Den rötskadan ser ut att komma från taket.
Möjligtvis från plåten, om den varit felutformad eller med hål/spricka där ovan dörr och fönster, men jag utgår från att det suttit en vit takbräda utanpå plåten, som då rimligtvis inte borde hantera några stora regnmängder.

Så först upp på taket och kolla om det är helt.

Luftspalt är inte nödvändigt om inte fasaden målas med tät färg (ffa plastfärg).
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
G
Oldboy Oldboy skrev:
Den rötskadan ser ut att komma från taket.
Möjligtvis från plåten, om den varit felutformad eller med hål/spricka där ovan dörr och fönster, men jag utgår från att det suttit en vit takbräda utanpå plåten, som då rimligtvis inte borde hantera några stora regnmängder.

Så först upp på taket och kolla om det är helt.

Luftspalt är inte nödvändigt om inte fasaden målas med tät färg (ffa plastfärg).

Tack! Har kollat och det ser bra ut, inte sant? Började ev släppa på ett ställe men det borde väl vara lite överlapp så det borde väl inte vara några problem? Ser du något konstigt?
 
  • Takdetalj där takpapp börjar släppa vid kanten nära en vit plåtlist, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takpapp vid takfot med möjligt släpp, inget tydligt skadat synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plåt och svart takbeläggning möts vid en takvinkel, lite gammalt lövavfall syns längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vithuset med horisontella paneler och takfotsplåt, lätta smutsmärken och en mindre del som börjar lossna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Oldboy Oldboy skrev:
Den rötskadan ser ut att komma från taket.
Möjligtvis från plåten, om den varit felutformad eller med hål/spricka där ovan dörr och fönster, men jag utgår från att det suttit en vit takbräda utanpå plåten, som då rimligtvis inte borde hantera några stora regnmängder.

Så först upp på taket och kolla om det är helt.

Luftspalt är inte nödvändigt om inte fasaden målas med tät färg (ffa plastfärg).
Vad menar du med takbräda? Den lilla plåtbit är det som fanns, och en liten bräda under plåtbiten som du kan se lite på första bilden. Behövs den om jag byter ut denna plåten mot ett överbleck?
 
Det ser ut som att nedersta brädan på taksargen saknas över dörren? (1:a bilden)

Då det ser ut som att plåten över dörren går upp under nästa bräda (?) så är det isf endast ett estetiskt problem.

Ser inga uppenbara defekter, men det behöver tyvärr inte betyda ngt. Antingen väntar du tills det regnar ordentligt, eller så får du vattna/simulera regn och se om det tycks tränga ner där det inte ska. Lurigt med takläckor, vattnet kan ta sig lite oförutsedda vägar ibland. Kan också vara så att det endast sker när det blåser från ett visst håll. Är denna sida utsatt för blåst?

Att det blir fukt och med tiden röta nertill är inte så konstigt, men upptill är inte normalt. Det är därför jag misstänker en läcka någonstans. Kan ju också vara så att det är en gammal skada, från tiden innan nuvarande tak/takbeklädnad kommit på.
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut som att nedersta brädan på taksargen saknas över dörren? (1:a bilden)

Då det ser ut som att plåten över dörren går upp under nästa bräda (?) så är det isf endast ett estetiskt problem.

Ser inga uppenbara defekter, men det behöver tyvärr inte betyda ngt. Antingen väntar du tills det regnar ordentligt, eller så får du vattna/simulera regn och se om det tycks tränga ner där det inte ska. Lurigt med takläckor, vattnet kan ta sig lite oförutsedda vägar ibland. Kan också vara så att det endast sker när det blåser från ett visst håll. Är denna sida utsatt för blåst?

Att det blir fukt och med tiden röta nertill är inte så konstigt, men upptill är inte normalt. Det är därför jag misstänker en läcka någonstans. Kan ju också vara så att det är en gammal skada, från tiden innan nuvarande tak/takbeklädnad kommit på.
H
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut som att nedersta brädan på taksargen saknas över dörren? (1:a bilden)

Då det ser ut som att plåten över dörren går upp under nästa bräda (?) så är det isf endast ett estetiskt problem.

Ser inga uppenbara defekter, men det behöver tyvärr inte betyda ngt. Antingen väntar du tills det regnar ordentligt, eller så får du vattna/simulera regn och se om det tycks tränga ner där det inte ska. Lurigt med takläckor, vattnet kan ta sig lite oförutsedda vägar ibland. Kan också vara så att det endast sker när det blåser från ett visst håll. Är denna sida utsatt för blåst?

