M waleus87 skrev:
Skrev du i fel tråd?
Ja tydligen ,
 
Har du ingen renoveringskassa hade jag letat vidare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låter rätt ok mtp pris och ålder. Ta det stegvis allt eftersom behov uppstår. Troligtvis har nästa hus du budar på ett liknande protokolll. Fönstren är ett mindre problem och det kan lösas när tid uppstår. Sköt om dem så håller de. Kolla noga mögel på vind och lukt bakom list och elutag, det är det viktigaste, resten hör till den
 
Almänna konkursen
 
M waleus87 skrev:
50-100 tkr i beredskap är en möjlighet. 250 tkr för renovering inom 1 år är kanske övermäktigt men tänkbart om det ska göras inom några år.
Det låter lite mindre oroande.

Då kan du klara den där månaden där tvättmaskin och kylskåp pajar samtidigt, och i värsta fall även klara en akutreparation av taket samtidigt. Och bara det att man vet att man har den marginalen brukar på något sätt göra att det inte händer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Aha var tvungen att ta en titt på bilderna iaf.
Där finns ju att göra men de flesta golven verkar ju vara nice, det är trevligt. mycket annat går ordna för några år framåt med några burkar färg och svett.

Oklart vad som händer i bastun, är det en klätterställning?
Infravärmaren i vardagsrummet kan ju tyda på att det inte blir varmt i huset men också på en väldigt frusen pensionär.
Det är duschkabiner i badrummen vilket ju gör att det blir lite mindre viktigt att det är helt tätt i övrigt, men håll det torrt på golven och hade kanske undvikit 40min ångdusch (vilket jag kan tycka man ska undvika ändå iofs)
Köket är i mitt tycke ingen höjdare så riva ut där, och ta med golv och syll i samma veva. Min uppskattning hade varit att syllen går loss på sådär 2000:-/m innan rot
Vitvaror med undantag för diskmaskin ser väl okej ut iaf på bild, kylfrysen är väl lite sådär eventuellt.
Kan du tänka dig att behålla layout i kök och badrum behöver inte renoveringskostnaderna dra iväg till 100.000 om man inte rycks med och ändå fixar lite till och lite till och lite el och medans vi ändå håller på och om vi lägger 89.000:- vore det ju dumt att inte samtidigt..... ja du vet säkert hur folk gör.
Rören i golvet är ju ett problem men säkert inte omöjligt att lösa.

Kan du samla ihop folk för att riva ut och göra lite tråkigt grovarbete, är lite sparsam med inköp av nytt porslin, vitvaror, behåller det som går, utanpåliggande rördragningar och sånt så tror jag du kan komma undan med nåt i stil med:
kök - 50.000
badrum - 35.000
syllar och golv i kök, 2000:-/m och 500kr/m²
färg i övriga huset 10.000
det lämnar ju taket och det är svårt att uppskatta. Är inte van vid villor direkt men borde hamna 1200-1700kr/m² ungefär, beror ju på hur dålig råspont och sådant är också.

till sist så är det en fantastisk tapet i tvättstugan, behåll en fondvägg! :D
 
Tack för svar ovan. Allt det du skrivit har även jag tänkt på själv. Jag har renoverat vägg/tak en del själv, och skulle även kunna fixa om köksluckor och lägga golv själv (har lagt laminatgolv tidigare). Så den kostnaden lär inte vara stor förutom material. Jag tror även att jag skulle kunna fixa en del av arbetet med fasaden själv också. Det jag kommer behöva anlita nån för är VVS, el, badrum samt yttertak och om något behöver göras med syllar.

Avseende syllar i kök (fukt uppmätt på ett ställe som var för högt), det står i protokoll att kondensvatten från luftvärmepump inte leds bort från huset. Om man tittar på bilder och ritningar så är kondenspump placerad på utsidan av där trappan till övervåningen är. Den trappan går vägg i vägg med hörnet på köket där diskbänken och spisen möts. Kan det vara anledningen till fukt kvar i syllar och inte att det kommer från riskkonstruktionen? Om det är så, kan inte det bara ventileras bort och att man åtgärdar kondens från luftvärmepump? Enligt besiktningsmannen så trodde inte han att syllbyte behövdes.
 
Om kondensvattnet rinner ner i konstruktionen så blir man ju av med problemen om man leder bort det, frågan är ju hur mycket som tagit skada över tid och hur brett det skadade området är.
Man kan inte ens gissa så man får öppna vägg och golv för att titta. med tur så går det torka ut väggen, byta isolering och så är man redo igen.
Men har syllen stått i vatten en tid är det nog bytesläge på den.

