Ta samma som fjädern målades med innan uppsättning.
 
Det där var ett sällsynt dum kommentar. Uppenbarligen någon som vaknat på fel sida.

jag skulle rekommendera linoljefärg. Passar bäst till pärlspont tycker jag. Glöm inte kvistlack innan.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Sällsynt vet jag inte men kanske lite dryg. Det blir jobbigt att få in färgen för att slippa springor när trät rör sig med fukten.
Kanske är rätt val det som tidigare använts i huset. Jag vet att linoljefärgen tar väldigt lång tid på sig att torka. Det kanske äggoljetemperan också gör?
I vårat torp kör jag modern färg mest för att tidigare ägare förstört så mycket att det inte är någon idé att försöka hålla allt genuint.
Det funkar bra trots kallställning på vintern.
 
Båda alternativen fungerar bra, ger lite olika struktur och utseende. Äggoljetempera tål lite mera slitage när den härdat fullt ut, tar flera månader.
Själv föredrar jag linoljefärg, den kan sparas hur länge som helst för bättringsmålning till skillnad från äggoljetempera som ruttnar efter relativt kort tid i burken. Kan vara svårt att få till exakt samma nyans igen.
Går utmärkt att måla med linoljefärg utan att använda terpentin som förtunning. Brukar späda med ca 5% kokt linolja även i slutstrykning så den "flyter ut bättre" med mindre penselränder.
Linoljefärg torkar/oxiderar normalt på 2 till 3 dygn om du väljer kvalitetsfärg och sickativ från t.ex. Ottossons https://ottossonfarg.com/ finns också bra instruktioner på hemsidan. Fördelen med lång torktid är att du har väldigt lång tid på dig att justera eventuella missar innan färgen blir yttorr.
Pärlspont blir väldigt fin om man "efterjusterar" varje yta i hela längden med moddlare.
Ny målad pärlspontsvägg med linoljefärg och synliga penseldrag, i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Båda alternativen fungerar bra, ger lite olika struktur och utseende. Äggoljetempera tål lite mera slitage när den härdat fullt ut, tar flera månader.
Själv föredrar jag linoljefärg, den kan sparas hur länge som helst för bättringsmålning till skillnad från äggoljetempera som ruttnar efter relativt kort tid i burken. Kan vara svårt att få till exakt samma nyans igen.
Går utmärkt att måla med linoljefärg utan att använda terpentin som förtunning. Brukar späda med ca 5% kokt linolja även i slutstrykning så den "flyter ut bättre" med mindre penselränder.
Linoljefärg torkar/oxiderar normalt på 2 till 3 dygn om du väljer kvalitetsfärg och sickativ från t.ex. Ottossons [länk] finns också bra instruktioner på hemsidan. Fördelen med lång torktid är att du har väldigt lång tid på dig att justera eventuella missar innan färgen blir yttorr.
Pärlspont blir väldigt fin om man "efterjusterar" varje yta i hela längden med moddlare.
[bild]
Intressant information. Skulle du rekommendera att måla pärlsponten innan uppsättning?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag skulle absolut rekommendera att du målar minst en strykning innan du spikar upp. Lätt att det blir fula omålade glipor i skarvarna annars när det torkar.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Ottossons linoljefärg! Väldig bra kvalitet och torkar relativt snabbt. Stryk ut tunnt... Äggoljetempera är fint, men tar låång tid att torka, passar bra på möbler tycker jag.
 
fatsug fatsug skrev:
Jag skulle absolut rekommendera att du målar minst en strykning innan du spikar upp. Lätt att det blir fula omålade glipor i skarvarna annars när det torkar.
Kan det räcka att bara måla fjädern, innan uppsättning?
 
Möjligt att det räcker men det är ju ganska lätt att måla panelen när den ligger så du kan lika gärna stryka allt ett varv. Det måste ju ändå torka klart innan du spikar upp det. jag byggde en enkel torkställning sist jag strök mycket panelbrädor:
Nystruken panel som torkar på en hemmagjord torkställning i ett vitt panelat rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 3 till
  • Laddar…
Wow, så praktiskt. Tack för tipset.
 
Ja, mycket praktiskt. Fick idén här på Byggahus. Bättre bild:
Hemmagjord träställning för lagring av långa panelbrädor i ett upplyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.