Skall bygga ett hus från hjältevads hus..
Har funderingar på att ta LAN paketet som de har som tillval..
Är det någon som har erfarenhet av LAN
 
Vi har valt till deras LAN paket (som ju också inkluderar telefoni och TV) och jag har satt mig in hyfsat i hur det fungerar.

Är det nåt specifikt du funderar över?

 
Var det inte de som hade trådlöst LAN i deras LAN-paket?
Har tyvärr inte längre kvar deras prislista men jag tror det var trådlöst LAN.
 
14 000 kr kostar lanet!

Vi undrar mest när det står färdigdraget
om det menas med att alla sladdar är dragna
för tv etc så "antenn-killen" bara behöver drar
en sladd ner till centralen??
Normalt är ju att de bara fixar tomrören men inte
några sladdar till tv-dosorna dvs

hoppas ni förstod vad jag menade!

mvh Annika
 
Hej
Om jag inte minns fel så är det så här

kan hantera 2 st inkommande telelinjer (ex. fax och telefon)
8 st kombinerade uttag med:
2 x RJ45 ( 1 används för tele 1 används för Data, du kan även patcha om själv om du vill ha t.ex. 2 Data i ett rum, en koppling som kan vara bra om du har en server med dubbla nätverkskort.
1 TV antenn uttag & 1 radio.
I hallen var det utan TV/radio (uttag 9)
1 Dlink 5 portars 10/100 Mb Switch

Uppe på vinden låg en antenn kabel klar att ansluta till antennen

Jag tycker det är ett prisvärt val
 
Håller med om att det verkar vara prisvärt. Ska man ändå bygga kan det vara skönt att få ett riktigt nätverk från början.
:)
 
Det går även att få 12 istället för 9 uttag. (även det tillägget är prisvärt: 1000 kr).

Fortfarande är det dock bara 8 TV uttag kopplade (för åtminstone oss känns det som en OK begränsning :p) Men kabel är draget till alla så du kan koppla om själv i skåpet om du vill.

Mer info om LAN tillvalet finns här: http://www.eit.nu/pdf/Instruktion_multimedia_swe.pdf
 
Bohman skrev:
14 000 kr kostar lanet!
Vänta nu.

Först pratas det om att bygga hus, med det menar man väl att man åtminstone gör något handgrepp själv ?

Sedan ska man betala 14000:- för att hantverkare drar några plaströr och fyller dem med ledningar.

Har ni tänkt på hur många arbetsdagar på era ordinare arbeten 14000:- motsvarar, och hur lång tid det skulle ta för er att göra jobbiet själva ?
:surprised:
 
Först pratas det om att bygga hus, med det menar man väl att man åtminstone gör något handgrepp själv ?
Det tycker jag inte. Det finns många som bygger (beställer) nyckelfärdiga hus.

Sedan ska man betala 14000:- för att hantverkare drar några plaströr och fyller dem med ledningar.
Håller med om att det är väldigt dyrt. Vi betalade 4000 kr för 10 uttag (tele, data och TV) i vårt hus och gjorde inget själva.

Har ni tänkt på hur många arbetsdagar på era ordinare arbeten 14000:- motsvarar, och hur lång tid det skulle ta för er att göra jobbiet själva ?
I ett Hjältevadshus är det väldigt svårt (nästanpå omöjligt) att installera några rör i väggarna själv. På den oinredda vinden kan man göra det men inte på undervåningen. Hjältevadshus inser ju detta och ser till att ta ordentligt betalt.
 
yxis skrev:
Har ni tänkt på hur många arbetsdagar på era ordinare arbeten 14000:- motsvarar, och hur lång tid det skulle ta för er att göra jobbiet själva ?
:surprised:
Det är fullt möjligt (men långt ifrån säkert ;)) att jag skulle göra det snabbare än jag tjänar in 14000. Men det spelar liksom ingen roll, jag prioriterar att ha det klart vid inflytt och den tid det skulle ta mig att göra det själv lägger jag hellre på annat.
 
General Failure skrev:
I ett Hjältevadshus är det väldigt svårt (nästanpå omöjligt) att installera några rör i väggarna själv.
Vet du varför?

Nu har jag iofs sett till att ha gott om tomrör dragna, men det kan ju alltid dyka upp nya behov som är svåra att förutse.
 
Cartman skrev:
Vet du varför?
Hjältevadshusen kommer helt färdiga från fabriken. Därför kan du inte installera några rör själv med mindre än att du river väggarna först. Man kan i och för sig komma ganska långt genom att dra upp kablarna genom krypgrunden men att dra rör i väggen hur man vill går inte.
Rent teoretiskt skulle de kunna släppa in dig på fabriken och låta dig dra dina rör själv men jag är ganska säker på att de inte tillåter det.
 
General Failure skrev:
Hjältevadshusen kommer helt färdiga från fabriken.  Därför kan du inte installera några rör själv med mindre än att du river väggarna först. Man kan i och för sig komma ganska långt genom att dra upp kablarna genom krypgrunden men att dra rör i väggen hur man vill går inte.
Rent teoretiskt skulle de kunna släppa in dig på fabriken och låta dig dra dina rör själv men jag är ganska säker på att de inte tillåter det.
OK, tack! Så långt var jag med. Jag fick för mig att du menade att det var krångligare än i något annat färdigbyggt hus. Men det är mao lika (o)möjligt.
 
oj här blev det diskussion!

Man kan få extra tomrör till alla rum om man
vill, vi ska iaf ha 2 tomrör på 20mm till varje
rum det ska räcka till det mesta!!

Vi har lagt LAN¨på hyllan....
kommer köre med trådlöst
Vi är ju bara 4 i familjen!!

Mvh Annika
 
Bohman skrev:
oj här blev det diskussion!

Man kan få extra tomrör till alla rum om man
vill, vi ska iaf ha 2 tomrör på 20mm till varje
rum det ska räcka till det mesta!!
Om det kostar en bra bit under de där 14000 så tycker jag att man ska dra nätverkskablar själv. 8)


14000 för ett gäng nätverksuttag är som sagt ockerpris
>:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.