Zorkat Zorkat skrev:
Det är svårt att hitta ett riktigt rättvisande test på diskmaskiner. Det verkar alltid vara vinklade tester åt ett viss märke beroende på vem som utför testet... Läste precis att testvinnare var en Bosch men så är det ju förmodligen inte. Vill ha en maskin med kvalitet där jag slipper bekymmer och som diskar bra och dessutom fixar så disken är torr. Där är det så att Miele har en funktion där luckan öppnas när den är klar, något jag tror är den enda som gör disken riktigt torr.
Det kanske ska bli en dyrare Miele i alla fall!
Har haft min Miele i 10 år. Det var en av de första maskinerna som öppnade luckan och den har varit tyst och inte minst - så har den diskat rent! Grymt nöjd med allt. Den har helt enkelt varit kanon. Förra året gav den första felet. Ringde service. Det skulle ta 4 veckor att få dem att komma ut för att konstatera felet - valde då att lägga en större slant på en ny Miele med extra allt - viktigt för mig var att den skulle vara tyst - då vi har ett öppet kök - men självklart förväntade jag mig att den skulle diska rent. Gissa om jag var besviken när det var allt annat än tyst och dessutom krävde att en vanlig kaffekoff diskades mer än ofta två gånger innan den blev ren... Hade kvar min gamla och fick den lagad... De som lagde den berättade att - för att vinna råd och rön och andras tester som den mest ekonomiska maskinen - så höjer de trycket i spolningen vilket gör att ljudnivån går upp... det förklarde en del - men inte att den inte kunde diska rent. Det föklarades av att för att vinna minsta vattenförbrukning så... Ja, efter det så kollade jag inte efter den delen i testerna - tvärtom. Vilken tar in tillräckligt med vatten för att det skall bli rent. Att måsta diska två gånger blir inte ekonomiskt...De lagade min gamla - jag bytte tillbaka till den och vi var tillbaka till det normala... Nu ett år senare så slocknade maskinen igen... Den här gången startar den inte ens upp - startar inte ens displayen och nu byter jag. ASKO XXL - DFI676GXXL. Har Miele känsla i inredning och smarta lösningar... Hoppas att den håller men sämre än den dubbelt så dyra Mielen kan den inte vara... Jag har kvar den andra Mielen så är jag inte nöjd så lagar jag upp den igen men bara ett nytt kretskort går på 10K så värt att chansa på en ny ASKO... får ju 5 års garanti från dem. Har bara Miele grejer i övrigt MEN förtroende för deras diskmaskiner är inte på topp... Vår granne hade samma maskin som oss - de bytte också till en ny Miele men de är vansinnigt besvikna på den maskinen kontra den gamla.
 
T Topolino skrev:
Har haft min Miele i 10 år. Det var en av de första maskinerna som öppnade luckan och den har varit tyst och inte minst - så har den diskat rent! Grymt nöjd med allt. Den har helt enkelt varit kanon. Förra året gav den första felet. Ringde service. Det skulle ta 4 veckor att få dem att komma ut för att konstatera felet - valde då att lägga en större slant på en ny Miele med extra allt - viktigt för mig var att den skulle vara tyst - då vi har ett öppet kök - men självklart förväntade jag mig att den skulle diska rent. Gissa om jag var besviken när det var allt annat än tyst och dessutom krävde att en vanlig kaffekoff diskades mer än ofta två gånger innan den blev ren... Hade kvar min gamla och fick den lagad... De som lagde den berättade att - för att vinna råd och rön och andras tester som den mest ekonomiska maskinen - så höjer de trycket i spolningen vilket gör att ljudnivån går upp... det förklarde en del - men inte att den inte kunde diska rent. Det föklarades av att för att vinna minsta vattenförbrukning så... Ja, efter det så kollade jag inte efter den delen i testerna - tvärtom. Vilken tar in tillräckligt med vatten för att det skall bli rent. Att måsta diska två gånger blir inte ekonomiskt...De lagade min gamla - jag bytte tillbaka till den och vi var tillbaka till det normala... Nu ett år senare så slocknade maskinen igen... Den här gången startar den inte ens upp - startar inte ens displayen och nu byter jag. ASKO XXL - DFI676GXXL. Har Miele känsla i inredning och smarta lösningar... Hoppas att den håller men sämre än den dubbelt så dyra Mielen kan den inte vara... Jag har kvar den andra Mielen så är jag inte nöjd så lagar jag upp den igen men bara ett nytt kretskort går på 10K så värt att chansa på en ny ASKO... får ju 5 års garanti från dem. Har bara Miele grejer i övrigt MEN förtroende för deras diskmaskiner är inte på topp... Vår granne hade samma maskin som oss - de bytte också till en ny Miele men de är vansinnigt besvikna på den maskinen kontra den gamla.
Vilken Miele med extra allt var det du köpte efter att din första gick sönder?
 
