MASSOR av tack för alla svar! :) Uppskattas!

Vi har beslutat att kanske inte ändå bli allt för rädda... Något vi dock är rädda över är just ekonomin. Vi har inte massor att lägga på renoveringar nu i starten.

Riva är idet flesta fall gratis, så det har vi råd med! Men sen när vi gör nytt, tänker jag rent spontant att Nivell eller dylikt system kanske faller oss i överkant rent ekonomiskt. Hur viktigt är det med mekanisk frånluft?

Om vi skulle riva trycka spikreglar, och om det skulle vara tryckt syll (inväntar svar ifrån kommun, besiktningsman). Syllen är jag ganska på det klara hur vi löser. Den byts mer eller mindre rakt av mot obehandlad syll med syllpapp under.

När vi bygger upp golvet igen, är inte det allra viktigaste att organiskt material inte når betongen?

Om vi skulle bygga upp nytt regelverk med syllpapp mellan plattan och reglarna, sedan ha luftspalt på några centimeter upp till isolering mellan reglarna, för att sen lägga golvspån, laminat / parkett.
Uppifrån och ner:
1. Ytskikt
2. Golvspån
3. Reglar med isolering emellan
4. Syllpapp
5. Betong

Det är ju mer eller mindre samma uppbyggnad som det stått i 50 år utan att mögla, men utan illaluktande impreg.syll, och syllpapp mellan trä och betong... Några tankar kring detta?
 
Skynda långsamt och riv inte ut allt på en gång. Spara pengar för renoveringen och gör det rätt när ni gör något. Har ni dåligt med pengar i början så är det bättre att avvakta lite med renovering och ta det när ni känner er bekväma ekonomiskt.

Nuvarande ägare har ju uppenbarligen bott där så det är väl inte helt obeboeligt?
 
Som sagt, riv bara ut sånt som uppenbarligen är fuktskadat, i övrigt är det ett klart egenvärde i att vänta och se vad man egentligen vill prioritera.

Nivellgolv är säkert trevligt, men varken det eller mekanisk ventilation var något som huset byggdes med och inget som huset kräver.

När du kan få klarhet i *varför* golvet är fuktigt kan du ta ett beslut om hur det nya golvet blir bäst.
Är det ”bara” att marken utanför har lett in vatten i/mot sulan istället för att dränera bort det får du kanske ordning på det med en helgs arbete med en spade i samband med att du fixar underkant på fasaden.
Då kan du få äkta orginalkänsla genom att lägga linoleummatta på golvet och vara nöjd.

Om det verkligen tränger upp fukt undertill blir det något knepigare, golvplaton och ett laminatgolv kanske, beroende på hur illa det är?
 
Självklart kommer vi att stressa långsamt, men ser ändå hellre att vi blir av med det mesta utav allt tryckimpregnerat på direkten än att behöva avmöblera rum osv i efterhand... När huset står tomt går det ju betydligt snabbare att byta golvet tänker jag.

Där det behöver stambytas väntar vi med, det är ju klart fördelaktigt att ta det med stam och vvs i samma veva bär golven står öppna. Men all golvyta som inte har stam / vatten i sig tänker jag mig att vi tar på direkten.

Ingen som har någon tanke eller invändning med att skippa mekaniska frånluften under golvet? De flesta 60, 70, 80 tals hus har ju faktiskt inte detta, och det fungerar ju ändå bra för dom flesta verkar det som... Det viktiga för oss är att det inte ska utsöndra massa 70- tals kemikaliegifter! Om vi behöver göra om samma sak om 20 år spelar ingen roll.

Då alltså, bygga upp nytt regelverk med obehandlat trä på betongen, men då självklart med syllpapp eller annan fuktspärr emellan betongen och trät.
 
Hur högt golv har ni nu?
Skulle det innebära att ni även måste höja alla dörrar och får stora nivåskillnader mellan renoverade och orenoverade rum?
 
Hej igen på er!
Vi var på visning idag igen, och inga markanta lukter kände vi av.

Säljarens besiktningsman har tagit upp hål för provtagning, och spikregeln är ju ingen snack om saken, den är rötskyddsbehandlad, man kan ju även se att det är taget prov för analys.

Syllen däremot ser man ingen provtagning på, och är ej heller omnämnd i protokollet. Kan man se med blotta ögat om det är tryckt? Spikregeln är ju typiskt grön, syllen ser ut som obehandlad furu. Fanns det rötskydd på den tiden som var ''osynlig''?

Bilden ifrån utsidan är på motsvarande ställe fast då utifrån, panelen nertagen en bit.
 
  • Närbild på ett hål för provtagning i en vägg med synlig rötskyddsbehandlad spikregel och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provtagning i trävägg med synliga borrkärnor och spår av rötskyddsbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hål för provtagning i en husvägg som visar isolering och en regel behandlad mot röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterst tveksam till om det fanns någon ”osynlig” impregnering då, än mer skeptisk till att det skulle används vid husbyggen. Och om det fanns så är det ju inte säkert att det skulle ha samma luktproblem.

Inga starka lukter tyder ju på att det inte är särskilt bråttom med något, så då ligger väl tidigare nämnda rekommendationer kvar. Lycka till!
 
Det är ju bara att köpa kåken. (y)

Sen river du golvet som luktar direkt.
(Sätt ev in en liten frånluftsfläkt fläkt i ytterväggen så du inte får mögellukt i hela huset. )

Gräv bort några decimeter på marken utanför så torkar sockeln.


Jag har satt in några nivell-golv.
Om du inte har några fukttillskott så behöver du ingen fläkt, men du kan ju komplettera med fläkt senare.

Troligen är resten av golven okej.

//AA
 
Det där med att mäta fuktkvot i uppborrade hål är lurigt då man bara får ett punktvärde som dessutom kan variera radikalt över tiden. I vår källare med ”riskkonstruktion” uppmättes en låg fuktkvot av första besiktningsmannen. När den andra besiktningsmannen mätte x månader senare i samma hål var det högre värde(dock under kritisk nivå). Jag vad honom då borra ett hål till 2 meter bort och där var ett helt annat fuktkvotsvärde.

så alla dessa mätningar få tas som en indikation. Det viktiga är att det inte luktar mögel / unket. Gör det inte det så för inget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.