Det är väl ändå en viss skillnad på att säga att man som säljare anser att det är fackmannamässigt utfört, och att ange att Firma X har utfört detta och det finns papper på det som ni ska få? Här har han ju medvetet ljugit om vem som gjort badrummet.
Prata med en advokat, gå inte in i dolt fel diskussion, felet är inte dolt, men säljaren har farit med osanning när han säger att Firma X har utfört renoveringen och att den är fackmannamässig.
 
  • Gilla
MariaT75 och 2 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det är väl ändå en viss skillnad på att säga att man som säljare anser att det är fackmannamässigt utfört, och att ange att Firma X har utfört detta och det finns papper på det som ni ska få? Här har han ju medvetet ljugit om vem som gjort badrummet.
Prata med en advokat, gå inte in i dolt fel diskussion, felet är inte dolt, men säljaren har farit med osanning när han säger att Firma X har utfört renoveringen och att den är fackmannamässig.
Tja jag är osäker på hur mycket de ger.
Det intressanta just nu är vad GVK anser om om golvbrunn och duschkabin.
Jag skulle inte processat på så lösa ändar.
 
  • Gilla
piotrkundu
  • Laddar…
Säljarens utfästelser kring fackmässigt arbete, intyg som skulle översändas och dessutom osanna uppgifter om att en specifik firma utfört arbetet bör innebära att det är ett fel i fastigheten. Säljaren verkar till och med ha haft ont uppsåt genom att ange osanna uppgifter (=ljuga).
Notera att något inte måste vara ett s.k. "dolt fel" för att vara ett fel. Om det kommer kosta större summor att åtgärda hade jag definitivt kontaktat en jurist för en bedömning. Utmaningen kanske snarast ligger i bevisläget om alla uppgifter bara är muntliga, men som jag förstod hade säljarens skriftligen uppgett vilken firma som påstås ha utfört arbetet?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vem är det som hävdar att det inte är ett dolt fel?
Säljarens försäkringsbolag?
Det är ju i sig inte facit, och som du ser här så finns det en hel del tolkningar om hur det ska bedömas.

Om försäkringsbolaget säger nej påverkar inte er rätt att få ersättning för ett dolt fel, det är bara det att säljaren får stå för det själv. Om det är ett dolt fel.

Dock är det nog något som ni riskerar att få strida för.

En annan sak att ta i beaktande är att ni *inte* får ersättning för skadan, utan för mellanskillnaden av vad köpesumman som skulle varit om ni kände till felet från början. Och bara om den summan anses vara tillräckligt stor i förhållande till köpesumman.

Så, det kan vara värt att ta ett samtal med en jurist och rådgöra om vad ni har för möjligheter att gå vidare, men räkna inte med att det kommer gå med vinst...

Däremot så är det ju rätt anmärkningsvärt om säljaren har angett ett företag som ”skyldigt” som aldrig varit där.
Det skulle få mig att misstänka det mesta i huset, så det kan kanske vara värt att gå igenom listan över saker som inte gått att besiktiga och kontrollera dem nu...
 
  • Gilla
minitoy och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vem är det som hävdar att det inte är ett dolt fel?
Säljarens försäkringsbolag?
Det är ju i sig inte facit, och som du ser här så finns det en hel del tolkningar om hur det ska bedömas.

Om försäkringsbolaget säger nej påverkar inte er rätt att få ersättning för ett dolt fel, det är bara det att säljaren får stå för det själv. Om det är ett dolt fel.

Dock är det nog något som ni riskerar att få strida för.

En annan sak att ta i beaktande är att ni *inte* får ersättning för skadan, utan för mellanskillnaden av vad köpesumman som skulle varit om ni kände till felet från början. Och bara om den summan anses vara tillräckligt stor i förhållande till köpesumman.

Så, det kan vara värt att ta ett samtal med en jurist och rådgöra om vad ni har för möjligheter att gå vidare, men räkna inte med att det kommer gå med vinst...

