Hej!

Har bott i vårat nybyggda hus i ca 5 veckor nu. Vi har fjärrvärme med golvvärmeslingor på båda plan. Kikade lite i fjärrvärmeskåpet vid inflytt och såg då att trycket låg på 1,5 bar. Har märkt att det sakta sjunkit sedan dess och idag, 5 veckor senare, ligger det på 1,0 bar. Vad kan detta bero på?

Jag ser inga läckor vid själva fjärrvärmeskåpet och jag förutsätter att allt annat är tätt då det är helt nytt.
 
Tappar du tryck så läcker det någonstans (eller så ökar volymen i systemet vilket inte är så sannolikt). Tyvärr kan man inte ta för givet att allt är tätt bara för att det är nytt, slarviga byggare är ingen sensation. Titta vid golvvärmefördelaren, utöver vid fjärrvärmecentralen är det troligaste stället. 0,5 bar på 5 veckor betyder ett litet läckage, kanske en droppe i timmen eller nåt, så det kan vara svårt att enkelt se.

Om huset är nytt har du väl garantier, vet inte så mycket om hur det funkar då inte varit i nybyggartagen.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tappar du tryck så läcker det någonstans (eller så ökar volymen i systemet vilket inte är så sannolikt). Tyvärr kan man inte ta för givet att allt är tätt bara för att det är nytt, slarviga byggare är ingen sensation. Titta vid golvvärmefördelaren, utöver vid fjärrvärmecentralen är det troligaste stället. 0,5 bar på 5 veckor betyder ett litet läckage, kanske en droppe i timmen eller nåt, så det kan vara svårt att enkelt se.

Om huset är nytt har du väl garantier, vet inte så mycket om hur det funkar då inte varit i nybyggartagen.
Tack för svar! Visst kan det vara så att det läcker trots att det är nytt... men förhoppningsvis inte! om volymen ökar i systemet så hade ju istället trycket ökat.

Garantier finns på alltihop så inga problem så sett, dock tänkte jag höra mig för här innan jag börjar ringa runt.
 
Jag menade inte vattnets volym, den är så gott som oföränderlig, utan volymen i rör och kärl. Golvvärmeslang expanderar exempelvis något när man först trycksätter dem vilket leder till ett visst tryckfall. Men det inträffar tämligen direkt.
 
Jag är ovan vid fjärrvärme - vilket tryck är det du tittar på? Är det trycket i radiatorkretsen i huset? Fundera på om skillnaden uppstår pga att temperaturen i golvvärme/radiatorer är lägre nu än för 5 veckor sedan. Kan ju också vara luft som letat sig fram till exp kärlet.

Närmar sig trycket 1,5 och över kanske säkerhetsventilen släppt ut lite vatten....

Finns lite att klura på innan du bestämmer dig för att det läcker.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är ovan vid fjärrvärme - vilket tryck är det du tittar på? Är det trycket i radiatorkretsen i huset? Fundera på om skillnaden uppstår pga att temperaturen i golvvärme/radiatorer är lägre nu än för 5 veckor sedan. Kan ju också vara luft som letat sig fram till exp kärlet.

Närmar sig trycket 1,5 och över kanske säkerhetsventilen släppt ut lite vatten....

Finns lite att klura på innan du bestämmer dig för att det läcker.
Ja precis, trycket i radiatorkretsen. Har funderat lite kring detta med tempen men det har varit både varmare och kallare perioder under dessa veckor, då kan jag tycka att jag borde ha sett att trycket både stigit och minskat vid tempändringar. Har haft koll på trycket nästan dagligen.
 
Har radiator kretsen ( element/golvvärme) stängts av nu när temperaturen höjts ute är det helt normalt att trycket sjunker.
Du kan testa under en 1/2 dag genom att sätta upp värmen till 28-30˚ inne och se om trycket stiger, gör den det är det normalt. Trycket är lägst på sommaren och högst på vintern då framledningstemperaturen kanske stiger upp mot 50˚C

Men om trycket går ner mot 0 bar så har du en läcka.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har radiator kretsen ( element/golvvärme) stängts av nu när temperaturen höjts ute är det helt normalt att trycket sjunker.
Du kan testa under en 1/2 dag genom att sätta upp värmen till 28-30˚ inne och se om trycket stiger, gör den det är det normalt. Trycket är lägst på sommaren och högst på vintern då framledningstemperaturen kanske stiger upp mot 50˚C

Men om trycket går ner mot 0 bar så har du en läcka.
Har sett att framledningstempen kan vara 40-42c nu på kvällarna men jag tror att det bara är kortare stunder. Antar att tempen måste ligga på sådana temperaturer i timmar för att man ska se någon ändring i trycket.
 
Det är inte bara så att det är nypåfyllt om det nu är ett nytt hus och du behöver lufta ur det och fylla på lite för att få ut allt syre i slingorna?

Sist vi tömde ut hela vårat system och sedan fyllde på igen fick jag gå och köra i mer vatten dagligen i en vecka ungefär innan det stabiliserade sig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Uppdatering. Rörmokaren var här 11 maj och kikade över systemet. Då låg trycket på ca 0,95bar. Vi avluftade på båda våningarna, ingen luft. Fyllde systemet till ca 1,05bar efter avluftningen och sedan dess har det sjunkit till 0,9-0,95 och verkar ligga där nu. De senaste veckorna har det varit så varmt så cirkulationspumpen går ej.

Hur mycket kan trycka variera mellan vinter/sommar?
 
MYCKET mer än en tiondels bar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
MYCKET mer än en tiondels bar.
Ja såklart, men samtidigt så låg trycket på 1,1bar när vi flyttade in (skrev 1,5 i första inlägget ser jag nu, vilket är fel), minskade till 0,9, fylldes på till 1,05 och nu minskat till 0,9 igen. Hade vi inte fyllt på så hade det rimligtvis legat på ca 0,75bar nu antar jag.

Vilka pendlingar i tryck har ni sett mellan sommar/vinter?
 
Fortfarande inom naturlig variation som jag ser det.
 
  • Gilla
Weissach
  • Laddar…
W Weissach skrev:
Vilka pendlingar i tryck har ni sett mellan sommar/vinter?
Över året c:a 0,5 bar, mina rör är från 1960 på nedervåningen och från 1976 på övervåningen.
Det är normalt att det samlas lite luft i ett speciellt element på övervåningen närmast där rören kommer upp, med några års mellanrum får man lufta detta (det förblir kalt i hörnet närmast avluftningen på vintern). Då fyller på några dl vatten. Jag har slutet system idag, men före FV var det med exp kärl och då fick man fulla oftare.
Trycket skall vara när det är ”kalla” rör och element, 0,3 bar + 0,1 bar / m vatten pelare, normalt 0,3 + 0,4 = 0,7 bar vid kallt ställt hus (5˚C) så en sommardag med 25˚ kalla rör är 0,9 bar helt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.