Jaha efter knappt två veckor av robbotägande kom Tor på besök. Trodde i min enfald att det räckte med att dra ur strömmen men icke. Transformatorn och kretskortet i stationen måste bytas. Åskan har slått ner i närheten och gått via begränsningskabeln i gräsmattan.

Har läst på om åskskydd men verkar som den allmänna åsikten är att dom inte funkar så bra . Laddstationen står lite dumt till under altanen och det är inte särskilt praktiskt att dra fram den för att koppla ur slingorna. Varje gång man hör åskan. Så funderar på att sätta någon form av brytare i stället. Transformator för robotgräsklippare skadad av åska, med synlig strömbrytare och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni det räcker eller behöver jag någon form av kontakt man kan dra isär. ?
 
En brytare kan säkert ge ett visst skydd. Den bör bryta bort alla ledningar som går in till laddstationen (beg./guide/strömmatning)
 
Jag tog en släpvagns kontakt och kopplade in, funkar fint. Bara att dra isär vid behov.
 
Släpvagns kontakt låter smidigt. Får nog kicka på den lösningen

Fick tillbaka det gamla utbytta kortet när jag hämtade laddaren. Tror ni det är värt att hitta någon som kan laga det. Så kan man ha det i reserv. Och i så fall vad tror ni det kan kosta? Ett nytt kort kostade 1200kr
 
Sällan lönt att reparera kretskort tyvärr.
 
Herr hatt Herr hatt skrev:
Jaha efter knappt två veckor av robbotägande kom Tor på besök. Trodde i min enfald att det räckte med att dra ur strömmen men icke. Transformatorn och kretskortet i stationen måste bytas. Åskan har slått ner i närheten och gått via begränsningskabeln i gräsmattan.

Har läst på om åskskydd men verkar som den allmänna åsikten är att dom inte funkar så bra . Laddstationen står lite dumt till under altanen och det är inte särskilt praktiskt att dra fram den för att koppla ur slingorna. Varje gång man hör åskan. Så funderar på att sätta någon form av brytare i stället. [bild]

Tror ni det räcker eller behöver jag någon form av kontakt man kan dra isär. ?
Bättre att du ordnar dig ett vettigt skydd som alltid är verksamt och inte beroende av att du drar ur anslutningar eller kopplar med brytare. Dessutom är brytarvarianten också i en del fall inte tillräcklig och om oturen är framme får du skada ändå.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Spänningsnivåerna i slingan är på samma nivå som vanlig telefoni, så ett telefonåskskydd kanske?
 
Det finns ju särskilda överspänningsskydd för robotgräsklippare. Jag är dock lite skeptisk till det jordtag som jag sett medföljer.
 
C
J Johan456 skrev:
Det finns ju särskilda överspänningsskydd för robotgräsklippare. Jag är dock lite skeptisk till det jordtag som jag sett medföljer.
Finns en tre fyra stycken olika lösningar på marknaden, några som ser seriösa ut. Rätt dyra tyvärr.
 
MultiMan
ricebridge ricebridge skrev:
Sällan lönt att reparera kretskort tyvärr.
Det är ofta väldigt lönt vid andra skador än åska, men avsåg du endast åskskador så håller jag med.

***

Sätta några ordentliga gnistgap som jordar slingan vid överspänningar? Det används ju i många andra sammanhang och är enkelt/billigt.

Personligen hade jag använt en lösning där man kan frånkoppla helt genom kontakter. En brytare har sällan tillräckliga skyddsavstånd internt.
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
Sätta några ordentliga gnistgap som jordar slingan vid överspänningar? Det används ju i många andra sammanhang och är enkelt/billigt.
Kollade lite på detta förra året. Finns en tråd någonstans som kanske återaktualiseras nu när säsongen är här.

Hade svårt att hitta billiga gnistgap. Det går ju åt två st för begränsningsslingan + ett per guideslinga + ev. ett eller två för matningen. Min plan var att använda MOV i första hand, ev. i kombination med gnistgap.

Ett annat eventuellt problem är att slingan är "flytande", så det finns ingen definierad potential mot sann jord.
 
Skall nörda ner mig lite på olika åskskydd och se om jag hittar någon lösning som känns bra
Tills dess har jag satt slingorna i en vanlig stickpropp som är lätt att ta i sär om åskan kommer. Transformatorn sitter redan bra så den får vara. Så nu är det bara att hoppas att jag inte glömmer koppla ur nästa gång åskan kommer.
 
Jag funderar på att köpa en 3-polig säkerhetsbrytare till min slinga och sätta bredvid vägguttaget som matar laddstationen. Då kan man bara rycka ur och dra i brytaren vid åska. En säkerhetsbrytare skulle jag tro har bättre överslagsskydd än en vanlig brytare. Finns på jula för 250 kr.

Åskan behöver inte ens vara särkilt nära för att slå sönder laddstationen. I mitt grannskap dog flera stycken när åskan var någon kilometer bort.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Säkerhetsbrytaren har ett avstånd på 4 mm, hjälper föga.
Jag ska installera ett gammalt SEMKO 17 som man kan dra ur och lägga åt sidan.
Mycket effektivare om man hinner ut.

Protte
 
  • Gilla
Kludden33
  • Laddar…
Hur hög kan egentligen en inducerad spänning bli? 4 mm skyddar mot nära 4000V om jag inte minns fel. 1 mm per 1000V kan det slå över har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.