Hej,

Jag hade tänkt attatt bygga en husbåt i sommar och har ett Attefallshus på 30 kvm som nu jag kan andvända. Har löst både godkänt avlopp samt, en strömförsörjning samt en förtöjningaplats och allt är godkänt.

Nu tänkte jag bygga själva flotten/bryggan och hört lite olika hur den börs byggas. Vill gärna att den ska va så stabil som möjligt och jag kommer inte köra runt med flotten förens den ska upp på land igen och kan flytta den för egen maskin i västa fall.

Huset väger ca 8000 kg med allt inräknat
Längd 7,5 meter
Bredd 4 meter

Hade gärna velat ha en flotte som mäter 50-80 kvm så man får lite uteplats också!

Är det Pontoner jag bör andvända eller går det bra med flytblock? Är det någon som jag ngn ritning eller uppskattning hue mkt flytkravt som behövs.

Mvh
 
Jag hade nog satsat på pontoner och en design liknande en katamaran/ trimaran för stabiliteten, men naturligtvis även tänka på redundans om det skulle gå hål i någon.
Kolla med pontonbryggor eller alfabryggan eller motsvarande.
 
Jag har tyvärr ingen input, men mycket intressant projekt! Hoppas detta blir en projekttråd!
 
Ram med pontoner som en katamaran är nog lämpligt. Om huset väger 8 ton (vilket verkar optimistiskt*) så får du räkna med minst 12 ton med plattform och skrov. Alltså en volym på 12 m3 under ytan för att husbåten skall flyta.

80m2 blir ca 5x16 meter. En rund ponton med en meters diameter har en lyftkraft på max ca 800 kg per meter. Om halva är under ytan 400 kg per meter. Två pontoner a 15 meter nerlastade till hälften blir 12 ton.

Nu kan man ju undra varför jag insisterar på att bara hälften av lyftkraften skall användas. Det är förstås för att väldigt många saker kan påverka stabiliteten. Om det ens teoretiskt går att lasta ner ett hörn så kan även en brygga kapsejsa. Ett gäng ungar som springer runt t ex.

Ett tips. Även om pontonerna är slutna och täta så kan en grundstötning eller annan oförutsedd händelse orsaka läckage. Därför så bör de vara fyllda med cellplast. Även med totalskada så flyter flotten om så är **

Mvh Findus.

* En husbåt gjord helt i lätta tunna material med ram av aluminium som jag tagit upp på slip med måtten 5,5 x 15 meter vägde ca 12 ton. Mätt efter vattenlinjen. Därför tveksam till att Attefallare konstruerad för att bygga på mark väger 8 när den är klar inklusive normal last.

** En husflotte som drabbades av blixtnedslag fick en hel gavel bortskjuten på ena pontonen. Räddades av frigolitfyllning.
 
  • Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Håller med Findus. Fundera på vikten. Härikring byggs det mycket bastuflottar. Nästan alla jag sett har omgående efter sjösättning fått fler flytblock monterade för att man missbedömt vikten av själva bastun.
Det finns ganska gott om gamla flytbrodelar, mindre arbetspråmar och liknande på marknaden som skulle fungera som bas i ett husbåtsbygge. Men det krävs ett visst intresse för rostknackning, svetsning och bottenmålning om man ska använda en flytkropp av stål. Och helst tillgång till slip inom rimligt bogseringsavstånd. För inget som ligger i vattnet håller för evigt, oavsett material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.