Dags att byta ut det gamla korugerade plasttaket. Undrar bara om man tar sig vatten över huvudet om jag tänker att jag klarar av att lägga ett nytt kanalplasttak själv.
Är väl normalbegåvad, har byggt en del i trädgården men aldrig lagt några tak. Tycker att det ser enkelt ut i firmornas egna så gör du filmer, men självklart ser det enkelt ut där...
Jag tänker att jag inte kommer behöva göra om något med stommen, altanen är 3x10 meter och har idag korrugerad plasttak och jag vill lägga ett nytt enlagers kanalplasttak, klarar jag det själv?
 
Tack för svaret @KnockOnWood. Jag tycker inte heller att det ser svårt ut. Men tänkte hur det är i verkligheten "reklamfilmer" är ju en sak...!

Tre saker tycker jag känns otydliga. Jag har en befintlig konstruktion idag med lämpliga mått, rätt cc osv. Det som är problemen är

1. Ändarna, idag sticker det korugerade plasttaket ut ca 20 cm med sedvanlig vindskiva. Då undrar jag kan man kapa en kanalplastskiva på längden och ha en så att säga ändbit som sticker ut 20 cm från sista takstolen, endast vilande på stödreglar?
2. Längst upp mot husväggen. I instruktionfilmerna ser man att man ska försegla altantaket mot husväggen med en list. Men hur ska man kunna göra det när man inte kan klättra på altantaket och hustaket sticker ut 40 cm över altantaket och effektivt spärra åtkomst. Helt slumpartat saknas just det momenetet i alla instuktionsvideos. Listen bara magiskt svävar på plats!!
3 märke, jag tittar på Aluwhite som säljs av Byggmax. Ser bra ut, bra stats, verkar säljas mycket av, går att köpa hur många meter som helst på bredden till skillnad från andra märken som verkar begränsade till ca 8 meter, mitt tak är 11 meter. Dessutom är det mycket billigare än andra tak. Därför undrar jag är det någon som erfarenhet av dem, känns som något är lurt när det på pappret ser bättre ut men ändå är billigare!?
 
Redigerat:
#2 man lägger ut en stege eller regel på taket som man går på.

#3 willab gardens kanalplast är av hög kvalitet. så kolla in dom är ett tips.

Bredden är bara multipar av skivbredden. skivorna kan sågas både på bredden och längden.
 
@lassebrun, tack för svar. bra ide med stege. Vad gäller Willab ser det ut som att de finurligt nog uppfunnit sin egen cc vilket betyder att min befintliga stomme inte fungerar så de går tyvärr bort då de i allt övrigt så bra ut. Inklusive priset. Ser ut som det får blir byggmax ändå i slutändan =)
 
Har lagt ett kanalplasttak från Halle själv och det gäller att vara noggrann när man bygger balkar osv samt när man lägger den första ”skivan”. Jag blev nöjd även om jag la en massa timmar på att justera så att det blev 98% perfekt. De sista två procenten är det bara jag som ser att det är snett ;)
 
M Mawe85 skrev:
Har lagt ett kanalplasttak från Halle själv och det gäller att vara noggrann när man bygger balkar osv samt när man lägger den första ”skivan”. Jag blev nöjd även om jag la en massa timmar på att justera så att det blev 98% perfekt. De sista två procenten är det bara jag som ser att det är snett ;)
Vad bra, aha, just det multiplicerande små fel är alltid ett problem när man bygger saker om det är vad du menar =)
En fråga har du utskjutande partier i ändarna? Om ja hur långt skjuter de ut från sista takstolen och hur "hålls de uppe"?
 
Hustak med stuprör och hängränna som sticker ut cirka 30 cm från fasaden under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ca 30 cm ut

Uterum med vitmålade tegelväggar, takfönster cirka 30 cm från taket och inredning med växter och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Jag har också monterat kanal plasttak förra våren. 16mm
Balkar av limträ som inte rör sig.
Har du balkar av vanliga träreglar kan du få problem med kanalplast.
Korrugerade plasttakt klarar bättre rörelse i balkarna men kanalplasten har inte så stor överlapp och risken är att du får läckage.

Vi valde Halle som är bra och har aluminiumskena på både över och undersida.
Tänk på att läsa instruktionerna mycket noga och se gärna filmer på nätet om montering.

Klättra på taket går bra om balkarna klara det. Dock ska du inte trampa på plastskivorna.
Jag brukar lägg på långa reglar tvärs över taket som tag går och kryper på.
Typ 45x120
Trampa inte fel.
Dessutom ska man ha tvärgående ribbor som säkrar upp snölast. De stabiliserar även balkarna så de håller sig raka.

Jag behövde såga mina skivor både på längden och tvären och gick kanonbra med medelfin sågklinga i cirkelsågen.


