Tomture61
Behöver ju inte vara en takstol mot garagväggen , räcker med 2 st reglar (överarmar) som du skruvar fast mot garagväggens stående reglar.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Behöver ju inte vara en takstol mot garagväggen , räcker med 2 st reglar (överarmar) som du skruvar fast mot garagväggens stående reglar.
Låter inte avancerat då. Hur fäster jag balkarna mot fasaden då?
 
Kommer inte ihåg vad du har för fasad, men om det är träpanel så behöver den tas bort, så att en plåt under kan leda regnvatten som rinner längs väggen ut på carportens tak.
Det kanske är självklart att inte låta panelen vara kvar, men jag har sett mer än ett exempel på att man inte gjort det, och konsekvensen blir alltid läckage/fuktskador. Därför nämner jag det.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Känner spontant att jag vill kosta på med lite finare färg är Rusta ändå.
Rustas färg kommer från fluggers lager..

Vet dock inte hur mkt som skiljer i kvalitet
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kommer inte ihåg vad du har för fasad, men om det är träpanel så behöver den tas bort, så att en plåt under kan leda regnvatten som rinner längs väggen ut på carportens tak.
Det kanske är självklart att inte låta panelen vara kvar, men jag har sett mer än ett exempel på att man inte gjort det, och konsekvensen blir alltid läckage/fuktskador. Därför nämner jag det.
Liggande panel.
 
J jkarlberg skrev:
Rustas färg kommer från fluggers lager..

Vet dock inte hur mkt som skiljer i kvalitet
Lär nog skilja i kvalité, är ju rätt bra prisskillnad. Är väl pigmenblandningen som kan skilja.
 
thomasse
MalZon MalZon skrev:
Lär nog skilja i kvalité, är ju rätt bra prisskillnad. Är väl pigmenblandningen som kan skilja.
Jotun demidekk ultimate fantastisk färg att jobba med, rätt underlag och strykning så lär du inte behöva måla på många år.
 
Fick ett tips att måla med våtrumsfärg, för att kunna torka av om det blir nån fläck eller märke nånstans.
 
thomasse
MalZon MalZon skrev:
Fick ett tips att måla med våtrumsfärg, för att kunna torka av om det blir nån fläck eller märke nånstans.
Ah det var kanske inte utomhus färg du var ute efter. Om du vill kunna torka av så välj med högre glans.
 
Tomture61
MalZon MalZon skrev:
Låter inte avancerat då. Hur fäster jag balkarna mot fasaden då?
På samma sätt som om du vill använda en takstol .
Med enbart 2 st "överarmar" behöver du inte kapa upp/ta bort så mycket ytterpanel på garaget .

Ang balkarna , kan du inte ha en stolpe närmast garaget också .
 
thomasse thomasse skrev:
Ah det var kanske inte utomhus färg du var ute efter. Om du vill kunna torka av så välj med högre glans.
Nä, det är ju inomhus det ska målas :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang balkarna , kan du inte ha en stolpe närmast garaget också .
Tanken har slagit mig, men skulle helst vilja slippa det, då det inte ser så "inbyggt" ut. Som sagt, jag har kört fast här lite känner jag.
Likaså vilken dimension jag ska ha på balkarna. 115* 270-315?
 
Tomture61
Träguiden
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Träguiden
Där finns det mycket! Så mycket så en annan glad nybörjare inte ens vet vart man ska börja leta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.