Jag tror något stör ugnens elektronik. Antingen ledningsburet från nätet eller luftburet från någon apparat nära intill.

Exempelvis drivdon för LED eller halogen, laddare, dimmer, mobiltelefon typ. Kan kanske testas genom att bära iväg ugnen till annat ställe i lägenheten och koppla in den där. Störningar kan även komma via stigaren in i lägenheten.
 
  • Gilla
Vange80
  • Laddar…
Det låter ju rimligt!

Det är dock svårt att ha ugnen på annat ställe. Och jag tycker mig ändå ha provat genom att slå av alla säkringar utom ugnen men problemet kvarstod.

men oavsett: vad tror ni Ikea säger om detta? Om elen visar sig vara utan anmärkning när elektriker kommer imorgon (högst sannolikt), vad gör Ikea då? Hoppas jag får byta ugnen till någon annan. Tyvärr är den ”matchad” utseendemässigt med mikron som sitter ovanför men det är väl bara att tugga i sig att de ser olika ut om jag får en ny ugn av annan modell.

Logad Logad skrev:
Jag tror något stör ugnens elektronik. Antingen ledningsburet från nätet eller luftburet från någon apparat nära intill.

Exempelvis drivdon för LED eller halogen, laddare, dimmer, mobiltelefon typ. Kan kanske testas genom att bära iväg ugnen till annat ställe i lägenheten och koppla in den där. Störningar kan även komma via stigaren in i lägenheten.
 
V Vange80 skrev:
Det låter ju rimligt!

Det är dock svårt att ha ugnen på annat ställe. Och jag tycker mig ändå ha provat genom att slå av alla säkringar utom ugnen men problemet kvarstod.

men oavsett: vad tror ni Ikea säger om detta? Om elen visar sig vara utan anmärkning när elektriker kommer imorgon (högst sannolikt), vad gör Ikea då? Hoppas jag får byta ugnen till någon annan. Tyvärr är den ”matchad” utseendemässigt med mikron som sitter ovanför men det är väl bara att tugga i sig att de ser olika ut om jag får en ny ugn av annan modell.
Jag menade inte att permanent flytta den, bara iväg en bit för att prova om den fortfarande beter sig. Gör den inte det så blir det en intressant felsökning.
 
Prova att koppla ugnen via en lång skarvsladd till ett helt annat uttag. Du skall kanske inte köra ugnen så, men felet visar sig väl även när den inte används?

Uttaget för mikron går troligen på samma grupp som ugnen, alltså i samma kabel från centralen, och delar på nolla i dne kabeln.
 
Ska prova det!

ugnen går på egen grupp...

H hempularen skrev:
Prova att koppla ugnen via en lång skarvsladd till ett helt annat uttag. Du skall kanske inte köra ugnen så, men felet visar sig väl även när den inte används?

Uttaget för mikron går troligen på samma grupp som ugnen, alltså i samma kabel från centralen, och delar på nolla i dne kabeln.
 
V Vange80 skrev:
ugnen går på egen grupp...
Det kan vara så, men ofta använder man en tvåfas grupp, alltså en grupp med två säkringar. Då har ugnen en fasledare, mikron en, men de delar på nolla och skyddsjord.

Det är möjligt eftersom de två matande faserna (om det är två OLIKA faser) är fasförskjutna mot varandra. Därmed tar strömmarna ut varandra delvis i den delade nollan. Strömmen blir aldrig högre än max ström till en av apparaterna, börjar den andra apparaten dra mer ström så minskar strömmen i nollan. Om man har tre apparater anslutna till en trefasgrupp, och alla drar exakt lika mycket ström så blir det noll i neutralledaren.
 
  • Gilla
Vange80
  • Laddar…
Sittställning
Hade en gång ett problem i huset där maskiner börja stängas av och sättas på snabbt. Lampor blinkade och propparna gick .. försökte hitta vart det var. Hade kopplat lite saker själv och fick direkt skulden för felet...

Lång historia kort.. det var i elskåpet utanför tomten, det var glapp i det skåpet.
Antagligen belastade vi elen annorlunda än tidigare ägare och därmed fick vi bekymmer.
Det va speciellt en fas som dummade sig.
 
  • Gilla
Vange80
  • Laddar…
Jg kom på en annan möjlig felorsak.

Om man tänker sig att skyddsjord inte är ansluten korrekt.

Om ugnen saknar jordförbindelse, så skall egentligen inget hända förrän en dag när det blir isolationsfel, så den blir strömförande, då visar det sig genom att någon dör (med lite otur).

Men i alla moderna apparater brukar det finnas avstörningsfilter på inkommande matning. Det består av några kondensatorer kopplade mot jord från fas och nolla i inkommande matning. En kondensator är en ren isolator för likström, men leder växelström, bättre ju högre frekvens det handlar om. För vanlig 50Hz nätspänning är den nästan en ren isolator, de här avstöningskondenatorerna leder igenom några mikroampere. Men för störningar som oftast ligger på 10 tals eller 100 tals Megahertz, är kondensatorn som en ren blanktråd, den kortsluter störningarna i det här fallet mot jord. Där de leds bort. Ävne de enstaka mikroampere som "läcker" av 50Hz matningen leds normalt bort.

Om en sådan apparat blir inkopplad utan fungerande jord, så leds de här små strömmarna istället up på kåpan, och då skulle man kunna tänka sig att de kommer nära youch kontrollerna och stör dem.

Om du mäter spänning mellan ex. nollan/neutralledaren och skyddsjord i uttaget, så skall spänningen vara noll eller väldigt nära noll. Mäter du ex. 10 V eller mer så är något fel.
 
  • Gilla
Vange80 och 1 till
  • Laddar…
Först belasta en fas åt gången med 2000W
Använd vatten kokare / värmefläkt / strykjärn eller vad man har som dra mycket ström.
Mät spänningen på fasen samtidigt, den får normalt minska med några Volt.
Flytta lasten till nästa fas gör om mätningen, gör så på 3fasen också.
Titta i elcentral, andra raden där är säkringar med fas 123123123 kolla vart dom går och sätt belastning i lämpligt uttag.
Får du stor skillnad på spänning, så är det en skruvanslutning man glömt efterdragit.
Ingen skillnad på spänningen, då är det en störning.
I vissa installation måste man montera en 3-fas drossel, men den bör monteras vid störkällan troligen en stor värmepump eller solanläggning.
 
  • Gilla
Vange80
  • Laddar…
E etompau skrev:
[länk]
alltså detta är ju verkligen ett liknande problem med likadan ugn. Dock kan jag inte koppla problemen till en specifik produkt, men skulle väl i princip kunna vara när grannen kör dammsugaren eller dylikt.

Har samma problem som i den tråden att mikro o ugn har samma utseende vilket gör reklamationen krångligare, vill ju byta båda mot en annan, bättre modell...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.