Hej Forumet!

Här kommer en första tråd från mig men troligtvis inte den sista då vi nyligen köpt vårt första hus. Tillträde får vi tyvärr inte förrän i slutet av juli.

Vi funderar lite på att bygga ett uterum till nästa säsong och i samband med det ersätta tre stycken fönster men skjutdörrar eller ett större glasparti med slagdörr. Jag är osäker på om väggen med fönster är bärande då det ligger en "bärlina" drygt en meter utanför dagens fönsterparti enligt ritningen. Samtidigt verkar det som att det sitter stolpar på 70x105 mellan varje fönster vilket känns rejält.

Är det någon som kan utläsa om väggen är bärande eller ej? Tack!

Träaltan med en grupp trädgårdsmöbler inklusive bord med blå duk och stolar framför hus med mörklaserade väggar och fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ritning som visar en väggsektion med måttangivelser och detaljer om stolpar och täcklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av husplan med markerade mått och anteckningar om bärande strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en husvägg med dimensioner och fönsterplacering, möjlig bärlina och stolpdetaljer är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av ett arkitektoniskt ritningsschema med mått och detaljer för en huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en husvägg med fönster, måttangivelser och konstruktionsdetaljer, möjlig bärkonstruktion markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enplans tegelhus med trädäck och utemöbler, gräsmatta i förgrunden och fönsterparti under diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mobiltelefonfoton av fragment av knöliga pappersritningar är inte optimalt när man ska svara på din fråga. Antagligen ligger det en balk ovanför stolparna som finns mellan fönstren. Ska man göra som du vill måste man ersätta det som finns idag med en kraftigare balk (förslagsvis av limträ) och nya pelare som balken vilar på.
 
Nej det låter rimligt... Det var vad jag lyckades fotografera när vi skrev kontrakt :rolleyes:. Jag får helt enkelt lugna mig till tillträde och scanna ritningarna. Det ligger såklart någonting på fönsterstolparna och då är det kanske bärande tillsammans med "Bärlina 45x220" som ligger 1400mm ut från fönsterväggen. Jag återkommer med fräschare ritningar om drygt en månad!

Sen är det absolut inte hela världen om jag behöver förstärka antingen över det nya fönsterpartiet eller bärlinan längst ut, planen är inte att skjutdörrarna ska vara bredare än dagens fönster så det finns plats på båda sidor om för att ha pelare.

Tack för att du tog en titt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.