Nja, inte direkt oroligt, snarare konfunderad. Det är väl så att effektbehovet är framräknat efter en viss standard mall, baserat på medeltemperaturer i det område där då bygger och på att systemet ska klara att hålla en viss innomhustemperatur, som även det är standard eller norm. Den normen är väl då satt till 20 eller 21 graders innomhustemperatur. Avvikelse från den normen måste ju givetvis påverka det totala effektbehovet, eller hur, rätta mig om jag har fel.
Diskussionen har ju stått om BVP på 8,5 kw är överdimensionerad.
Om följande tas i beakatande, att sambon kommer från sydamerika, och att normal svensk inomhustemperatur upplevs som minusgrader. Med andra ord, normaltemperatur gäller inte utan vi måste kunna uppnå subtropiskt klimat innomhus ;D , är det då mot den bakgrunden rätt att ha 8,5 kw.
 
Aha...vi talar subtropiska värmezoner.... :D
Men det finns justering för det i arket...har du hittat?
 
KarlXII skrev:
Aha...vi talar subtropiska värmezoner.... :D
Men det finns justering för det i arket...har du hittat?
Måste lägga en förklaring här av vad Sambon har sagt. ;D
Sydamerika menas Buenos Aires. Förklaringen krävs i o m att i Sydamerika hittar man än span av klimater från tropiskt till antarktiskt.
;D
Buenos Aires har långa sommar perioder, korta vintrar. Man går med skor innomhus och använder tjocka tröjor t o m innomhus på vinter. Husen är inte isolerade som här kan jag tillägga. Efter 20 år i Sverige har jag anpassat mig mycket, men inte till den milda grad att jag tycker att vintern är ljuvligt :-/

Efter alla kommentarer om storleken på pumpen börjar jag att undra om inte vår värmekonsult har anpassat pumpen till mig istället för husets normala behov :-/
 
Jepp, jag har hittat det.
Förresten, tack för kalkylarket, det är mycket användbart.
 
Nu är vår utredning om överdimensioneringen är klart.
Här är resultatet:

Enl KarlXIIs kalkylblad, kom vi fram till att vår totala årsförbrukning blir ca 15000kW timmar vid 21,5 graders innomhus temperatur.

Beträffande pannans effekt har vår värmekonsult räknat enl följande:

Vid topbelastning dvs vid minus 20 grader utomhus och för att hålla 20 grader innomhus, får vi en belastning på 13800 W. Pumeffekten dimensioneras till 65% av topbelastningen vilket då ger ett effektbehov på 8,9kW.
Varför han rekommenderar oss 8,5 kW pumpen.

Viss sa han att man kunde gå till 7 kW men skillnaden är så liten och vill man samtidigt ha högre innomhus temperatur bör man välja lite i överkant.
Vi vill gärna ha lite varmare innomhus temperatur.

 
Du ser, man behöver inte vara konsult för att kunna räkna "rätt"..... :D

Att dimensionera pump till 65% av toppeffekten är högt, men vad jag förstår inte helt ovanligt idag. Finns inte bidraget från FTX-lådan med i beräkningen för pumpvalet? Den borde ju ge nååånting iaf... :-/

Mvh
/Mathias


Ps....Nibes sjua ger 8,8kw vid 30grader.... ;D
 
MathiasS skrev:
Du ser, man behöver inte vara konsult för att kunna räkna "rätt"..... :D

Att dimensionera pump till 65% av toppeffekten är högt, men vad jag förstår inte helt ovanligt idag. Finns inte bidraget från FTX-lådan med i beräkningen för pumpvalet? Den borde ju ge nååånting iaf...  :-/

Mvh
/Mathias


Ps....Nibes sjua ger 8,8kw vid 30grader.... ;D
FLM30 är inräknat i värmekonsutens kalkyl.
För att kunna räkna exakt behovet behöver du ha all data från just det huset du ska räkna på.
Du kan inte bara ta standard beräkningar.
Kalkylen påverkas av takhöjden, fönsterytor, isolering, etc.
Vår värmekosult har räknat med den exakta data för vårt hus. Vi går på hans rekommendation.

Vi kan återkomma nästa vinter med resultatet av vårt beslut ;D ;D ;D
 
Sweli, kan inte du maila över kalkylarket till mig med era siffror ifyllda...nåt känns lite konstigt här...
 
Har skickat den redan, du kan återkomma med det du har kommit fram till, det är intressant att veta vad du tycker. Det är du som har gjort kalkylen.
 
Sweli skrev:
FLM30 är inräknat i värmekonsutens kalkyl.
För att kunna räkna exakt behovet behöver du ha all data från just det huset du ska räkna på.
Du kan inte bara ta standard beräkningar.
Kalkylen påverkas av takhöjden, fönsterytor, isolering, etc.
Vår värmekosult har räknat med den exakta data för vårt hus. Vi går på hans rekommendation.

