Håller på med en tillbyggnad med sadeltak och öppet till nock. Angående luftspalten mellan vindskydd och råspont verkar det finnas flera skolor. De alternativ jag funderar på är:

1. 25 mm luftspalt med öppningar i takfot samt uppe nocken.
2. 25 mm luftspalt med öppningar endast i takfot, ventilation över nock.
3. 25 mm luftspalt med öppningar endast i takfot, ventilation över nock - samt mögelstoppers i varje takfack.
4. 45 mm luftspalt med öppningar endast i takfoten, ventilation över nock.

Vilket alternativ är lämpligast? Byggnaden kommer ligga i Västra Götaland c:a 7 mil från kusten, dvs inte så mkt fuktig luft.

För att hålla nere takhöjd och komplexitet skulle jag föredra alternativ 2. Skulle detta ge en fullgod ventilation?
 
Mats-S
Som gammal byggare skulle jag definitivt gå på alt 1, blir alltid säkrare med ventilation i nocken. Är inte alls så krångligt att fixa, finns produkter för det för alla typer av tak. Alt 2 funkar troligen ... men inte alls med samma marginaler.
 
1 eller 3 skulle jag accepterat som lösningar.
 
Tack för era svar! Har inbillat mig att nockventilation är både komplicerat och riskfyllt att få till om man inte har vanan inne. Det är därför jag har sneglat åt mögelstoppern som verkar vara en enklare lösning.

Taket blir råspont, papp , strö- o bärläkt samt korrugerad plåt. @John Smith, hur skulle du lösa nockventilationen på ett sådant tak?
 
Har hittat nedanstående principskiss på hur nockventilation ska kunna lösas. Behöver dock lite utförligare beskrivning innan jag vågar mig på något liknande själv. T.ex bredd på luftspalt vid nockbrädan, hur mycket nockplåten måste överlappa, vad består nockätning av och hur är den monterad, vad är nockband och hur sitter dessa, etc... :thinking:

Principskiss av nockventilation med beteckningar för nockbräda, nockpanna, nocktätning och nockband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla tips!
 
Mats-S
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Jag gjorde alt 2 på min tillbyggnad. Cellulosa isolering 340mm, board, 28mm luftspalt från takfot till takfot, råspont och falsad plåttak. 7 graders lutning på taket. Har hittills inte stött på några problem.
 
S swirve skrev:
Jag gjorde alt 2 på min tillbyggnad. Cellulosa isolering 340mm, board, 28mm luftspalt från takfot till takfot, råspont och falsad plåttak. 7 graders lutning på taket. Har hittills inte stött på några problem.
Med så flackt tak bör väl i och för sig nockventilation inte vara lika kritisk. Taket jag bygger lutar 22 grader, så det är väl lite av ett mellanting mellan brant och flackt.
 
Har gjort ett förslag på hur jag tänker mig att man skulle kunna göra:
Skiss av takkonstruktion med papp över nock och ströläkt för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att använda hängslen och livrem tänkte jag att man kan lägga en bit papp över nocken och ovanpå ströläkten som bilden visar. På så vis kan luften cirkulera ut under den.

Vad tror ni om detta - har jag glömt något eller är det onödigt komplicerat?
 
  • Haha
agentkent
  • Laddar…
Mats-S
Takpappen lär hindra luftflödet en del under råsponten, med tiden lär den "säcka" mellan ströläkten och minska luftflödet ytterligare ... så det är nog inte så bra ...
Se till att plåtarna går upp ordentligt (men fortfarande med några cm mellanrum) så får du både bra luftgenomströmning samt ingen risk att vattnet går bakvägen in i taket. Och skulle det komma några snöflingor så är det ingenting att oroa sig för, dom dropparna torkar snabbt bort :)
 
Redigerat:
OK, tack för tipset!

En annan sak - jag har ju inte ritat dit någon nockbräda, bör man ha det? Är inte nockbrädan bara till för att ha något att skruva vindskivorna i, eller finns det någon annan funktion?
 
Hej igen,
Hittade precis en studie som menar att luftspalt är förlegat eftersom syftet ursprungligen var att hålla taket kallt för att undvika istappsbildning. På grund av dagens välisolerade tak är detta inte längre ett problem. En luftspalt kan då i och för sig vara bra för att torka upp fukt som kommit in i taket om det är diffusionstätt. Däremot kan luftspalten även tillföra fukt vilket är negativt.
Därför finns det tydligen ånggenomsläpplig takduk som gör att fukt kan komma ut även om luftspalt saknas. Utan luftspalt skulle både bygghöjden, komplexiteten och risken med att få in fukt i ventilationsöppningar minskas. Är det någon som har erfarenhet av att konstruera tak på detta vis?

Studien hittade jag här: http://fuktsaker.se/wp-content/uploads/2017/10/2_00_49.pdf
 
Mats-S
Nockbrädan är nog mer till nytta på äldre tegeltak, i ditt fall med plåttak bör det funka utan den.

Ang luftspaltens vara eller inte vara ... återigen som gammal byggare skulle jag aldrig aldrig aldrig skippa den, den kan aldrig göra någon skada, men blir det något fel i konstruktionen så är det en livräddare ...
Undersökningen som du refererar till utgår från perfekta förhållanden, noll läckage, 100% korrekt utfört takarbete ... jojo men om det blir fel någonstans så är luftspalten där för att förlåta dom felen ... den studien som du länkar till ser jag som en teoretisk pappersprodukt med enbart teoretiskt värde, men vi lever i verkligheten med alla dess brister och fördelar :)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Då blir det 25 mm luftspalt med ventilation både i takfot och nock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.