Hej!
Jag funderar på att bygga en solcellsanläggning på marken, eftersom det inte finns tillräckligt stor lämplig takyta att använda.

Jag har ca 1000 kvadratmeter att installera anläggningen på, med full solinstrålning större delen av året.
Vår elförbrukningen är idag ca 80 000 kWh/år, och är redan så minimerad som det realistiskt går.
Huvudsäkringarna är på 63A.

Jag tänker utifrån detta att vi bör satsa på att bygga största möjliga anläggning på 43kW (som jag förstår är gränsen för småskalig produktion) med en gång, tänker jag rätt?
Var inleder man ett sådant här stort projekt? Fixar "alla" leverantörer att lösa markbaserade installationer (det behöver dras fram kabel ca 50 meter till elskåpet)?

Tack på förhand,
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
Jasmin9371
  • Laddar…
80 000 kWh per år?
Hur bär ni er åt, hur stort komplex värmer ni upp eller bränner ni eget brännvin?
Var bor ni, på nordpolen?

Vi ligger på ca 5000 kWh/år.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
80 000 kWh per år?
Hur bär ni er åt, hur stort komplex värmer ni upp eller bränner ni eget brännvin?
Var bor ni, på nordpolen?

Vi ligger på ca 5000 kWh/år.
Strax över 1000 kvadratmeter boyta som värms till ca 20 grader med en modern bergvärmepump, samt lite extra hus på tomten för diverse hobbyverksamheter (inget bränneri eller odling). Jag tror som sagt att värmesystemet är så optimerat det kan bli, varför egen energiproduktion framstår som det mest realistiska för att få ner elkostnaderna.

Hursomhelst, är det någon här som har erfarenheter som på något vis kan vara relevanta så tas de tacksamt emot! Särskilt då rörande montering på marken.
 
Jag ser inga problem med att sätta upp en markanläggning, det är tvärtom något som blir allt vanligare här ute på landet där det finns mark. Som installatör har jag varit med och satt upp två privata markanläggningar under vintern/våren, och även om ingen varit i närheten av 43kWp så är principen densamma. Jag drog också igång min egen markanläggning i februari i år, men den är modest i jämförelse med det ni planerar :giggle:

Att dra markkabel är inte heller något problem; en av anläggningarna på Österlen låg 300 meter från huset, och även om ägaren hade låtit gräva ned markrör redan så fick vi dra igenom 300+ meter 16kvmm alukabel, vilket inte var helt problemfritt :rolleyes: Min egen anläggning har drygt 50 meter kabel, men eftersom den är förhållandevis effektsvag räckte det med vanlig 6kvmm dc-kabel. Jag grävde för övrigt själv ned markrör.

På många sätt är det enklare att sätta upp en markanläggning än en takanläggning, men det beror lite på vilken ställning som används och hur marken är beskaffad.

Huruvida "alla" solelsinstallatörer åtar sig markanläggningar vet jag inte, men du bör börja med att fråga de lokala företagen och be om offerter. De större, som Sveasolar, har troligtvis mer erfarenhet av markanläggningar än de mindre.


Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S christoffer09 skrev:
Strax över 1000 kvadratmeter boyta som värms till ca 20 grader med en modern bergvärmepump, samt lite extra hus på tomten för diverse hobbyverksamheter (inget bränneri eller odling). Jag tror som sagt att värmesystemet är så optimerat det kan bli, varför egen energiproduktion framstår som det mest realistiska för att få ner elkostnaderna.

Hursomhelst, är det någon här som har erfarenheter som på något vis kan vara relevanta så tas de tacksamt emot! Särskilt då rörande montering på marken.
Det är kanske bara jag som brukar vara brutalt ärlig, men jag anser att ett seriöst företag i solbranschen ska diskutera alla aspekter kring en sådan här anläggning, snarare än att bara vilja sälja in jobbet.

Med det menar jag att det inte nödvändigtvis är bäst att bara maximera anläggningens storlek utan att titta på hur årsförbrukningen faktiskt ser ut. Kanske en mindre anläggning tillsammans med energilagring kan ge en högre självnyttjandegrad. Om det är uppvärmning som drar det mesta av de 88mWh så kan en solanläggning bli en besvikelse, men om man gör av med el även på sommaren (pool, kyla eller verksamhet) så får man en bättre balans.

Det är bara ni som vet hur era förutsättningar är, men jag tycker att det värt att fundera lite extra innan man satsar vad som trots allt är rätt mycket pengar.

Bara mina funderingar när jag går med gräsklipparen :cool:
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.