Hade som jag skrev ovan, öppnat väggen, ytterligare någon meter eller 2 i golvet och letat tills det är torrt, torkat ut det under lite tid och bytt kanske upp till en meter mer än det som jag trott varit skadat.

Men det förutsätter ju att kondensvattnet är problemet. vilket väl inte är orimligt om det är ett lokalt problem.
Oavsett så tror jag inta att bara torka räcker, du vill ju inte har problem senare heller så så man får ta ett ordentligt tag när man ändå ska öppna vägg och golv
 
Fukt i betongplkatta på mark, av den äldre varianten som här. Kommer från flera olika källor.

Värst är givetvis om det kommer vatten i direkt kontakt med betongen, som då kondensvatten från luftvärmepumpen. Det kan handla om 10 tals liter vatten per dygn, men beror på väderförtutsättningar, luftfuktigheten utomhus.

Det finns ofta färdiga lösningar stt köpa med en uppsamlingsränna, där man sedan kan leda bort vattnet en bit från huset, eller ned till en grävd stenkista en bit bort och på lagom djup.

Men tänk på att på vintern fryser kondensvattnet. Antingen bör man ha en ränna som är åtkomlig så man kan knäcka bort isen, eller en uppvärmd ränna (finns som tillbehör till en del värmepumpar, värmen styrs då så den bara går igång en stund vid varje avfrostningscykel).
 
H hempularen skrev:
Fukt i betongplkatta på mark, av den äldre varianten som här. Kommer från flera olika källor.

Värst är givetvis om det kommer vatten i direkt kontakt med betongen, som då kondensvatten från luftvärmepumpen. Det kan handla om 10 tals liter vatten per dygn, men beror på väderförtutsättningar, luftfuktigheten utomhus.

Det finns ofta färdiga lösningar stt köpa med en uppsamlingsränna, där man sedan kan leda bort vattnet en bit från huset, eller ned till en grävd stenkista en bit bort och på lagom djup.

Men tänk på att på vintern fryser kondensvattnet. Antingen bör man ha en ränna som är åtkomlig så man kan knäcka bort isen, eller en uppvärmd ränna (finns som tillbehör till en del värmepumpar, värmen styrs då så den bara går igång en stund vid varje avfrostningscykel).
Sommartid har du stora mängder kondensvatten från innerdelen, men det kommer ju i ett rör och är lätt att leda iväg. Bäst är ju om man får i det i ett stuprör eller en regnvattentunna så man kan använda det till bevattning så här i torr-tider.
Vintertid är det utedelen som ger kondens, men på grund av torrare luft är det mindre volymer, men det ska likväl bort från husgrunden. En vanlig lösning är en rejäl skiva under som lutar utåt, för det *kommer* bli ett isblock, så man behöver något robust.
Enkelt att åtgärda och i stort sett utan kostnad.

Förutom det som tidigare nämnts så ser det rätt välskött ut, Givetvis behövs nya ytskikt, men det vill man ju ändå fixa. Dock blir det kanske ber brådskande om ni inte står ut med stilen, men vissa tycker säkert det är kitschigt. :)

Hade själv likadan dusch förut, den är riktigt trevlig och om man stänger dörrarna efter sig och låter allt kondensera i kabinen så går det utmärkt att ta en 40 minuters ångdusch utan att riskera skador på rummet. :D
(Elräkningen lider däremot...)
 
H hempularen skrev:
Den meningen är lite oroväckande. Det är fullt tänkbart att du kan bo i huset några år innan du får en takläcka, eller att de fuktiga syllarna gör sig påminda, men det kan också visa sig att du har ett läckande tak vid första höststormen. Och att syllarna börjar lukta i vinter.

Om man köper ett hus av den här typen bör man ha en buffert. Skulle vilja säga att man bör ha 50 - 100 000 i akutberedskap, i princip kontant. Och marginal att kunna låna kanske 200 000 ytterligare om det blir kris.
Man måste ha biffert när man köper hus. Speciellt ett från 79 utan större underhåll genomfört.
Med den åldern är det ett äldre hus där den tekniska lifvslängden på många material och konstruktioner börjar närma sig slutet.
Detta innebär såklart inte att det per automatik är en omedelbar risk att allt rasar. Men det ökar kraven på underhåll, inspektioner och mindre, löpande reparationer.
Jag skulle säga att ovan siffror är minimum.

Hus ÄR mycket mer jobb och ansvar. Men skänker även glädje.
Köper man på marginalerna riskerar man att på sig väldigt mycket ångest.
 
