Tänkte skaffa en billig mindre pool för grabben att kunna plaska i. Tänker då ändå en som är lite större så att han kan simma i den och leka med flytringar osv. Även vi vuxna kommer nog svalka av oss ett par ggr då och då...

Det finns ju då dels dom här poolerna med stålställning runtom.
Rund, blå, uppblåsbar Bestway pool med stålställning och anslutna slangar för vattenfiltrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och dels dom som man blåser upp en rund sarg högst upp för att sedan bara fylla på med vatten så reser den sig.
Uppblåsbar Bestway Fast Set utomhuspool med rund sarg och tillbehör som filterpump och kemikalieflottör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det några för eller nackdelar på någon av dessa?
Vill ha en stege, pump med filter, överdrag och helst någon typ av värmare så det blir lite mer behaglig temp för grabben (och oss). Men osäker på om det går att lösa det sistnämnda för en rimlig peng, sett att det finns värmare för en tusenlapp som värmer med el men gissar att det kostar betydligt mer än det smakar att ha en sådan snurrandes dygnet runt! Någon med erfarenhet?

Har ni några tips att komma med? Spelar det någon roll vilket märke eller var man köper den? Jula, Biltema, Bauhaus, eller är det sak samma? Bestway och Intex är ju två ofta förekommande namn på dessa prylar...

Eller finns det någon helt annan typ av pool ni rekommenderar? Finns ju så himla mycket att välja mellan nuförtiden... :)

Hade helst inte velat lägga mer än 3.000kr på allt. Grabben är bara 3år och vet inte hur mycket den kommer användas men tänker att det kan vara kul att prova och se, med tiden kanske det utvecklas till något dyrare och mer avancerat. ;)
 
Vi började vår poolkarriär med en 3 m stor Intex med uppblåsbar kant sommaren 2018. Äldsta barnet var 3 år då. Blev snabbt en sandfilterpump från Hornbach istället för pumpen som följde med. Efter två säsonger var den uppblåsbara kanten tyvärr slut så i år blev det en Bestway med stålram, också den 3 m. Den är dock betydligt större badyta på men tar ju också mer plats i förrådet på vintern. Värmer gör vi med en termofolie (blå bubbelplast) och 2 st Biltemas solvärmemattor. Poolen har hållit 28-30 grader senaste veckan utan annan värme.
 
  • Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Gick det hål i den med uppblåsbar kant? Tycker ju den ser mycket skönare ut att sitta i, men den med stålram har ju fördelen att det just inte är något som skall blåsas upp som kan gå sönder....

Solvärmemattorna har jag kikat på, trodde dock inte dom skulle hjälpa så mycket. Sedan är ju nackdelen att det inte är jättekul att ha allt detta liggande på gräsmattan! Finns ju en elektrisk värmare också, kikade du något på den?
 
Den uppblåsbara kanten tog mycket stryk av att bli nerpackad så andra året va den full av små hål som va hopplösa att hitta. Den blir också både mindre och grundare än motsvarande storlek med stålram. Jag tycker stålramen känns tåligare och det blir mer plats att bada på. Jag tycker vår 3,05 m räcker bra i storlek men det beror ju på hur mycket plats man har.

Solvärmen ger en ökning med en grad i timmen (eller mer) nu när solen skiner bra. Ger ju dåligt med värme om solen inte skiner alls men tycker elvärme eller värmepump är en för stor investering till den här typen av pool. Första året hade vi ingen värmare alls utan bara solfolie på poolen. Det bra är ju att man kan börja enkelt och sen köpa mer prylar.

Vi testade klorfri rengöring med tabletter första året men det krävde att man kom ihåg tabletten varje dag så nu kör vi veckoklor-tabletter i en flytande dispenser och det funkar bättre.
 
S sommarglass skrev:
ekvadrat;
Använde du samma sandfilterpump till både den gamla och nya poolen?
Är det någon av dessa? [länk]
Var den enkel att koppla in till din nya pool?
Hur stor är poolen, typ Ø 3.05 x 0.76 ?
Det är nog den här vi har https://www.hornbach.se/shop/Sandfilteranlaggning-4-0m-h/8722630/artikel-detaljer.html, fungerar bra även till nya poolen, bara koppla in en slang till och en slang från poolen till pumpen/filtret. På mitt filter har poolen 32 mm slanganslutning men filtret 38 mm så då behövs en övergång mellan dimensionerna.

Poolen är 3,05x0,76 m. Ger ok baddjup för mindre barn.
 
Varför har vissa pooler från Bestway 2 st utlopp (som Y-kopplas innan sandfiltret) men bara 1 st inlopp tillbaka in i poolen? Är det för att:
- skapa tryck?
- för att man ska kunna koppla in exempelvis Solvärmare på det ena utloppet? Så man kan stänga av det utloppet på kvällen (enkel variant av förbikoppling) och bara köra sandfiltret via det andra utloppet? När solvärmaren är aktiv så kommer vattnet i så fall vara uppvärmt när det passerar sandfiltret.
- Eller någon helt annan anledning?
Bild:
https://images.homedepot-static.com...-bestway-metal-frame-pools-56597e-64_1000.jpg
 
Ja det verkar inte direkt lätt att få tag på en pool i 3-4m utförande just nu oavsett var man kollar. Precis slut överallt! Hornbach, Bauhaus, Jula, Jollyroom....
Tror jag vill ha den där bestway med uppblåsbar sargkant i rotting som jag la upp bild på. Tycker den såg snyggast ut och storleken räcker garanterat för min 4-åring att simma o bada i.

Men intressant synpunkt @sommarglass , aldrig set att det finns med tre anslutningar. Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är!
 
ÖoB hade för en par dagar sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.