Länk till montering Halle plasttak

 
optimum optimum skrev:
Jag har också monterat kanal plasttak förra våren. 16mm
Balkar av limträ som inte rör sig.
Har du balkar av vanliga träreglar kan du få problem med kanalplast.
Korrugerade plasttakt klarar bättre rörelse i balkarna men kanalplasten har inte så stor överlapp och risken är att du får läckage.

Vi valde Halle som är bra och har aluminiumskena på både över och undersida.
Tänk på att läsa instruktionerna mycket noga och se gärna filmer på nätet om montering.

Klättra på taket går bra om balkarna klara det. Dock ska du inte trampa på plastskivorna.
Jag brukar lägg på långa reglar tvärs över taket som tag går och kryper på.
Typ 45x120
Trampa inte fel.
Dessutom ska man ha tvärgående ribbor som säkrar upp snölast. De stabiliserar även balkarna så de håller sig raka.

Jag behövde såga mina skivor både på längden och tvären och gick kanonbra med medelfin sågklinga i cirkelsågen.


Länk till montering Halle plasttak

[media]
Åh nej, jag som redan hade ångest för detta ingrepp, nu gav du mig mer :).
Jag har nämligen och givetvis inte limträ. Utan ganska gamla vanliga balkar... Missförstå mig inte jag är givetvis tacksamm för dit svar
Men hur mycket snackar vi då, jag menar korrigerad plast kondensdroppar ju rejält. Det är huvudorsaken till att vi vill gå från korrigerad till kanal. Men nu säger du alltså att jag kommer få läkage på ett annat sätt.
 
optimum
G Gorson skrev:
Åh nej, jag som redan hade ångest för detta ingrepp, nu gav du mig mer :).
Jag har nämligen och givetvis inte limträ. Utan ganska gamla vanliga balkar... Missförstå mig inte jag är givetvis tacksamm för dit svar
Men hur mycket snackar vi då, jag menar korrigerad plast kondensdroppar ju rejält. Det är huvudorsaken till att vi vill gå från korrigerad till kanal. Men nu säger du alltså att jag kommer få läkage på ett annat sätt.
Ja om träbalkarna kan röra sig.
Jag har god vän som har kanalplasttak på vanliga träreglar typ 45x145
Man ser hur krokiga vissa är och de har problem med läckage.
Möjligen om du monterar ett antal tvärgående klenare reglar mellan att du kan hålla träreglarna raka.

Korrugerad plast klarar en del rörelser i sidled men kanalplasttak har svårare för sådant. Det är därför man brukar ha limträbalkar i tak samt hållfastheten på sådana.

Maila Halle direkt och fråga. De kanske har bra tips.
 
optimum
Jag hittade en bild hos dig på ditt uterum.
Avståndet mellan balkarna ser ut att vara rätt så brett. Tveksamt om det avståndet passar skivorna. Dessutom de överliggande tvärgående reglarna kan du inte ha ovanpå när du sätter kanaplasttakt

Här en länk till monteringsanvisning

https://dokument.halle.se/halle-kanalplast-isolux-10-16-mm-monteringsanvisning

Här även en film till för Halle uterum


Nej jag säljer inte Halle men jäkligt glad för deras filmer som har varit värdefulla för mig.
Glaspartier blev Willab Garden. Halle tak.
 
Jag har precis bytt mitt tak 4.5x8m själv. Var ett plastmotak. Hör av dig om du har några specifika frågor.
 
optimum optimum skrev:
Jag hittade en bild hos dig på ditt uterum.
Avståndet mellan balkarna ser ut att vara rätt så brett. Tveksamt om det avståndet passar skivorna. Dessutom de överliggande tvärgående reglarna kan du inte ha ovanpå när du sätter kanaplasttakt

Här en länk till monteringsanvisning

[länk]

Här även en film till för Halle uterum

[media]
Nej jag säljer inte Halle men jäkligt glad för deras filmer som har varit värdefulla för mig.
Glaspartier blev Willab Garden. Halle tak.
Mina balkar är fejklimträ i den meningen att det är tre olika planker. Huvudbalken är 140x40 fodrad på båda sidor men en vanlig trallplank. Totalt är de 9 cm tjocka. Jag tycker de ser väldigt raka ut och har som sagt suttit där i säkert 15 år. Kanske hjälper lite.
cc måttet mellan balkarna verkar dock vara rätt (1070mm) för alla utom willab som har lagt på 20 cm.
Du har rätt angående stödreglarna att de är högre än balkarna på några ställen. Det tror jag dock är lätt ordnat genom att göra försäkningen en halv cm djupare.
 
P polarsson skrev:
Jag har precis bytt mitt tak 4.5x8m själv. Var ett plastmotak. Hör av dig om du har några specifika frågor.
har du limträbalkar eller "vanliga" balkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.