Däremot så är det ju rätt anmärkningsvärt om säljaren har angett ett företag som ”skyldigt” som aldrig varit där.
Det skulle få mig att misstänka det mesta i huset, så det kan kanske vara värt att gå igenom listan över saker som inte gått att besiktiga och kontrollera dem nu...

Åh du skriver exakt hur jag tänker. Har tagit bort hela glädjen med huset och jag är så skeptiskt☹️Och har känt samma sak, det är ju fortfarande ett fel! Ska kontakta säljaren igen nu efter domen på dolda fel försäkringen och tycka på lite mer. Tack!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E
Duschkabin i nyrenoverat badrum då ringer varningsklockorna i mina öron iaf.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Duschkabin i nyrenoverat badrum då ringer varningsklockorna i mina öron iaf.

Jag sa samma till besiktningsmannen men Han sa att det är tydligen ganska vanligt med duschkabin just på en övervåning,för att minska skadorna ooom det skulle bli en fuktskada någon gång.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
F Falurödrut skrev:
Åh du skriver exakt hur jag tänker. Har tagit bort hela glädjen med huset och jag är så skeptiskt☹️Och har känt samma sak, det är ju fortfarande ett fel! Ska kontakta säljaren igen nu efter domen på dolda fel försäkringen och tycka på lite mer. Tack!
Ja, tyvärr ligger nog din största möjlighet till ersättning i någon form av förlikning med säljaren.
Hoppas att han inte är lika lömsk som han låter...
 
Thomas59
Att f-bolaget hävdar att det inte är ett dolt fel betyder absolut ingenting. Det är ingen ”dom” och görs regelbundet av f-bolagen då dom givetvis vill slippa betala. Det hindrar inte dig att föra talan direkt mot säljaren.

Med den info du givit är det ett gränsfall. Det finns inga krav att göra ”förstörande” undersökningar (duschkabinen satt fysiskt fast i väggen vad jag förstår) om det inte finns andra indikationer på att något kan vara fel. Att kvalitetsintyg saknas gör dock frågan lite öppen. Det kan uppfattas som en indikation som borde föranleda fördjupad underökning, eller krav på att intyget ska uppvisas innan köpet.

Jag tror att du får svårt att vinna en talan om ersättning då i tillägg felet möjligen är för litet i pengar i förhållande till totala köpeskilingen. Omöjligt är det dock inte men jag skulle nog ta det som läropeng. Tyvärr.
 
A
F Falurödrut skrev:
Hej!
Vi köpte vårat första hus förra året.Huset är ett äldre hus men som har totalrenoverats från topp till tå. Var som att flytta in i ett nybygge och allt var oanvänt. På övervåningen i badrummet fanns en duschkabin, så brunnen blev aldrig undersökt, men eftersom allt skulle vara fackmannamässigt utfört och inte använt så litade vi på att allt var som det skulle. Nu 10 månader senare skulle vi byta ut den och sätta in ett badkar och märker att brunnen inte ser okej ut. Jag kontaktar vår besiktningsman och han intygar att den inte är godkänd och att den inte kan vara fackmannamässigt utförd. Jag kontaktar säljaren som säger igen att den är godkänd och i papperna står det även en firma. Jag kontaktar firman och dom har aldrig satt sin fot i huset. Säljaren vill att vi gör detta till ett dolda fel ärende. Sagt o gjort så gör vi det och jag fick svar idag att vi skulle ha undersökt brunnen innan vi köpt (alltså rivit ut en ny duschkabin innan vi skrivit papper) och att det inte är ett dolt fel, och att jag skulle räknat med det med tanke på husets ålder, även att vi skulle märkt detta tidigare. (Vilket är förståligt ,men då vi har 2 duschar har vi inte använt den på övervåningen så ofta) Golvet måste antagligen rivas upp och göra om brunnen. Är det bara att gilla läget eller vad kan vi göra? Alla tips mottages!/ förvirrad husköpare

Kan du beskriva mer kring försäljningen:
- Vad var det för bolag som sålde och vem hade gjort säljarbesiktningen?

