Hej,

I sommarhuset, nere vid bryggorna och havet så finns det en stor betongplatta där utemöbler idag står. Ytan är ca 15 x 5 meter. Bryggorna som vetter ut mot havet är anslutna till denna betongplatta, med en förhöjning på ca 15 cm.

Vi har tänkt att lägga en stor altan över hela betongplattan och på ett bra sätt ansluta till bryggorna.

Hur bör denna altan bäst förankras med tanke på översvämningsrisk etc? Det har hänt att vatten har gått upp över hela ytan där altanen är tänkt att ligga. Balkskor? Expanderbult ner i betongen i regelverket?

Tacksam för all input och vägledning i frågan.

Mvh
 
Båda möjligheter är väl bra. Du kan ju göra ett överslag på lyftkraften för att se hur många fixpunkter som behövs. Och välj rätt materiial (syrafast). Jag skulle funderat på att borra hål och sätta rostfria gängade stänger med kemankare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Båda möjligheter är väl bra. Du kan ju göra ett överslag på lyftkraften för att se hur många fixpunkter som behövs. Och välj rätt materiial (syrafast). Jag skulle funderat på att borra hål och sätta rostfria gängade stänger med kemankare.
Tack för ditt svar! TRor att en justerbar stolpsko skulle kunna vara ett alternativ? Där man borrar hål för själva stolpen ner i betongen?
 
D
Du behöver borra med minst 35mm (dyr) för att få ner en justerbar stolpsko. Röret som de sitter i har en ganska saftig diameter.

Du kan ju visserligen använda de stolpskor som hör till färdiggjutna plintar (gängstång med ett U). Då behöver du bara borra 16-18mm. Förankrar du med ankarmassa (vilket du bör) så kan du inte justera i efterhand. Justeringsmöjligheten i efterhand tycks ju visserligen inte vara nödvändig eftersom betongplattan inte kommer röra på sig.

Jag hade kört den billigaste varianten av balkskor. Borrat hål i betongplattan. Skruvat fast balkskorna i bärlinan/golvtegel. Lyft upp hela konstruktionen och sedan ner med ankarmassa och sätt tillbaka regeln. Palla upp regeln i nivå.

Lyxigt att få bygga altan på betongplatta.
 
D Derbyboy skrev:
Jag hade kört den billigaste varianten av balkskor. Borrat hål i betongplattan. Skruvat fast balkskorna i bärlinan/golvtegel. Lyft upp hela konstruktionen och sedan ner med ankarmassa och sätt tillbaka regeln. Palla upp regeln i nivå.
Detta låter mest intressant, tack för input! Med vad skall vi fästa balkskorna i betongen sen när vi haft i ankarmassa i hålen menar du?

Edit: Bildlänk. Så att du / ni får en bild av hur det ser ut och var den skall ligga.
 
  • Bild av omonterade balkskor och träramar på en strandtomt med brygga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ankarmassan som fäster balkskorna i betongen.
 
D
Jag skrev fel, menar såklart stolpsko.

En vertikal stolpsko med ett långt, gängat skaft och två fästplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte hur tjock din platta är men säg att den är 15 cm tjock. Då skulle jag ta en betongborr i rätt dimension och borra ner 12 cm. Stolpskon skulle jag låta sticka upp 5 cm ovanför betongplattan. Det betyder att du ska kapa benet så att det är 17 cm långt.

Ta ett snöre och gör ett långt sträck där du vill ha första regeln. Borra med lämpligt avstånd 12 cm ner i plattan.

Därefter blåser du ur hålen med tryckluft och borsta lite med en flasksborste. Ställ dit först regeln, dvs ställ regeln i stolpskorna. Skruva fast stolpskorna i regeln. Se till att regeln ligger helt horisontellt genom att palla upp med brädstumpar bredvid fästpunkterna. Du justerar alltså hela första bärlinan där det behövs.

lyft upp hela regeln och kör i ankarmassa enligt instruktionen på tuben. Jag har kört biltemas. Den härdar på 5 minuter när det är såhär varmt ute (+20). Sedan trycker du ner hela regeln med stolpskorna i hålen. Kontrollmät att den är i våg med ett vattenpass.

(Använder du 145-reglar skulle jag köra 1,5m mellan stolpskorna och sätta reglarna cc60 och sen skruva trallen direkt i reglarna. Sätta några kortlingar så att altanen stabiliseras i sidled.)
 
D
Strunt i det jag skrev med att 5 cm/12cm. Du bör givetvis köra på den längden att din nya altan ligger i våg med bryggorna som syns på bilden.

