K
Ska bygga en trappa och har tagit in offerter från olika närliggande snickeri för att köpa virke.

Det är stora prisskillnader och förmodligen även kvalitetskillnader.

Min favorit erbjuder vad de kallar för friskkvist och menar att de använder denna furufog till sina trappor. Konkurrenten vill sälja kvistfritt A/B och menar förstås att det är det som är bäst.

Försökte hitta exempel på nätet men är ingen bra googlare.


Hur stor skillnad i upplevd kvalitet är det mellan kvistig och kvistfritt?
 
Det är ingen teknisk kvalitets skillnad mellan dessa, endast utseende.

Friskkvist beskriver bara hur kvistarna ser ut, att de finns men är släta och en del träet kan man säga.
Kvistfritt, inga kvistar som syns. ”Lugnare”utseende, tråkigare enligt andra.

Men ta en titt innan du bestämmer dig, det är bara en smaksak.
 
Jag blev otroligt impad av friskkvist a/b furu limfog som jag köpte till bokhyllor, billigt och riktigt bra ( hobby snickare) kvaliteten som är i vilket fall som helst mycket bättre än det som går att hitta i vanliga byggvaruhus.
 
Kvistfritt är tveklöst betydligt högre kvalitet. Båda kommer att uppfylla dina tekniska krav men självklart blir allting lättare att arbeta med om det är fritt från kvistar. Mindre kåda och bråkiga områden vid hyvling. Med kvistar krävs också spärr för att hindra genomblödning av kåda.

Jämförelsen med vad som finns i byggvaruhus stämmer såklart, men är inte heller så mycket värd, det är helt olika saker som jämförs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.