För några år sedan monterade jag takskivor i mitt hus av märket Swedspan Select Original 620x1220. Nu behöver jag byta ut några stycken av skivorna MEN de verkar inte tillverkas längre? Åtminstone hittar jag inte dessa på nätet.

Ni som är proffs på takskivor, finns det någon annan tillverkare som har samma struktur och färg som man kan använda istället? T.ex. nåt från Forestia eller Byggelit/Elittaket eller nåt annat märke? Eller har alla tillverkare helt olika struktur och färg så att det kommer se konstigt ut att kombinera olika tillverkares skivor? OBS, bifogar bild så ni kan se strukturen på skivorna.

Har inga spill-skivor kvar från original-inköpet och jag vill verkligen slippa byta ut hela taket då det vore ett enormt jobb, har bl.a. satt spotlights överallt. Tacksam för all hjälp.
 
  • Närbild på ljusblå takskivor med struktur, visande fog mellan två skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett liknande tak som du med struktur i hallen. Var tvungen att byta två att plattorna och kunde inte hitta någon skiva med exakt samma struktur som den jag hade.
Min lösning blev att köpa två skivor med väldigt lite struktur och måla den med roller ett antal ggr. Jag har rätt tydlig struktur i taket så för att göra det så likt som möjligt tog jag även en gammal torkad och hård roller och målade med ett par ggr. Till slut monterade jag skivan och målade hela taket 2ggr.
Resultatet blev så bra att man intre lägger märke till det om man inte vet att just de två plattorna är bytta.
 
Tack för tipset, jag hoppas dock kunna slippa målning genom att hitta en annan skiva med samma struktur och nyans. Vad jag kan se så har Byggelit en skiva med samma mått och väldigt snarlik struktur: https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/byggelit-innertak-vit-struktur-36m-2.html

Dock så är det svårt att veta om färgen kommer att överensstämma helt. Ingen här på forumet som vet vilka nyanser som brukar användas av olika tillverkare och om det kan funka att kombinera olika skivor?
 
  • Närbild på en vit Byggelit innertaksskiva med strukturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,
Det finns ingen vänlig själ därute som vet vad takskivan Swedspan Select Original (inköpt 2012) hade för NCS-färgkod?

Jag letar som sagt efter en annan takskiva med exakt samma färg som den hade, men det är en djungel om man inte vet NCS-kulör. Ofta finns heller inga visnings-ex av skivan i byggbutikerna utan jag måste köpa ett helt paket för att kunna jämföra färgen med mina befintliga skivor, som med största sannolikhet ändå inte stämmer överens... Tacksam för all hjälp :( Här nedan är NCS-kulören hos några andra skivor jag hittat:

Ljungberg Fritzoe TAKSKIVA VIT FOLIE (Vit struktur) 12X620X1220 FSC MIX 90% 3,78M2 NCS-0502-Y
Byggelit Elittaket Innertak ElitTak Vit Struktur 62 cm NCS 0701-G84Y
Byggmax: INNERTAK 12x620x1220mm NCS S0500
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.