N Nephew skrev:
Alkydoljefärg skall inte användas alls. Skräp.
du verkar föra ett korståg för alkydoljefärgens död. Vad är det som väcker sådana känslor hos dig? Det finns ju trots allt troligtvis tusentals som målat med alkydoljefärg som inte skriver här några problem.
 
N
Styrman Jansson
Att inte tusentals skriver i detta forum håller inte till intäkt för att jag har fel. Vem målar fortfarande med akrylfärg/plastfärg. Hur mycket har inte den färgen skadat. Samma med alkydoljefärg. Jag tycker du skall fördjupa dig i byggnadsvård.

De flesta byggnadsvårdare är överens om att akrylatfärger inte bör användas på trähus. Färgen är tät och stänger inne fukt i konstruktionen, vilket kan leda till rötskador. Alkydoljefärger är numera vattenlösliga och ett alternativ på hyvlade ytor, men de är också täta och lägger sig som ett ytligt skikt utanpå träet. Det kan leda till att de spricker och flagnar av så småningom. Linoljefärg och slamfärg låter träet andas, tränger in bättre i underlaget och spricker inte, däremot mattas den fortare och tappar en del kulör med tiden.

Gör om, gör rätt: https://www.stadshem.se/byggnadsvard/farg/
 
Redigerat:
N
Styrman Jansson
Sedan kan du ta dig till Målarmästers 50-åriga erfarenhet i en annan tråd i detta forum.
 
  • Skärmdump av diskussionsforum inlägg om målning med linolja och underhåll av hus från 1918.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
S Styrman_jansson skrev:
du verkar föra ett korståg för alkydoljefärgens död. Vad är det som väcker sådana känslor hos dig? Det finns ju trots allt troligtvis tusentals som målat med alkydoljefärg som inte skriver här några problem.
Finns mer mer här:
https://byggnadsvard.se/svar-pa-tal-om-linoljefarg/
 
N Nephew skrev:
Finns mer mer här:
[länk]
Fast det där säger ju ingenting om varför linoljefärg skulle vara bättre än något annat. Skriver ju bara om dess egenskaper men inte i förhållande till något annat.

Att linoljefärg fungerar i många fall är ju fastställt, men det har även både alkyoljefärg och akrylatfärg gjort. Tror man får titta mer på hur fasaden är utformad och välja ett färgsystem som passar samt följa tillverkarens instruktioner.

Det finns exempel på linoljefärg som inte fungerar också. Se t.ex.;
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-ottossons-linoljefaerg-moegelfaerg.146078/

Även i detta test är det två linoljefärger som drabbas av kraftig mögelpåväxt och två av kraftig sprickbildning;
https://www.svd.se/farger-klarar-inte-mogelangrepp

Tror att det finns bra och dåliga linoljefärger som det finns bra och dåliga andra färger. Likaså finns det fasader som är lämpliga för en viss färgtyp och vissa inte.
 
Jag tror ditt problem är att man inte ska använda Matt färg utomhus. På mitt förra jobb så erbjöd vi aldrig någon av våra stålprodukter att ha ett lägre glanstal än 40-60 om jag inte missminner mig. Detta pga att det alltid blev kvalitetsproblem med lägre matt-het. Inomhus kunde vi erbjuda ned till 20 i glanstal. Men största problemet var att den matta färgen alltid blev så himla skitig efter ett års regn, snö, stark sol och lite annat stänk.
Så om du vill ha en fasad som ska vara lite lättare att underhålla så ska du satsa på lite högre glanstal, även om det är modernt just nu med supermatt. "just my two cents"
 
N Nephew skrev:
Alla färger kan drabbas av påväxt av alger/mögel.
Jag tycket vi avslutar diskussionen med Målarmästers inlägg, han har över 50 års erfarenhet jämfört med dig som inte är målare utan elkonsult.
[länk]
Ja, och frågar du en annan målare så säger han något annat. Även yrkesmän har åsikter, skillnaden är att det oftast finns lite mer tyngd bakom. Men likväl är det åsikter.

Själv är jag av den åsikten av att absolutism sällan fungerar då förutsättningarna sällan är absolut lika. Välj en färg som passar din konstruktion och omgivning och följ tillverkarens anvisningar säger jag.

Men vad vet jag. Jag är ju ”bara” elkonsult...
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Ja, och frågar du en annan målare så säger han något annat. Även yrkesmän har åsikter, skillnaden är att det oftast finns lite mer tyngd bakom. Men likväl är det åsikter.

Själv är jag av den åsikten av att absolutism sällan fungerar då förutsättningarna sällan är absolut lika. Välj en färg som passar din konstruktion och omgivning och följ tillverkarens anvisningar säger jag.

Men vad vet jag. Jag är ju ”bara” elkonsult...
Usus vincit in detegere
 
N Nephew skrev:
Usus vincit in detegere
non docebit vetus canis, ut sit
 
N
S Styrman_jansson skrev:
non docebit vetus canis, ut sit
Omnis gloria canibus. Quod autem dictum est, ultimum verbum.
 
N Nephew skrev:
Omnis gloria canibus. Quod autem dictum est, ultimum verbum.
Voff.
 
  • Gilla
elineli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.