Att det blir fukt och med tiden röta nertill är inte så konstigt, men upptill är inte normalt. Det är därför jag misstänker en läcka någonstans. Kan ju också vara så att det är en gammal skada, från tiden innan nuvarande tak/takbeklädnad kommit på.

Ah, ja den hade jag tagit bort vid bildtillfället. Se ny bild. Smart ide, ska vattna lite på taket o se var vattnet tar vägen. Nej här är ingen blåst alls! Jag funderar också på om detta är gammalt. En grannes garage som är likadant fast med original-fasaden är rejält röten.. så dom har kanske bara smyckat en gris här? Satt på nytt ovanpå delvis då rutten ram? Sen är nog dörren utbytt.. och varför ramen på den ruttnat vet jag inte? Fast klart det har inte vart mycket vattenavstötande på denna sidan utan allt vatten har ju typ rinnit på dörren och ner och haeär väl hittat sig in? Ett överbleck borde ju avlasta väggen lite?
 
  • Skadad vägg och fönsterkarm med spår av rutten trä och fuktskador på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja överbleck ska ju dämpa flödet lite, iaf i överkant.
Det är väl det plåtblecket under sargen är till för.

Dörrkarmar och fönsterkarmar ger sig alltid i de nedre hörnen först. Där är vatten/fukt-belastningen som störst, och svårt att hålla allt vatten borta. Dels är det sällan vindstilla så att regnet faller helt lodrätt, och om det gör det så brukar nederdelen på dörrar få mkt markstänk. Det finns en orsak till att man byggt farstukvistar på många hus sedan urminnes tider.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Tack! Ja eller hur, min tanke är att flytta dörren till långsidan varpå den då hamnar under tak!
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Ja överbleck ska ju dämpa flödet lite, iaf i överkant.
Det är väl det plåtblecket under sargen är till för.

Dörrkarmar och fönsterkarmar ger sig alltid i de nedre hörnen först. Där är vatten/fukt-belastningen som störst, och svårt att hålla allt vatten borta. Dels är det sällan vindstilla så att regnet faller helt lodrätt, och om det gör det så brukar nederdelen på dörrar få mkt markstänk. Det finns en orsak till att man byggt farstukvistar på många hus sedan urminnes tider.
En fundering.. när jag lägger överblecket och kommer till hörnet.. hur bra måste jag få till det? Känns som att det krävs en del för att få snyggt? Eller räcker det bara sne-kapa båda och kanske ta lite silikon under o över? Exempelvis så finns det ju guider hur man får till ett hörne men går det att tillämpa med ett överblev på detta sättet?
 
  • Hörn på överbleck vid en byggnad med synlig skarv och fråga om dess finish och täthet vid montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra fråga. Om du är duktig i plåtslageri, och har riktiga verktyg för ändamålet, så kan du försöka göra det mer eller mindre professionellt. Annars lej bort det, eller keep it simple.

Tät-/klisterpasta kan fungera, men kan också bli fult och kladdigt. Hållbarhet beror på.

Men pröva gärna att torrsimma lite först för att försöka få in lite "känsla" för hur det kan göras.

Tänk också på att vatten rör sig åt alla håll när det blåser.
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Bra fråga. Om du är duktig i plåtslageri, och har riktiga verktyg för ändamålet, så kan du försöka göra det mer eller mindre professionellt. Annars lej bort det, eller keep it simple.

Tät-/klisterpasta kan fungera, men kan också bli fult och kladdigt. Hållbarhet beror på.

Men pröva gärna att torrsimma lite först för att försöka få in lite "känsla" för hur det kan göras.

Tänk också på att vatten rör sig åt alla håll när det blåser.
Kom på att kollegan är plåtslagare så han gjorde mallar till mig! Så detta ska jag nog kunna lösa :)
Tack för hjälpen!
 
  • Pappersmallar för plåtarbete på ett bord, framställda av en kollega till hjälp i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ja, titta så enkelt det är när man vet hur.
Då är det "bara" själva hantverket kvar. :p
Ska du lyckas med det där så behöver du riktigt bra verktyg, dvs proffsgrejjor. Dagens plåt är så tunn och smäckig. Svår att klippa.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.