Funderar på att bygga hus och har då sett att en del hustillverkare använder masonite-balkar i bjälklag, reglar i ytterväggar och takstolar mm. Någon som har erfarenheter av detta?

Funderar över stabilitet jämfört med träbalkar, fuktkänslighet och husets framtida värde om man bygger med denna teknik.

 
Är du säker på att det var masonit?! :surprised:

Kan inte stämma...

Var det inte limträbalkar du menade?

// Snäckan
 
Hej och tack för ditt svar.

Jag har fått leveransbeskrivningar där det står Masonite-balk både i golvbjälklag, mellanbjälklag och ytterväggar samt takstolar. Jag har aldrig hört talas om att man använder masonite till sådant förut så jag blev lite för förvånad.
 
Jodå det är masonit med trä på kanterna.. Stenhård sådan. Det byggdes takstolar med sådana hos mina föräldrar redan för "hur länge sedan som helst" så det är säkerligen en beprövad produkt.

Så här ser dom ut:
70_237_stor.jpg

Kolla tex på www.swelite.com för mer info.
 
Fullt naturligt.

I en balk så är det ändå bara ytterändarna som tar upp last. I mitten är påverkan nä'stan noll ändå så på detta sätt får man mycket styrka med liten matrialförbrukning. Jämmför gärna med en I-balk
 
I min tidigare karriär som "tradarchaffis" (slutet på -80 till mitten på 90-talet) så körde jag ofta sådana i alla längder upp till 13 meters. Lätta som få men stadiga som attan.

Den på 12 meter har jag för mig var 40-50cm hög och kunde ledigt ta en bil själv mitt på om den stöddes i kanterna.
 
Funkar säkert i teorin... men med lite svenskt väder (regn/snöblask m.m.) under monteringen så tackar jag för mig :-? ::) :p
 
Se till att få dem oljehärdade :)
 
Vi har masonitebalk i vårt hus! Då förra ägarna byggde om det -81 höjdes taket 20 cm för att få plats med isolering, och det gjordes genom att sala på takstolarna med masonitbalk.

Vilket skick de är i kan jag inte svara på eftersom de är helt inbyggda - går inte att se utan att riva antingen inner- eller övertaket. Men, hm, konstruktionen finns med i bygglovsritningarna så man kan väl säga att stadsbyggnadskontoret godkände den...och än så länge håller det sig uppe  :D
 
Har byggt med såna om jag inte minns fel
kallas dom kerto balk (kan vara annat nu).
Blev takstolar funkade fint.
Tills företaget gick i kk och vi fick tillverka egna.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Har byggt med såna om jag inte minns fel
kallas dom kerto balk (kan vara annat nu).
Blev takstolar funkade fint.
Tills företaget gick i kk och vi fick tillverka egna.

Mvh Putte

Kertobalkar är mer som förbaskat långa plywoodskivor..... Inte som dessa masonitsaker.

Tror förövrigt inte man behöver oroa sig för lite regn när man monterar masonitbalkarna. Masoniten är stenhård och av en helt annan kvalitet än den man normalt köper i bygghandeln.
 
Säkert oljehärdade.
Kerto är dom med isolering emellan?
Det va många år sen.

Mvh Putte
 
Hej alla som svarat på min undring!

Tack för all info, nu känns det som att jag har fått lite mer kött på benen. Fortsätt gärna med att fylla på mer inlägg, kunskap kan man inte få för mycket av  :)

/Matte
 
ByggPutte skrev:
Säkert oljehärdade.
Kerto är dom med isolering emellan?
Det va många år sen.

Mvh Putte
Näe, det är som sagt bara en lång plyfa...... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.