Kalle B Kalle B skrev:
Tror den kompressorn skulle funka bra med 2,5mm2 kabel och C16A säkring. Och 700 minutliter räcker bra för att blästra med en vanlig blästerpistol. Man kan ju inte köra kontinuerligt, men för att blästra lite rostiga skärmkanter och liknande räcker det länge.
Ja, fungera gör det troligen, men det är ju mer som skall stämma.

Låt elektrikern räkna på det, det handlar om spänningsfall, utlösningskriterie för säkringen osv. Och som Bo påpekar, du behöver troligen öka dina mätarsäkringar kraftigt om du skall ha 20A säkringar till den här kompressorn. Vilket höjer din elnätskostnad. Så för samma total summa kanske du kan få en kompressor som både har lägre startström och högre blästringskapacitet.
 
Rimligen är ju inte den där kompressorn större än det borde fungera bra med 16A. Far min har en snudd på likadan och de har inte mer än 16A. De startar ju ändå avlastade så 20A säkring måste ju vara teoretiska uppgifter.
 
Jag kan tänka mig att man skrivit 20A för att försäkra sig mot klagomål.
Min erfarenhet av kompressor i den storlekshäraden är att det går med 16 oftast men inte alltid.
 
Snart vill du ladda hybridbilen, samtidigt sätta upp en växelriktare till solpaneler!
Så lägg en 5x6 mm2 med en gång, aldrig mer problem med dimensioner!
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Får tacka för svar. Jag kollar med el killen. Det är nog säkrast. Och en elbil kommer inte in i det här huset. Här kör jag mest skattebefriade bilar.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Arvidsson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, fungera gör det troligen, men det är ju mer som skall stämma.

Låt elektrikern räkna på det, det handlar om spänningsfall, utlösningskriterie för säkringen osv. Och som Bo påpekar, du behöver troligen öka dina mätarsäkringar kraftigt om du skall ha 20A säkringar till den här kompressorn. Vilket höjer din elnätskostnad. Så för samma total summa kanske du kan få en kompressor som både har lägre startström och högre blästringskapacitet.
Har redan 20A säkringar på mätarskåpet.
 
Jo men du behöver ju ha selektivitet. Annars går mätarsäkringarna istället för säkringarna till din kompressor vid fel.
 
  • Gilla
Bigrick
  • Laddar…
Jovisst, men klarar man sig med 20 så höjer man inte till 35 bara för att få selektivitet, det är inte värt kostnaden hemma hos vanligt folk.
 
Svårt att få selektivitet mot en dvärgbrytare utan stora steg. Tumregeln ”två storlekar större” gäller tyvärr inte.
 
B Bigrick skrev:
Får tacka för svar. Jag kollar med el killen. Det är nog säkrast. Och en elbil kommer inte in i det här huset. Här kör jag mest skattebefriade bilar.
Någon gång kommer väl elbilar också att bli så hamla så de är skattebefriade
Och då kan du kanske inte få tag på en "riktig fossilbil"
 
U Uffe A skrev:
Någon gång kommer väl elbilar också att bli så hamla så de är skattebefriade
Och då kan du kanske inte få tag på en "riktig fossilbil"
Vi får väl se man lär väl ha träfrack när det händer.
 
Risken finns ju att du inte har haft en sån tur
 
Ett annat alternativ är ju att välja en mindre kompressor och ha en större tank istället.. Beror ju helt på hur mycket du skall blästra och vilket tryck du har när du blästrar... Jag använder mig av en kylskåpskompressor och en 50L tank för att få en praktiskt taget helt tyst kompressor, funkar fint för allt det jag gör. För blästring fungerar det dock inte ;) ... Men spikpistol, renblåsning, luftpåfyllning osv funkar aldeles utmärkt :)
 
Nu vet jag inte så mycket om kompressorer, men handlar det inte bara om att den skall ha smartare start? Det är väl startströmmen som kräver så stora säkringar.
 
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte så mycket om kompressorer, men handlar det inte bara om att den skall ha smartare start? Det är väl startströmmen som kräver så stora säkringar.
Ja det är väl starten som är värst antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.