M waleus87 skrev:
Tack för svar ovan. Allt det du skrivit har även jag tänkt på själv. Jag har renoverat vägg/tak en del själv, och skulle även kunna fixa om köksluckor och lägga golv själv (har lagt laminatgolv tidigare). Så den kostnaden lär inte vara stor förutom material. Jag tror även att jag skulle kunna fixa en del av arbetet med fasaden själv också. Det jag kommer behöva anlita nån för är VVS, el, badrum samt yttertak och om något behöver göras med syllar.
Men kommer du orka detta med tre barn som ensamstående? De ska ju ha sin tid. Plus ditt jobb. Och den lilla fritid du vill ha.

Det kanske handlar om 4 timmar i veckan du kan lägga på renovering (Citerar Arga snickaren)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Ja hur gamla är barnen? Är de i en ålder där de kan hjälpa till och göra nytta i renoveringen är det ju perfekt.

Priset på huset är ju löjligt lågt, iallafall om man jämför med där vi bor.

Vi köpte ett hus på 86 kvadrat + källare från -64 i januari och är ”snart” färdiga med alla rum. Bara köket och vardagsrummet kvar och det ska bli klart nu i sommar. Nu är vi två men våra barn är 3, 6 och 9 år gamla, dvs inte så jättehjälpsamma. :)
 
Alla tre barnen är i lågstadieåldern. Men för mig är inte det ett problem att hålla på med huset och vara ensamstående med 3 barn. Snarare tvärtom att vara ensamstående där med 3 barn skulle underlätta massa för mig pga att förutsättningarna för barnens uppväxt skulle bli mycket bättre. Det jag menade främst med att jag är ensam med barnen var främst utifrån ekonomin - det är alltid skillnad att ha en lön och 3 barn, eller ha 2 löner. I vår nuvarande lägenhet har jag fixat en del själv, ni kan se bifogat. Allt det gjorde jag på 1 vecka (tom med barnens hjälp), helt själv och aldrig innan har jag hållit i en cirkelsåg innan.
Vi betalar en hyra på nästan 12 tkr i nuläget och det gör det omöjligt att ha några pengar extra till nåt, och absolut inte till något sparande (de som har barn, vet att barnen kostar). Det är en av anledningarna till önskad flytt, men det främsta är att vi i nuläget bor 2,5 km från skola, 5 km från dotterns fotboll, alla kompisar är i stadsdelen där skolan är (alltså 2,5 km ifrån), att klona sig i 3 för att få till det att barnen går kvar i den skola de går på, skjutsa de till kompisar och fritidsaktiviteter - det slukar mer energi och ork än att hålla på med renoveringar. Ibland är det tom helt omöjligt då man är själv. Avstånd sätter krav också på att alltid ha en fungerande bil - vilket också blir en kostnad och inte liten. Jag har ingen fritid alls nu, allt tid och energi går åt att få vardag att gå ihop. Om min fritid där skulle innebära mecka med huset - så är det en fritidsaktivitet jag skulle uppskatta mycket - jag gillar att renovera/bygga och förverkliga projekt.
Det huset jag tittar på innebär gång- och cykelavstånd till allt och mer självständighet för barnen under uppväxten - vilket avlastar mig som förälder. Det enda jag är orolig/bekymrad över är hur så pass omfattande renoveringsbehov det kan bli och att få ekonomin att gå ihop. Jag räknar med att taket ska fixas, badrum ska renoveras, om köket (stommar är i bra skick) så kan jag lacka om luckor och fixa det fint med nya vitvaror, jag kan fixa alla rum med tapeter och ev golvläggning själv (har lagt laminatgolv tidigare), jag räknar med att fasaden behöver fixas också. Om det är så att man ena året kan byta tak, nästa år fasad, nästa år badrum etc - så är det ok. Men min oro är om taket måste fixas i höst (för att den läckan där är pågående och inte gammal och taket inte håller i vinter) och om samtidigt syllar är illa däran och det är inte bara att fixa vid ett ställe där luftvärmepumpen är, och badrummet redan drabbats av fuktskador även om fuktvärden är ok nu där - då finns risk att det inte går. Samtidigt som jag är fullt införstådd i att man får inte bättre för de pengarna, inte ens i nån håla högt uppe i norra sverige. Samtidigt som det är nu (pga av ovan med barnen) jag behöver hitta en annan lösning, att spara ihop till en kontantinsats för husköp upp mot 2 miljoner kommer kräva år och då är barnen i den ålder då det inte väger för flytt och skolbyte och börja om på nytt.



En hög med grävd jord och växtrötter som visar arbete på en trädgård eller marken utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av träram för altan med singel, markduk och timmer framför en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en gårdsplan med nylagt markarbete framför en tegelbyggnad med stora fönster och en nybyggd träplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nybyggd trästaket framför en tvåvåningshus med trädgårdsavfall staplade intill ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.