Svårt att säga utan all fakta. Det finns många faktorer att ta hänsyn till - alla budgivares resonemang är olika till hur de värderar fastigheten.
Tänker man att man inte ska bo någon annan stans i resten av sitt liv spelar inte slutpriset någon större roll om det inte påverkar ekonomin nämnvärt. Det är något som kan påverka individuella budgivningar bland annat.
Nära till anhöriga en annan.
Kan vara folk som är vana med dyrare boende (som flyttar från Stockholm till mindre ort ex.) där detta är en spottstyver i jämförelse med vad en etta kostar.
Som sagt, det finns många omständigheter som gör att en budgivning går bra eller dåligt.

Som andra har sagt är det viktigt att sätta ett eget maxpris, människan är rätt dålig på att hantera dessa situationer utan att gå för långt i budgivning om man inte sätter egna restriktioner.
 
G
När vi köpte vårt hus så var utgångspriset 150.000, mellan 300.000 och upptill slutpriset på 425.000 så var det bara vi och en till.
Det är nästan +200% men det var inget fuffens för det, dom vi bjöd mot visade sej vara några som vi kände och som senare köpte vårt gamla hus så vi blev av med det snabbt och enkelt utan mäklare (y)

Utgångspriset var lågt då mäklaren inte visste hur huset skulle värderas då det var ett speciellt hus, enligt vad mäklaren sa åtminstone, 425.000 var inget överpris heller.
 
J
supertrue supertrue skrev:
Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?


Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
supertrue supertrue skrev:
Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?


Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Hej
Ställ frågan om huset är värt pengarna, dina pengar!?
Bra med din jämförelse med andra hus.
Kolla Booli, Hemnet.
Jag tycker det ser misstänkt ut men det går ju inte säkert veta sanningen.
Att sedan huset inte kostar så mycket innebär ju att marknaden inte värderar det högre.
Så tänk dig för om du vill betala 50% mer.
Dra dig ur.....Det skulle jag gjort
Finns alltid nya objekt som kan funka minst lika bra.
 
Omöjligt att veta. Budgivare 2 kan lika gärna misstänka att du (budgivare 3) är en bulvan.
Det krävs bara två som bestämt sig och har råd för att priset ska dra iväg.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Är det nyrenoverat så kan ju priserna vara mycket högre än annat i samma område. Nytt badrum går ju loss på 100-150 tkr. Kök på det, nytt tak, etc, etc. Så är det kanske till och med ett bra pris jämfört med andra objekt. Jag antar att med de låga priserna i området är det inte många som renoverar för att få bättre pris när de säljer i området (för det är svårt att få tillbaka pengarna).
 
Hej! Du kan endast få reda på vilka budgivarna är när du är den som skriver kontrakt då skall du få namn och telefonnummer till de andra budgivarna. Om du då eller nu misstänker en bullvan kan du vända dig till mäklarinspektionen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Såna här saker kan absolut hända på budgivning, ser inte ut som en bulvan, bara två personer som vill ha fastigheten och inte nått budget ännu.
Om det är en mäklare som satt utgångspriset borde hen skämmas och se sig efter nytt jobb, de ska sätta rimliga utgångspriser och känner de sin marknad så dåligt är det patetiskt.

Det finns många olika teorier och strategier för att vinna budgivning, den enda viktiga regeln är att sätta ett absolut maxpris och sedan inte gå en spänn över.

Kom också ihåg att säljaren inte behöver acceptera det högsta budet och du behöver inte köpa till ditt högsta bud, budgivning är pågående förhandling och inget är bestämt förrän allt är påskrivet. Om det är en budgivare som är lite "shady" så sluta buda och se vad som händer, troligen kommer mäklaren att säga att säljaren vill hellre sälja till dig. Då har du möjlighet att ifrågasätta varför och möjligtvis komma med ett nytt lägre bud. Det kan vara att budgivaren är oseriös och bara budar i stridens hetta, men inte slutför affären i slutändan.
Jag vet att det är emot de flestas natur att inte stå för bud och strula med sånt här, men det kan gå massa pengar förlorade.
 
Huset är ju inte dyrt i sig, snarare billigt för att vara ett hus.

Så allt som behövs är ju att någon värderar platsen det står på lite mer än de runt omkring. 300' är inte mycket i hussammanhang. Är huset mer renoverat än omgivningen så eller om renoveringarna passar budgivarna så är ju inte heller 300' mycket på något vis.

