Nicjon, det ska bli intressant att höra vad din värmekonsult rekommenderar, eftersom valt samma kombination 1210 + FLM30.
Storleken på våra hus är ju snarlika.
Var i Sverige bygger du???
 
KarlXII skrev:
Som ett exempel, utläst från kalkylarket: Vid en given temperatur på -20 grader utomhus och 21,5 inomhus så kommer värmeförlusten i ert hus vara 5137 Watt per timme.
Med i snitt 23 graders innetemperatur blir det bara en försumbar skillnad i värmeförlust...5323 watt istf 5137 vid 21,5 inne och -20 ute.

Som det ser ut så skulle det räcka gott och väl med en Nibe 1210 mod "5 kwh" som ger 6 kwh vid 35 grader..utan frånluftsmodul. Tänk på att det finns elpatron och kamin också.. :)

Det är inte lätt att bestämma sig... ;)
 
Tänk om, det bara hade funnits en värme pump, en färg på kakel, en modell på kök, en ...........................
Vad enkelt det skulle vara !!!
Men fan så trist (oops får man svära här) !!!! ;D

och mitt i denna beslutsvånda så ringer Borr Lasse
och säger att nu är han nere på 9 meter och inte hittat
något berg ännu :-[

Det ska inte vara lätt i LHS
 
Har kollat lite vad mina bekanta har lagt in för värmepumpar(jord/berg) í sina nybyggda hus. De har alla 1,5 plans hus på 200-220 kvm och pumpstorlekarna är 7-7,5 kW beroende på fabrikat (IVT, Nibe och Thermia). Ingen av dem har dock någon frånluftsmodul kopplad till pumpen.

 
Ok, då bygger du på lite "varmare breddgrader", vi bygger i Stockholms området.

Det är vår konsult som föreslår 1210/8,5 + FLM30
 
Vi håller på och kollar, just nu ringer jag till Nibe  ;D ;D

Lite senare efter att ha pratat med Nibe....
Hans bedömning är att vi ska klara oss bra med 7,1 med tanke på att vi har extra isolerat i plattan.

Ny rekommendation blev: Nibe 1210 7,1 + FLM30 + extra varmvattenberedare. Borrning 130m var ok. ;D ;D

Äntligen!
 
och mitt i denna beslutsvånda så ringer Borr Lasse
och säger att nu är han nere på 9 meter och inte hittat

Hmmm vi har 0,6 m till Berg. Tur att kommunen lovat att ta sprängningen för servicen till huset...
 
och mitt i denna beslutsvånda så ringer Borr Lasse
och säger att nu är han nere på 9 meter och inte hittat
...nu kanske jag fick dit quoten
 
Sweli skrev:
Ny rekommendation blev: Nibe 1210 7,1 + FLM30 + extra varmvattenberedare. Borrning 130m var ok. ;D ;D

Äntligen!
Perfekt.. Hoppas det blir bra nu då! De borde ju veta.....
...även om jag ofrivilligt tänker -"Jaha, de lyckades kränga på dem en extra beredare också..." :D


 
Karl, Karl...
Är du glad nu ;D
Det var jag som frågade om han tyckte att vi behövde lite extra vatten till vår SPAbadkar, du vet den som vi ska bygga själva ;D

Nu ringde Borr Lasse och sa att han kunde inte borra till 130 det blev bara 123 :-/
Han sa att de försöker borra djup för att ha bra vattentryck men vi hade så mycket så att han inte kunde fortsätta att borra!

My Lord, and this is just the beginning of our project :-/
 
Uh-oh. :surprised:
Du måste fråga om det är 123 meter aktivt borrhål!
DVS att slangen kommer att ligga under vatten 123 meter ner i backen...så att han inte menar att han bara borrat 123 meter från marknivån.
 
Karl12

Sorry, jag formulerade mig lite otydligt, skulle givetvis vara så här ;
Vår andra oberoende konsult rekommenderade 8,5 plus FLM30 ;D
 
Sweli skrev:
Vi håller på och kollar, just nu ringer jag till Nibe  ;D ;D

Lite senare efter att ha pratat med Nibe....
Hans bedömning är att vi ska klara oss bra med 7,1 med tanke på att vi har extra isolerat i plattan.

Ny rekommendation blev: Nibe 1210 7,1 + FLM30 + extra varmvattenberedare. Borrning 130m var ok. ;D ;D

Äntligen!
Nu när jag har börjat bråka kan jag lika gärna fortsätta. 130m, fungerar säkert, då pratar vi 130m AKTIVT hål, men det är allt lite snålt. Be borrgubben hänga på maskinen ytterligare några meter så är ni säkra på att ni får hål så det räcker, det kostar inte så mycket extra, 250sek per meter eller nått. Jag borrade 160m till min Nibe 7.

130meter blir lätt 120 pga låg grundvatten nivå och sedan försvinner lite i botten på hålet där slangens tyngder sitter. Det är lätt hänt att det aktiva borrdjupet blir kortare än man tänkt sig.

Extra vv tror jag är bra, 160liter 55gradigt vatten försvinner snabbt i bubbelpoolen..... :)

 
KarlXII skrev:
Uh-oh.  :surprised:
Du måste fråga om det är 123 meter aktivt borrhål!
DVS att slangen kommer att ligga under vatten 123 meter ner i backen...så att han inte menar att han bara borrat 123 meter från marknivån.
Nu har vi frågat vår borr Lasse.
Han sa att vi har 112m aktivt håll och det är det bästa han har träffat på många jobb.
Han berättade att man brukar borra så mycket mer just för att försäkra sig att man får tillräckligt med "aktivt" hål.
I många fall sa han, har han borrat 160 meter i berget där bara 60m blev "arktiva".
I vårt fall har vi vatten 2 meter från marken och han sa att han sällan sett sådan tryck i hållet så att han var tvungen att sluta borra.

Han skojade och sa att om det hade varit tillåtet skulle vi kunna koppla en pump och vattna gräsmattan ;D

Vi frågade om det var risk att det skulle torka, svaret var: "inte så stor risk"

Så nu har jag lugnat ner mig, för att jag var jätte nervös när han sa att hålet inte skulle bli mer än 123m, då tänkte jag att det var som att slänga bort pengar :-/

Nu är jag glad igen ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.