Hej!
Som rubriken lyder så har jag stopp i köksvasken. Jag har tagit isär vattenlåset helt och hållet och rengjort men får fortfarande stopp när jag låter kranen gå igen. Testade att öppna upp nedre locket igen och då kom det ut massa med vatten som om det var stopp, men jag hade ju precis rengjort skiten! Kan det vara så att mitt vattenlås sitter tokigt? Eller är det min diskmaskin som är boven på något sätt? Har även hällt i massa med propprensare direkt i avloppet medans jag tagit isär vattenlåset. Måste jag ringa rörmokaren ?
Väldigt tacksam för mer råd om vad jag kan göra.
 
  • Närbild på en köksvasks avlopp med synliga vattenstänk, indikerande potentiell stopp i avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under diskbänk med kopparledningar, vattenlås och flexibla slangar, tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du plockat bort de vita delarna och kollat hur det ser ut där?
 
  • Gilla
Hesman
  • Laddar…
Kan det sitta längre ner systemet? Testa med en vaskrensare som skapar lite tryck i systemet. Annars kanske högtryckspolning?
 
  • Gilla
Hesman
  • Laddar…
Använd lämplig skyddsutrustning om du ger dig på resten av avloppet nu när du hällt i propprensare. Upplys även rörmokaren vad du hällt i om du tar hem en.
Låter som att stoppet sitter längre ner i systemet.
 
  • Gilla
Hesman
  • Laddar…
tommib
Ett orelaterat tips är att klamra upp avloppsslangen och anslutningsslangen till diskmaskinen. Speciellt avloppsslangen hänger på ett sådant sätt att tiden kan åstadkomma sprickor i böjen med läckage som följd, det är ett känt fel och något man slår ned på vid besiktningar.
 
  • Gilla
Hesman
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du plockat bort de vita delarna och kollat hur det ser ut där?
Har plockat bort allt som är inom det rödmarkerade området, så en del av det vita kan man säga. Snarare sagt allt som gick att ta loss. VVS-installation under diskbänk med delar markerade i rött avlägsnade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köksavlopp, helt säkert fettavlagringar längre ner i röret.
Du kan börja med att pröva med en sådan här enkel rensfjäder
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avl...MI9ILutPiV6gIVkxoYCh1utQYjEAQYASABEgLhWPD_BwE
propplösare är djävulens påfund.
Ta loss vattenlåset och mata in fjäder än och veva. Det kan gå trögt så du får inte ge upp i första taget.
Ge dig inte i första taget. Sedan monterar du ihop och spolar rejält med varmt vatten.
Funkar det inte på första försöket är det bara att gör om.
 
  • Gilla
Hesman
  • Laddar…
S SpjuteViking skrev:
Kan det sitta längre ner systemet? Testa med en vaskrensare som skapar lite tryck i systemet. Annars kanske högtryckspolning?
Testat vaskrensare också, men det fick bara vattnet att spruta upp genom det lilla hålet högst upp i vasken, kom dock upp en del skit via den som jag inte vet vart det kom från
 
Y
då tar du blöt disktrasa och håller för lilla hålet, fyller lite vatten i baljan och rycker och sliter ordentligt med vaskrensaren. :)
 
GoC GoC skrev:
Köksavlopp, helt säkert fettavlagringar längre ner i röret.
Du kan börja med att pröva med en sådan här enkel rensfjäder
[länk]
propplösare är djävulens påfund.
Ta loss vattenlåset och mata in fjäder än och veva. Det kan gå trögt så du får inte ge upp i första taget.
Ge dig inte i första taget. Sedan monterar du ihop och spolar rejält med varmt vatten.
Funkar det inte på första försöket är det bara att gör om.
Det här verkar vara något som jag kan försöka ge mig på. Tack för tipset! Får åka förbi Biltema imorgon, men bävar mig inför att behöva ta isär rören igen.
 
Y Yrrol skrev:
då tar du blöt disktrasa och håller för lilla hålet, fyller lite vatten i baljan och rycker och sliter ordentligt med vaskrensaren. :)
Nu känner man sig lagom dum aja får försöka detta igen då på rätt sätt innan jag ger mig på fjädern..
Tack för alla tips hörni!
 
Stopp som man rår på med vaskrensare är oftast i vattenlåset eller strax där efter.
Jag tror nog du har lite kraftfullare stopp än så då du redan rengjort vattenlåset.
Så en sådan liten fjäder för en tjugondel av vad det troligen kostar att anlita en rörmokare, kan det oavsett vara värt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.