G 6865 SCVi XXL - hette den. Hade lucköppning, belysning, internetkoppling... Hittade en Norsk/Dansk PDF...
 
Jag har också kollat igenom marknaden på diskmaskiner och vad ASKO är bäst på är nog att den är bra byggd prova vicka på dörren, så ser du otrolig skillnad i gångjärnen. Känns nästan som att de andra är leksaksmaskiner. Hos mig står det fortfararande och väger mot en Bosch.
 
  • Gilla
Lovelycatlady
  • Laddar…
L Lovelycatlady skrev:
Vi har haft vår Asko i drygt 2 år o är jättenöjda. Svensktillverkad och med helsvetsat chassi.Vilket ger en stabilare konstruktion. Miele har skruvat chassi och risk för läckage finns när det blir gammalt.. Tyckte Miele hade plastiga korgar oxå...
Tyvärr är de inte svensktillverkade längre men så är det med i stort sätt alla märken.

2013 Produktionen av diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare flyttas från Sverige till Slovenien.
 
A
F Fredde99 skrev:
Tyvärr är de inte svensktillverkade längre men så är det med i stort sätt alla märken.

2013 Produktionen av diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare flyttas från Sverige till Slovenien.
japp det står så på flera ställen innan i tråden
 
Hep Hep skrev:
Jag sköljer tills riskorn, lökbitar och annat som annars bara vispas runt inte längre är kvar på tallrikar. Temperaturen varierar. Det är inte så att jag ”fördiskar”, utan det handlar om att få bort skräp. Fett och liknande fixar maskinen utan problem.
Hep Hep skrev:
Har en liknande den du frågar om sedan tre år. Jag hittar inget namn på den nu, men pris och utseende antyder ungefär samma nivå.

Trevliga funktioner, bra utrymme, tyst och snål. Tyvärr blir det verkligen inte rent. Vi kör alltid grytprogrammet och sköljer bort matrester innan, då disken får en lätt skräpig hinna av rester annars. Känns mer än det syns. Har felsökt, kör rengöring rätt ofta, tömmer filter etc, men resultatet är skit. Ingen aning om vi haft otur med ett måndagsexemplar, eller om kvaliteten generellt är så usel, men jag bryr mig inte. Vid första bästa tillfälle åker skiten ut och jag kommer aldrig köpa något av det märket mer.
Hade en Cylinda med precis det felet. Disken såg ut att vara ren men när man tog på muggar, glas och annat var de nästan lite feta/oljiga. Den var några år äldre och tillverkad i sverige så jag vet inte om det är relevant men orsaken till felet på min var inloppsventilen. Det visade sig att den släppte in för lite vatten efter en stund när den blev varm så den varken diskade eller sköljde riktigt senare i programmen..
 
A
K Keeefan skrev:
Hade en Cylinda med precis det felet. Disken såg ut att vara ren men när man tog på muggar, glas och annat var de nästan lite feta/oljiga. Den var några år äldre och tillverkad i sverige så jag vet inte om det är relevant men orsaken till felet på min var inloppsventilen. Det visade sig att den släppte in för lite vatten efter en stund när den blev varm så den varken diskade eller sköljde riktigt senare i programmen..
märkligt fel onekligen inte minst för att det sitter en flödesgivare som mäter inkommande vatten och när det blir fel på den så tar den istället in för mycket vatten.
 
J
Har för mig att det på lite äldre maskiner så kunde en temgivare släppa lite/hamna i fel läge och det kunde ge detta fel på normal/eco. Körde man grytdisk var det inga problem.

Ja, utveckling i Lidköping, tillverkning i Slovenien.
 
electroluxaren skrev:
märkligt fel onekligen inte minst för att det sitter en flödesgivare som mäter inkommande vatten och när det blir fel på den så tar den istället in för mycket vatten.
Ja, väldigt konstigt. Och just att den var så konsekvent i att inte fungera.. Varje gång man startade en disk fyllde den som den skulle men senare i programmet kom det inget eller lite vilket orsakade att disken inte blev ren. Knyckte en inloppsventil på återvinningen i höstas och sen dess har den fungerat utmärkt.
 
A
Sitter den på varmvatten?
 
Finns det några egentliga nackdelar att köra maskinen på varmvatten förutom att all sköljning sker varm? Kör vår maskin på varmvatten under ca maj-augusti eftersom vi då har överskott på den varan från solfångarna.
 
äggvite ämnen har jag för mig att de behöver kallvatten i början av processen
 
  • Gilla
Lovelycatlady
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.