Alltså

Överkant trall i liv med brygga.

trall 28/34mm
Regel 145mm
Stolpsko över betong 50mm
Stolpsko i betong 120mm

det är bara laborera med måtten så du får det i liv. Kanske går du upp till 170-regel.

hurusom kommer det bli jäkligt bra. Med den utsikten är det svårt att misslyckas :)
 
Varför inte placera 4 - 6 stora stenbumlingar på trädäcket bara,
så borde det inte kunna flyta bort.
Sådana här ungefär:
10090150-l__68f1d4b6-0436-4113-9cf2-fb606216cf2a.jpg
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Strunt i det jag skrev med att 5 cm/12cm. Du bör givetvis köra på den längden att din nya altan ligger i våg med bryggorna som syns på bilden.

Alltså

Överkant trall i liv med brygga.

trall 28/34mm
Regel 145mm
Stolpsko över betong 50mm
Stolpsko i betong 120mm

det är bara laborera med måtten så du får det i liv. Kanske går du upp till 170-regel.

hurusom kommer det bli jäkligt bra. Med den utsikten är det svårt att misslyckas :)
Stort stort tack för ditt engagemang i frågan.

Så:

1. Borra hål i betongen, i med stolpskor och se till så att regeln ligger så att trallen blir i liv med bryggan.

2. I med ankarmassa och fäst hela regelverket ihop.

3. Skruva trall
 
Man behöver kanske inte ta till så grova stolpskor. Det finns varianter som är avsedda att skruvas fast i underlaget. Att bara skruva med plugg är troligen för klent. Men man kan nyttja de större hålen och borra ned en M12 (rostfri) gängad stång som fästs med ankarmassa. Dels klenare borrr, dels räcker det nog med 10 12 cm djup på hålet. Tänk på att rengöra borrhålen från borrdamm innan du kör in ankarmassan. FInns speciella kit som är rätt dyra. Med en liten rund stålborste och en handpump, typ cykelpump för att blåsa rent. Jag har kört med kompressor och tryckluft (skydda ögonen), och en liten flaskborste.
 
K Kissdosa skrev:
2. I med ankarmassa och fäst hela regelverket ihop.
Kolla monteringsanvisningen för ankarmassan. I princip, du fyller hålet lagom med massa, trycker in det som skall fästas. Beroende på fabrikat av massa så har du bara någon minut på dig, så fyll inte mer än ett hål åt gången. Sedan får man inte ens nudda det som fästs förrän massan har härdat, efter typ 30 minuter (skiljer mycket mellan typ av massa) så har du full hållfasthet.

men man får inte vänta för länge mellan varje hål heller, för massan härdar i blandningspipen på tuben också. Så man bör hålla en takt på kanske ett hål per två minuter, och ha en extra blandningspip i beredskap (av dålig erfarenhet...).
 
D
De där stolpskorna som man bultar fast är ganska dyra.

TS måste göra en bärlina i taget om han gör enligt min beskrivning. Jag körde Biltemas ankarmassa i helgen och jag klarade 8-9 hål i gassande sol. Hålen låg i grupp om 2 med 1,7m mellanrum. Det finns alltså tid för en hel bärlina (3-4 st hål) men tiden är knapp.

Det är därför viktigt att redan innan placerat ut brädlappar, distanser etc så att när du bara trycker ner stolparna (med bärlinan) i våg.

Su kommer med stor sannolikhet nämligen inte kunna borra samtliga hål så att stolpskon kan stå i botten i samtliga hål och att bärlinan därefter ligger i våg.

borra x cm djupt och kör ner stolpskon x - 1 cm och sedan placera ut stöd (brädbitar, distanser, hålplatttor, syllpapp eller vad du nu har.) kontrollmät så att bärlinan är i våg.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D
K Kissdosa skrev:
Stort stort tack för ditt engagemang i frågan.

Så:

1. Borra hål i betongen, i med stolpskor och se till så att regeln ligger så att trallen blir i liv med bryggan.

2. I med ankarmassa och fäst hela regelverket ihop.

3. Skruva trall
så lite så.....bästa återbetalningen är att du berättar hur det gått. Vad som funkade inte funkade osv. Gärna med bilder
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag körde Biltemas ankarmassa i helgen och jag klarade 8-9 hål i gassande sol.
Har för mig att Biltema har längre öppentid på sin massa. Kollade den när jag skulle sätta stoplar för ett altanräcke. Men vågade inte satsa på "budget". Stolparna kan ju ge en rätt extrem belastning om man lutar sig på dem.
 
  • Gilla
Pellepär
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.