Kan du även förklara till vem du gjorde anmälan kring dolt fel och vad du skrev i detta och exakt vilket avslag du fick?


Detta är två viktiga frågor kring vad som är dolt fel enligt en försäkring mot vad en domstol eller vad jordabalken menar (eller vad som tolkats genom domslut).
 
F Falurödrut skrev:
Jag sa samma till besiktningsmannen men Han sa att det är tydligen ganska vanligt med duschkabin just på en övervåning,för att minska skadorna ooom det skulle bli en fuktskada någon gång.
Den har faktiskt inte hört förut. Det skulle vara badkar då. Men en duschkabin. Det får mig att tveka på besiktningsmannen... Kom han från AC?
Enligt säkervatten så ska man kunna kom åt och rensa brunnen.
En duschkabin ska räknas som möbel. Eftersom du ska tätskikt bakom och runt om..

Frågan är gick det att se golvbrunnen?
Innan man tog bort kabinen?

Kom ihåg att du har med huset att tycka om och vårda. Huset behöver din kärlek... Även när de busar för mycket
 
Redigerat:
Ingick en "dolda-fel" försäkring i köpet?

Jag vill bara dela med mig av egen erfarenhet när det gäller denna typ av försäkringat. Jag renoverade ett rum i källaren med anmärkning på hög fukthalt i golvkonstruktion. Jag gjorde iordning enligt konsgens alla regler men när jag rev bort platsbyggda garderober och en bit av en vägg så upptäckte jag en sättninhsskada som var 3 cm på bredaste stället.

Besiktningsmannen från försäkringsbolaget sa att kostnaden för att åtgärda understeg självrisk, men att jag skulle anmäla det i alla fall om mina åtgärder(gjuta igen springan) jnte skulle räcka, och om sprickor senare skulle uppstå i putsen.

Försäkringsbolaget hävdade dock att jag borde ha upptäckt skadan(pga hög fukthalt i golv???) och nekade ansvar.

Hur skulle jag kunna upptäcka en sättningsskada bakom en vägg och platsbyggda garderober? Jag hade ju behövt riva ganska mycket.

Summan av kardemumman är att man aldrig borde lita på dessa försäkringar. Det verkar som att det är ett större och dyrare jobb att vinna juridiskt än att bara fixa det själv. Återkom gärna ifall det låg en "dolda fel" försäkring på huset.

Sunt förnuft säger ju att åtgärderna man borde vidtagit för att upptäcka det aktuella felet är väldigt långt gångna. Ifall man skulle göra så ingående inspektioner av ett hus skulle man ju bli kvar i dagar!

Men, som sagt, såvida du inte är eller känner en jurist, så skulle jag lägga energin och pengarna på att åtgärda golvbrunnen. Tyvärr är nog verkligheten sådan. Jag hoppas att du i övrigt är nöjd med ditt hus.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Ingick en "dolda-fel" försäkring i köpet?

Jag vill bara dela med mig av egen erfarenhet när det gäller denna typ av försäkringat. Jag renoverade ett rum i källaren med anmärkning på hög fukthalt i golvkonstruktion. Jag gjorde iordning enligt konsgens alla regler men när jag rev bort platsbyggda garderober och en bit av en vägg så upptäckte jag en sättninhsskada som var 3 cm på bredaste stället.

Besiktningsmannen från försäkringsbolaget sa att kostnaden för att åtgärda understeg självrisk, men att jag skulle anmäla det i alla fall om mina åtgärder(gjuta igen springan) jnte skulle räcka, och om sprickor senare skulle uppstå i putsen.

Försäkringsbolaget hävdade dock att jag borde ha upptäckt skadan(pga hög fukthalt i golv???) och nekade ansvar.

