Hej!
Två frågor till en nybörjare.
Vi har köpt vår första pool och börjat med grundarbetet. Vi har fått grunden någorlunda plan och köpt cellplast 50 mm att ställa poolen på. Min första fråga är hur mycket det gör om grunden lutar något? Jag är främst rädd för att den ska spricka och vattnet forsa ut och inte för att den får en kortare livslängd på någon sommar. Min man är nämligen inte helt begaistrad av poolen så kanske blir det bara en sommar.
Andra frågan är om man ska ställa benen på cellplasten. De lär ju åka igenom när man fyller poolen och då blir nivåskillnader ännu större när själva linern ligger på cellplasten och benen står på gräsmattan. Hur hade ni gjort?
Mvh Anna
 
Hej, vad är det för pool? Låter konstigt om den ska stå på cellplast om den har så tunna ben att dom kommer skära ner i plasten.. kan du fixa en bild på poolen?

Marken ska vara så jämn som möjligt för att du inte ska få poolen halvfull på ena sidan och sen rinner det över på andra (överdrivet). Lite ojämnt gör inget för hållbarheten.
 
Tack för ditt svar.
Bestway Steel pro max heter poolen.
 
  • Detaljbild av Bestway Steel Pro Max pool med fokus på poolens kant och stödben på betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bestway Steel Pro MAX ovanmarkspool monterad på vit plattform i en trädgård med grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg en playwood skiva (gärna en fukt beständig) under varje fot. Räcker med 15x15 cm. Cellplast klarar väldigt mycket tryck om lasten är lite utsprid. Men de där fötterna är lite får små för att de ska funbgera.
 
I instruktionen till den poolen står att stöd under ben ska användas om poolen står mjukt. Jag skulle säga att frigolit är rätt mjuk. De rekommenderar träplattor minst 10 mm tjocka och de får inte ligga i kontakt med duken.
 
Tack för ditt svar
 
Hep Hep skrev:
I instruktionen till den poolen står att stöd under ben ska användas om poolen står mjukt. Jag skulle säga att frigolit är rätt mjuk. De rekommenderar träplattor minst 10 mm tjocka och de får inte ligga i kontakt med duken.
Man får runda av kanten lite, eller de absolut bästa är att lägga en skydsduk emellan. De skulle jag nog även rekomendera oavsett. Om man bara har cellplasten rakt under polen så här kommer den smulas sönder i hörnen
 
Nicke Nyfiken
Jag har haft en rund Bestway stående på 50mm frigolit i många år utan problem. Dessutom lutade den mer än rekomenderat. Frigoliten låg dock på en stabil yta med cementplattor. Benen sjönk ner 2-3 cm i frigoliten.

Jag skulle absolut lägga plywoodbitar under benen i ditt fall eftersom frigoliten ligger på ett mjukt underlag.

Lägg även en tjock underlagsduk mellan poolen och frigoliten, annars vill linern krypa ner i skarvarna mellan frigolitskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.