Har vid två tillfällen sprungit på två misstänkta mjölbaggar i källaren. Det enda i livsmedelsväg där nere är sylt i glasburkar och öl. Vet inte var de kommit in, men inte sett dem tidigare sen vi flyttade in.

Sett några liknande när jag grävt utanför huset i jorden. Svarta, ca 10-20 cm långa.

Ska man slå på varningsklockan och vakta källartrappen å ringa Anticimex? Kanske jäktar upp mig i onödan.
 
  • Svart mjölbagge på plastlock sett uppifrån i en källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog påstå att du jäktar upp dig i onödan.
Men några mjölbaggar är det nog knappast. Dels lever de inte utomhus (mig veterligen) och de blir absolut inte 20 cm. ;)
Skämtåsido, jag tror inte att de blir så stora som 20 mm heller.

Om det ändå skulle visa sig att det är mjölbaggar så skulle jag vara lugn. Vi har haft mjölbaggar i omgångar i olika boenden, men har aldrig sett det som ett problem. De har aldrig skadat några produkter mer än att de kryper runt.
 
C C.Lundin skrev:
Jag skulle nog påstå att du jäktar upp dig i onödan.
Men några mjölbaggar är det nog knappast. Dels lever de inte utomhus (mig veterligen) och de blir absolut inte 20 cm. ;)
Skämtåsido, jag tror inte att de blir så stora som 20 mm heller.

Om det ändå skulle visa sig att det är mjölbaggar så skulle jag vara lugn. Vi har haft mjölbaggar i omgångar i olika boenden, men har aldrig sett det som ett problem. De har aldrig skadat några produkter mer än att de kryper runt.
Börjar ju fundera på var de kom ifrån iofs. Borde vara nät för ventilerna i källaren, om de inte smitit ner genom nån bakdörr möjligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.