Hur skulle jag kunna upptäcka en sättningsskada bakom en vägg och platsbyggda garderober? Jag hade ju behövt riva ganska mycket.

Summan av kardemumman är att man aldrig borde lita på dessa försäkringar. Det verkar som att det är ett större och dyrare jobb att vinna juridiskt än att bara fixa det själv. Återkom gärna ifall det låg en "dolda fel" försäkring på huset.

Sunt förnuft säger ju att åtgärderna man borde vidtagit för att upptäcka det aktuella felet är väldigt långt gångna. Ifall man skulle göra så ingående inspektioner av ett hus skulle man ju bli kvar i dagar!

Men, som sagt, såvida du inte är eller känner en jurist, så skulle jag lägga energin och pengarna på att åtgärda golvbrunnen. Tyvärr är nog verkligheten sådan. Jag hoppas att du i övrigt är nöjd med ditt hus.
tack snälla för ditt svar och vad tråkigt o höra att du varit med om liknande:(
Det var säljaren som tecknade en dolda fel försäkring vid husköpet.
Alltså jag tänker exakt samma, ska man behöva riva upp hela huset för att se hur allt ser ut under? Dom har ju gjort om hela huset med golvvärme,nya väggar osv. inser nog också att vi får gilla läget. Blir så besviken på säljaren och systemet, att man ska veta så mycket själv. Känns som det går o vrida o vända på allt till säljarens fördel...
 
F Falurödrut skrev:
tack snälla för ditt svar och vad tråkigt o höra att du varit med om liknande:(
Det var säljaren som tecknade en dolda fel försäkring vid husköpet.
Alltså jag tänker exakt samma, ska man behöva riva upp hela huset för att se hur allt ser ut under? Dom har ju gjort om hela huset med golvvärme,nya väggar osv. inser nog också att vi får gilla läget. Blir så besviken på säljaren och systemet, att man ska veta så mycket själv. Känns som det går o vrida o vända på allt till säljarens fördel...
Ja, det är ju säljaren som köpte försäkringen, för att skydda sig.
Så de gör allt för att vrida och vända på det så att du inte får någon ersättning. Det är i praktiken vad försäkringen är till för...

Som sagt, det minskar inte säljarens ansvar, men det gör det mycket svårare för dig som köpare att få rätt. :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att flytta på/kika under en duschkabin ingår i den undersökning man förväntas göra i samband med ett husköp.
Ja men bara om duschkabinen är flyttbar. Det ingår inte i undersökningsplikten att vidta byggåtgärder/skada huset för att se fel. En duschkabin som är fastmonterad och dessutom sitter med lim som skulle skada vinyltapeten att skära loss är inte i plikten. Rättsligt så är det skillnad på en lös och en fastmonterad duschkabin. En fastmonterad kabin kallas fast tillbehör till fast egendom. Att kräva att man skadar fastigheten i syfte att fullgöra köparplikten är alldeles för långt gånget och skulle få enorma konsekvenser om ett sådant mål blev vägledande. Men en lös duschkabin är löst tillbehör till fast egendom och måste undersökas. Skillnaden märks än tydligare i fråga om hushållsapparater. En diskmaskin som ansluts med en vanlig stickkontaktshane i vägguttaget och en snabbkoppling av vattnet är lös egendom till fast egendom och får tas med av säljaren efter visningen för den är inte fast monterad.
Jag tycker att man i ett köpeavtal ska lägga en text i denna stil som jag föreslagit Mäklarsamfundet utan intresse då mäklaren i praktiken står närmare säljaren än köparen. : Muntliga överenskommelser eller muntlig information ska för att äga giltighet vara skriftliga eller vara skriftligt bekräftade av någon av parterna.

//B.
PS
Stegen som hänger på en krok i garaget fär inte tas med fast den inte sitter fast. DS



Varför det? Är det någon pågående vattenskada?
 
  • Gilla
Aost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.