Hej en dum dum fråga till de bättre tekniskt kunande.

Kan man på något sätt lura roboten med avgränsnings kabel, som man sätter spänning på med separat ström källa? Säg exempel vis att avgränsnings kabel är ned grävd och jag sår nyttgräs inom området o inte vill spärra av med div hinder etc etc.
Strunt i vad som är enklast frågan är om det går?
 
Du måste ha rätt signal på kabeln. Jag hade en lös slinga i änden på en skarvsladd. Den kopplade jag in i en kontakt i närheten av basstationen, en strömbrytare kortslöt utgången när extraslingan inte var ansluten.

Så ja det går att göra något som liknar det du beskriver.
 
tack @Daniel 109 .

Så hur skulle det se ut rent praktiskt och mer detaljerat? Säg en kvadratisk avgränsad gräsmatta och en mindre kvadrat i mitten(som inte skall klippas självklart)?:)
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…

Bästa svaret

Du måste skarva på en eventuell extraslinga på den vanliga slingan. Sen kan man med en trappbrytare aktivera och avaktivera extraslingan. Själv gör jag så med en gräsbeväxt parkeringsplats som inte används så ofta.

I ditt vall skulle jag kapa begränsningskabeln på lämpligt ställe, skarva på mer tråd och göra en ö runt nyplanteringen och sen när gräset tagit sig återställa den vanliga kabeldragningen.

Eller ja, i praktiken skulle jag hägna in området med ett en planka högt staket av gammalt överblivet virke, men om jag skulle använda kabel skulle jag gjort enligt ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.