Jag skulle behöva en byggbeskivning på en enkel skivlyft för gipsskivor i tak
 
Du ska inte hyra en i stället?
 
Det skulle jag kunna göra men det vore "roligt" att bygga en enkel variant som 1 person kan använda
 
M
Casaloco Casaloco skrev:
[länk]
Den där ser mer eller mindre livsfarlig ut!

Man måste på något magiskt vis få upp skivan på en stötta som har en enda 5x10cm ledad platta mot golvet och det på en höjd över 1.5m!
Jag körde med den metoden i badrummet, men la plywood bitar emellan skiva och stötta men då hade jag hade först spikat en temporär regel som stöd längs ena väggen där jag kunde haka i skivorna. Totalt var det tre skivor och vi var två som jobbade, skulle absolut inte göra det på en större yta!
 
M mnils skrev:
Den där ser mer eller mindre livsfarlig ut!

Man måste på något magiskt vis få upp skivan på en stötta som har en enda 5x10cm ledad platta mot golvet och det på en höjd över 1.5m!
Jag körde med den metoden i badrummet, men la plywood bitar emellan skiva och stötta men då hade jag hade först spikat en temporär regel som stöd längs ena väggen där jag kunde haka i skivorna. Totalt var det tre skivor och vi var två som jobbade, skulle absolut inte göra det på en större yta!
 
Tack för tipsen, jag får försöka bestämma om jag ska bygga eller hyra
 
En skivlyft kostar 1800 på Bauhaus. Köp en.
 
Har byggt mig en elektrisk av ett gammalt skrivbord.
Kortade ner ramen och bytte fötterna mot hjul.
 
Casaloco
M mnils skrev:
Den där ser mer eller mindre livsfarlig ut!

Man måste på något magiskt vis få upp skivan på en stötta som har en enda 5x10cm ledad platta mot golvet och det på en höjd över 1.5m!
Jag körde med den metoden i badrummet, men la plywood bitar emellan skiva och stötta men då hade jag hade först spikat en temporär regel som stöd längs ena väggen där jag kunde haka i skivorna. Totalt var det tre skivor och vi var två som jobbade, skulle absolut inte göra det på en större yta!
Körde en liknande själv dock utan hjulen i botten. Kan inte säga att det upplevdes som livsfarligt direkt, dock inte lika bra som en riktigt lyft.
 
M
Casaloco Casaloco skrev:
Körde en liknande själv dock utan hjulen i botten. Kan inte säga att det upplevdes som livsfarligt direkt, dock inte lika bra som en riktigt lyft.
Beror väl till stor del på hur stora skivor man jobbar med. Jag satte 90x300 gips i badrummet det var på gränsen, vanliga 120x240 skivor hade jag inte vågat hantera på något så vekt. Med småskivor som huntonit funkar det med en enkel stötta, dock jobbigt om man har högre takhöjd än vanliga 240, blir mycket klättrande upp och ner hela tiden.

Enklaste och säkraste är nog att hyra en riktig maskin i några dagar.
 
När jag gipsade garaget i våras hyrde jag en skivlyft, jag tror det kostade ett par hundralappar och jag är tveksam till att du lyckas bygga något som blir billigare och ens i närheten så bra som ett verktyg som är avsett för ändamålet.
 
  • Gilla
trcjesa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.