan jag få tillfälligt bygglov i 15 år på samma sätt som tidigare ägare ?
Mäklaren var väl skyldig att informera om att vagnen inte skulle kunna stå kvar ?

Jag läser "Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt."
från: [länk]

Kan jag stämma mäklaren eller säljaren ?
Jag har rättshjälp från mitt försäkringsbolag.

Några råd om vad jag bör göra ? Jag känner mig lurad.
Bygglovet går inte att förlänga mer så ingen idé att överklaga. Du har skyldighet som köpare att kontrollera att bygglov finns. Mäklare brukar bara notera vad säljaren uppger och har inga skyldigheter huruvida det finns lov.

Vad är anledningen till att bygglov inte kan ges permanent? Se vad din detaljplan reglerar. Några byggsanktionsavgifter är inte aktuellt i ditt fall eftersom det finns bygglov och startbesked. När bygglovet gått ut behöver du dock ta bort vagnen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Paragrafryttaren skrev:
Bygglovet går inte att förlänga mer så ingen idé att överklaga. Du har skyldighet som köpare att kontrollera att bygglov finns. Mäklare brukar bara notera vad säljaren uppger och har inga skyldigheter huruvida det finns lov.

Vad är anledningen till att bygglov inte kan ges permanent? Se vad din detaljplan reglerar. Några byggsanktionsavgifter är inte aktuellt i ditt fall eftersom det finns bygglov och startbesked. När bygglovet gått ut behöver du dock ta bort vagnen.
Gäller inte det som står i länken från svenskfast.se ? (att säljaren meddelat mig att bygglov saknas -> avdrag på köpeskilling)
Jag trodde det var svårt och dyrt att få ett permanent bygglov för en villavagn. Måste den inte då uppfylla en massa krav (isolering, takhöjd, dörrbredd, handikapps-ingång osv) som den inte gör idag ?
Blir inte det en dyr väg att gå ?
Det går att få bygglov till ett hus (vad jag hört). Det är en mindre ort på landet.
Vagnen är inbyggd i ett trädäck och inte lätt att flytta. Räcker det att flytta bort den under en tid (för att sedan flytta tillbaka den) ?
 
M mtmmtm skrev:
Jag trodde det var svårt och dyrt att få ett permanent bygglov för en villavagn.
Det är ju ganska dyrt i längden med upprepade tillfälliga bygglov också.


M mtmmtm skrev:
Jag trodde det var svårt och dyrt att få ett permanent bygglov för en villavagn. Måste den inte då uppfylla en massa krav (isolering, takhöjd, dörrbredd, handikapps-ingång osv) som den inte gör idag ?
Om det räknas som ett fritidshus så är det inte så många krav som måste uppfyllas.
Men det måste finnas en anledning till att man har sökt tillfälligt lov? T ex att marken inte får bebyggas?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Men om du viste (eller borde tagit reda på) före köpet att vagnen hade tillfälligt bygglov, då är ju den nya informationen som tydligen var en överasskning för alla parter, att det inte går att förlänga det tillfälliga bygglovet.

Och det är väl tveksamt om säljaren kan hållas ansvarig för.

Det känns ju ganska logiskt att man inte skall kunna ha ett "permanent" tillfälligt bygglov.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Tillfälliga bygglov är på max 5år vad jag vet. Sedan kan de förlängas ett par gånger, men inte i evig tid. Du visste att den stod på tillfälligt bygglov, hur länge den stått och hur länge det nuvarande gällde. Jag tycker att det låter som att du fått tillräckligt med information.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Inte så konstigt att fastigheten såldes just nu känns det som.
 
  • Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
Det är väl möjligen om man kan leda i bevis att säljaren visste att bygglovet inte gick att förlänga. Typ att han redan fått ett avslag av samma skäl tidigare.
 
useless useless skrev:
Det är ju ganska dyrt i längden med upprepade tillfälliga bygglov också.




Om det räknas som ett fritidshus så är det inte så många krav som måste uppfyllas.
Men det måste finnas en anledning till att man har sökt tillfälligt lov? T ex att marken inte får bebyggas?
Ok, bra att fritidshus är enklare.
Jag tror att tillfälligt bygglov var enklare. Marken får bebyggas (vad jag vet).
 
H hempularen skrev:
Men om du viste (eller borde tagit reda på) före köpet att vagnen hade tillfälligt bygglov, då är ju den nya informationen som tydligen var en överasskning för alla parter, att det inte går att förlänga det tillfälliga bygglovet.

Och det är väl tveksamt om säljaren kan hållas ansvarig för.

Det känns ju ganska logiskt att man inte skall kunna ha ett "permanent" tillfälligt bygglov.
Du har nog rätt i att den nya informationen kom som en överraskning. Säljaren sa att han haft tillfälliga bygglov som han förnyat. Han förnyade ju det i december. Detta var ett avslag pga. en granne överklagat samt att det gått 15 år (av länsstyrelsen). Jag visste inte om hur länge han haft byggloven tidigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Tillfälliga bygglov är på max 5år vad jag vet. Sedan kan de förlängas ett par gånger, men inte i evig tid. Du visste att den stod på tillfälligt bygglov, hur länge den stått och hur länge det nuvarande gällde. Jag tycker att det låter som att du fått tillräckligt med information.
Nej, jag visste inte att den stått där i 15 år, men hade kanske kunnat ta reda på det. Det är lätt att vara efterklok. Jag kände inte till regeln om 15 år.
 
H hempularen skrev:
Det är väl möjligen om man kan leda i bevis att säljaren visste att bygglovet inte gick att förlänga. Typ att han redan fått ett avslag av samma skäl tidigare.
Han fick ju ett tillfälligt bygglov dec 2019 (vilket han nog inte borde ha fått). Detta blev överklagat i förra veckan.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Inte så konstigt att fastigheten såldes just nu känns det som.
nej, det fanns nog en anledning till det. ;)
 
Begär ut senaste beslutet om bygglov från kommunen, där framgår varför bygglovet är tidsbegränsat. Om detaljplanen tillåter, sök ett permant bygglov för fritidshus.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.