fukt i skyddsrummet/garage

Har ett ganska stort skyddsrum som dessutom är till för granndagiset.
Tyvärr är det riktigt fuktigt trots sina halvmetertjocka cementväggar. Det är jord mot ena kortsidan och en halv långsida. Huset står på en kulle och är inte blött "i övrigt"

har någon något tips
 
sideshowbob skrev:
fukt i skyddsrummet/garage

Har ett ganska stort skyddsrum som dessutom är till för granndagiset.
Tyvärr är det riktigt fuktigt trots sina halvmetertjocka cementväggar. Det är jord mot ena kortsidan och en halv långsida. Huset står på en kulle och är inte blött "i övrigt"

har någon något tips
Ofta när det läcker in i skyddsrummen så kommer det in vatten mellan betongblocken som är instoppade i nödutgången men i ditt fall låter det som om det skulle vara dålig ventilation.
 

Dålig ventilation låter som en vettig vinkel. det finns nämligen ingen alls.
Bör man suga ut luft eller trycka in luft?
 
det måste vara varm fuktig luft som kondenserar på dom kalla väggarna under den varma årstiden. Ventilera hjälper inte om det är kallare inne än ute under vår,sommar höst :-/. Värma och ventilera hjälper att hålla fukten borta.
Avfuktare kan också göra en underverk om ventilationsluckor inte finns :-/ och lokalen inte används till annat så att dörrar står öppna långa tider.
Undrar hur länge skulle man överleva i detta skyddsrum utan ventilation ;)
gaia
 
Du skrev inte hur stort rummet är, men om inte det är alldels för stort finns i alla fall en billig lösning att testa.
Det finns något som kallas "Torrbollen". Det fungerar så att fukten samlas i en typ av hink.
Hinken finns i två storlekar och saltet (eller vad det nu är) går att byta ut när effekten avtagit.
Torrbollen finns bl.a. att köpa på Clas Ohlson

Ola

http://www.clasohlson.se/?AFP=store...:04 AM&SelectedWAG=10140&IsCampaign=N
 

Det var underbart skönt och svalt där i sommras under värmeböljan.
Faktum är att det under vår sommar och höst alltid är kallare där, så teorin om fukten i luften som faller ut är underbyggd.

Värma upp garaget låter som en dyr melod :-/
men kanske det enda som håller ytrosten borta från
mina prylar.

Skyddsrummet är på 80m3 så det lär väl behövas ett par torrbollar isåfall. ???
 
Hoppas bara att dina prylar är inte dyrbara och inte av trä ;). No ja, metall rostar också snabbare i fuktig miljö. Kanske en avfuktare skulle bli en inte alls för kostsam försäkring med tanke på röstskador :). Finns billiga och dyra avfuktare men köp en billig - den gör samma jobb ;)
gaia
 
Nu kostar enkla avfuktare med kompressor straxt över 1000:-. Det är att rekommendera framför "torrbollen" som är mer en korttidsgrej.
Problemet med kompressormatade avfuktare är dock att de fungerar dåligt under rumstemperatur.
Jag har själv testat i garaget vintertid med ca +7 grader. Det kommer några droppar per dygn. Med 25 grader C avvuktade den ca 5 liter per dygn (75% Rh)
 
BAS skrev:
Jag har själv testat i garaget vintertid med ca +7 grader. Det kommer några droppar per dygn. Med 25 grader C avvuktade den ca 5 liter per dygn (75% Rh)
Varm luft bär mer fukt så det finns något i luften att avfukta. Vid +7 grader och vintertorr luft finns det inte mycket att avfukta :). Gissar att det var nära minusgrader ute när du hade +7 i garaget. Vatten fryser till rimfrost och luften blir ju extremt torr vintertid. Inget konstigt att din avfuktare hittade ingen vatten att ta hand om. Sätt den i garaget på sommaren då den behövs som mest och har något att avfukta ;D
gaia
 

På sommaren kan jag inte ens öppna lådorna i min träbyrå.
Tråkigaste är att min ved som jag fick i juni och staplade i garaget är fuktig så att det ångar och pyser om den.
Ytrost på de mesta verktygen som jag itne använder varje dag.

hmmm :-/ Vilka problem jag har :(
Vrider på elradiatorerna i helgen :p
 
Jag har ett liknande problem, i tillbyggnande i mitt hus har förre ägaren byggt ett garage i bottenvåningen. Ventilation verkar inte ha varit uppfunnen 1970, för det finns det ingen. När jag öppnar dörren, är det rejält fuktigt där inne. På ovanvåningen, är det fuktigt i rummet ovanför garaget.

Hela huset skall dräneras om, men jag tror att dålig ventilation är problemet i garaget. Nu till frågan:

Hur ventilera på bästa sätt? Ta bort lister runt dörrar? Inte så sugen på att öppna en ventil i muren, möjligtvis i dörren eller så. Vad tror ni?
 
petervincent skrev:
.


Hur ventilera på bästa sätt? Ta bort lister runt dörrar? Inte så sugen på att öppna en ventil i muren, möjligtvis i dörren eller så. Vad tror ni?
Ska du ventilera så måste du värma också när det är kallare inne än ute (sommartid) för att få det torrare i garaget. Annars har du ett perfekt lägge att sätta en avfuktare och då ingen ventilation behövs i rummet när den ska göra sitt jobb :). Luften i rummet övanför börde förbättras också om du får det torrare under :). Det blir billigare att avfukta än att värma och tvångsventilera, tror jag. Det är kanske någon som räknat på det och kan ge dej mer exakt svar?
gaia
 
sideshowbob skrev:
På sommaren kan jag inte ens öppna lådorna i min träbyrå.
Tråkigaste är att min ved som jag fick i juni och staplade i garaget är fuktig så att det ångar och pyser om den.
Ytrost på de mesta verktygen som jag itne använder varje dag.

hmmm :-/ Vilka problem jag har :(
Vrider på elradiatorerna i helgen :p
Stapla din ved ute så torkar den snabbare än när den är innestängt i garaget ;). Färsk ved innehåller över 60%vatten så du kan räkna ut hur mycket vatten du har burit in i din garage :'(
gaia
 
T
Att det saknas ventilation har nog att göra med att ditt skyddsrum är gastätt, en ganska vanligt krav förr i tiden. Om du sen fixar in friskluft måste du också fixa till evakuering, och kondensering kommer du inte ifrån som konstruktionen är nu. Däremot finns det tips från olika isoleringsfirmor på hur man kan sätta upp innerväggar och ordna med ventilation så kan du få det torrt, men det är en kostnadsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.