Vi kan återkomma nästa vinter med resultatet av vårt beslut  ;D ;D ;D
Ok, ok, ok........ :)

Det är nog inte självaste beräkningen av förbrukningen som är kruxet, utan valet av panna utifrån det framräknade värdet. MEN, jag skall inget mer säga, ni har funderat en vända till på detta och känner er nöjda med valet, DET är det viktigaste. Det finns inga självklara sanningar, gråsonen är rätt stor! Ni har funderat en gång till och det är ju just det som dessa forum tillför: Nya infallsvinklar som gör att man tänker en gång extra innan man bestämmer sig.

 
MathiasS jag tror att det är närmaste 5:e vändan om just värmesystem vi har gjort. Från Nibes 360 med bara frånluft, genom IVTs 495 jordslinga/berg + frånluft och nu de senaste 3 st med Nibes bergvärmepumpar + FLM30,visst har vi undersökt marknaden ;D ;D
Vi tycker att det är roligt att så många orkar engagera sig i andras val. Det gör att man utvärdera om och om igen sina val.

Och det tycker vi att det är bra, mest i denna fråga som kräver så stor investering, vill man inte göra fel :-/

Tack så mycke alla som har "lagt sig i" det uppskattar vi verkligen!

Nu väntar vi bara på "Kungens" bedömning.
 
Haha, "Kungens bedömning"  ;D

Jo, jag har kikat nu och kan inte annat än konstatera att ni överdimensionerar något kolossalt.
Enligt kalkylarket.  ;)

Som ett exempel, utläst från kalkylarket: Vid en given temperatur på -20 grader utomhus och 21,5 inomhus så kommer värmeförlusten i ert hus vara 5137 Watt per timme. Först vid -47 graders utomhustemperatur kommer er 8,5kwh värmepump att slå i taket och behöva stöd av elpatron. Är det som Jani säger.10.8 kwh uteffekt vid 35graders golvvärme, då ska det vara -66 grader utomhus för att pumpen ska behöva hjälp..
Enligt kalkylarket. ;)

Siffrorna för ert hus motsvarar ju nästan exakt de i mitt hus, och jag klarar mig ju de facto på en 4kwh pump med elpatron som stöd. I själva verket tror jag att era siffror är ännu bättre än ni petat in - ni har valt samma U-värde på  golvisoleringen som jag fast ni har 35cm mot mina 22....

De här siffrorna antyder att om ni inte skaffar en gigantisk ackumulatortank och gör en mycket noggrann intrimning så kommer pumpen att slå av och på med en skrämmande frekvens. Som MathiasS förklarat tidigare finns det två skolor: En som förespråkar en dimensionering som innebär så få start och stopp som möjligt, och en annan som vill täcka i princip hela effektbehovet med pumpen och strunta i påslagsfrekvensen när det är "halvkallt". Jag tror på den första skolan och vill ha så få till- och frånslag som möjligt...

Är det så att frånluftsdelen kommer OVANPÅ allt detta så är anläggningen absurt överdimensionerad.

Vill ni spara pengar, köp en mindre pump, borra ett grundare hål och strunta i frånluftsdelen. En större pump drar mer energi än en mindre - speciellt om den startar och stannar ofta - min pump drar 1100w när den går, men momentant 1500w när den drar igång.

Jag får lov att reservera mig för varmvattenproduktion och ventilation, men som sagt, siffrorna stämmer bra på mitt hus i verkligheten...

Jaja, gör som KONSULTEN säger bara...men minns mina ord... ;D

Kul det här...man kanske skulle bli Värmekonsult...
 
Vi tror på dig Karl, vi är totalt förvirrade nu.

Hur länge har du haft din pump och hur djupt har du borrat ??
 
Jag har haft pumpen igång sen i våras. Vi har borrat 100 meter.

nicjon, jag skickar dig en kopia hemifrån ikväll....
 
nicjon skrev:
Kan du skicka dina beräkningar till mig åxå, skulle vara intressant att se på. Skicka det i så fall på nicjon011@hotmail.com

Var och lämnade uppgifter på mitt hus till en värmekonsult i fredags. Det är ett 1 och 1/2 plans på ca 210 kvadrat. Ska ha en Nibe med FLM 30
Det vore intressant att höra vad din värmekonsult säger ;D

I den totala förvirring har vi bestämt att borra 130m, då kan vi ha både 7,1 eller 8,5.

Borrgubben sa idag att han har själv ett hus på 185kvm och han har en IVT 7 med borrhål 130. Han tyckte att 7.1 skulle räcka för oss.

Mitt problem är att alla räknar på att man har en innomhus temperatur på typ 18 grader i sovrummet och 21 i resten av huset.
Jag vill ha 20 i sovrummet, 24 i kontoret och 23 i resten av huset :-/ Det är såna temperaturer jag trivs med och har idag. Sambon tycker att han bor i bastun ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.