Ingen skulle höja ett ögonbryn om ett hus som ursprungligen var värderat minst 2-3 miljoner gick upp 300'. Rätt förutsättningar höjer givetvis ett hus för 600' med 300'. Procenten är helt ointressant, kostnaden för att ha hantverkare att göra det som är bra med huset är det intressanta.
 
  • Gilla
kurtjohnsson
  • Laddar…
Mäklare brukar vilja avsluta så fort som möjligt. Bulvaner bidrar inte till en konstruktiv försäljning. Om en försäljning inte blir av sjunker priset och drar ut på tiden. Målet är att sälja snabbt och få båda parter att skriva på kontraktet. Att sälja dyrt är sekundärt för mäklare. Möjligen att det var ett lockpris.
 
Jag vet vilket hus det är, och reagerade när jag såg priset. Huset var prissatt för att sälja, utgångssumman var rejält för låg även för det området. Säljaren bor inte heller kvar och man verkar ha försäkrat sig om ett snabbt avslut.
Ett orenoverat grannhuset låg ute ett halvår för 650', och även om det var i fint skick hade den här nytt kök, nya 3 glasfönster, nytt tak, nymålad och nya ytskikt genomgående hela huset.
Utgångspriset borde varit kring 800-850
 
  • Gilla
Pir79 och 7 till
  • Laddar…
supertrue supertrue skrev:
Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?


Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
supertrue supertrue skrev:
Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?


Tack på förhand.
Med vänlig hälsning

Det är nog sådär det blir när priset på fastigheten är så pass låg. Allt blir ju lågt, insatsen som krävs har nästan gemene man som är arbetsför på kontot och 1 miljon är ju inte så stora pengar för ett boende om man behöver ta lån på resterande 85% så är ju räntan (kostnaden för lånet) nästan marginell för en person eller familj. Är troligen därför många kan tänka sig att bjuda på ett sådant hus.
 
  • Gilla
CarlHW
  • Laddar…
J jani84 skrev:
När budgivningen är över har du rätt att få veta vilka de övriga budgivarna är. När du får denna info kan du kontakta dom själv om du fortfarande är osäker. Får du ingen info om dessa av mäklaren kan du backa ur affären. Inget är klart innan du skrivit på kontraktet.
Helt fel, endast köpare och säljare har rätt till den informationen, och det först efter att eventuella svävarvillkor är uppfyllda. Ytterligare en kommentar som är så onödig och felaktig. Hur tänkte du? Att man skall får info från mäklaren på vem man budar emot innan man skriver kontrakt?
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
G
T TVR skrev:
Helt fel, endast köpare och säljare har rätt till den informationen, och det först efter att eventuella svävarvillkor är uppfyllda. Ytterligare en kommentar som är så onödig och felaktig. Hur tänkte du? Att man skall får info från mäklaren på vem man budar emot innan man skriver kontrakt?
Däremot kan mäklaren lämna ut listan åt dom budgivare som var med på budgivningen, men dom behöver inte göra det.
 
G GammelMan99 skrev:
Däremot kan mäklaren lämna ut listan åt dom budgivare som var med på budgivningen, men dom behöver inte göra det.
Mac_attack Mult skrev:
Du har väl rätt eller åtminstone möjlighet att se budgivarlistan ocensurerad? Just för att motverka bulvan och liknande.

Tidigare vet jag att det funnits en svartlista över mäklare som använt "fulknep" med, men verkar svår att hitta numera? Annars kan det ju alltid vara värt en titt också.
Att lämna ut en budgivningslista till övriga budgivare är inte förenligt med god mäklarsed enligt Fastightemäklarlagen
 
9
Sapa-1921 Sapa-1921 skrev:
Jag vet vilket hus det är, och reagerade när jag såg priset. Huset var prissatt för att sälja, utgångssumman var rejält för låg även för det området. Säljaren bor inte heller kvar och man verkar ha försäkrat sig om ett snabbt avslut.
Ett orenoverat grannhuset låg ute ett halvår för 650', och även om det var i fint skick hade den här nytt kök, nya 3 glasfönster, nytt tak, nymålad och nya ytskikt genomgående hela huset.
Utgångspriset borde varit kring 800-850
Då kan det vara ett riktigt klipp med 900 tusen för det huset, säljaren får knappast igen renoveringskostnaden.
 
  • Gilla
Sapa-1921
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.