Ska dra igång och renovera ett badrum, tanken är att dra LK Pex RiR. I nuläget är det utanpåliggande kopparrör. Behöver sätta en fördelare för varmvattnet som kommer upp under diskbänken. 22mm Plusprisol?
Som skall serva köksblandare, och 2 blandare i badrummet samt skicka vidare till badrum nr2.

Räcker LK 16mm och en fördelare med 4 utkast?
Det skulle vara oerhört bökigt att koppla separat från varmvattenberedaren

Rörsystem under diskbänk med utanpåliggande kopparrör och diverse anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenfördelare med fyra utkast och anslutningar, troligt för PEX-rörsystem i renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst ska jag väl få in den i ett fördelarskåp, det är dock som synes lite klent med utrymme och jag kommer väl då behöva skarva röret utanför fördelarskåpet? Är det någon vits med det eller kan jag sätta fördelaren direkt på röret och fixera i väggen med någon distans?

I så fall, vad ska jag använda för att koppla fördelaren direkt på röret?

Känns som att lösningen blir lite tveksam vad jag än gör?
 
Det är vanlig rörgänga i båda ändar på de där fördelarna. Bara att sätta dit en klämringskoppling för 22mm kopparrör till R20 gänga om du vill sätta den direkt på inkommande röret. I ändan med utvändig gänga så kan du annars sätta en planadapter och sedan koppla på en halvkoppling. Men på inkommande skulle jag ta en klämring. Jag litar inte riktigt på halvkopplingar om det kan bli någon brytkraft.

Du kan ju också använda den övre ändan av fördelaren för ditt befintliga rör uppåt om du vill spara lite jobb på omdragning av befintliga rör.

Det finns speciella fästen för dessa fördelare, men om de inte får plats så brukar det gå rätt bra att fästa dom med bladskruvar och rörsvep.

Fördelartypen LK UNI avstängning är trevlig om du dessutom vill kunna stänga av varje anslutning för sig.

Om kapaciteten räcker handlar ju mest om hur många tappställen som används samtidigt. Kommer man tillexempel duscha och tvätta händerna i handfatet samtidigt?

Huruvida det enligt säkert vatten är lämpligt att ha en fördelare där överlåter jag till någon annan att svara på.
 
  • Gilla
J-O
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är vanlig rörgänga i båda ändar på de där fördelarna. Bara att sätta dit en klämringskoppling för 22mm kopparrör till R20 gänga om du vill sätta den direkt på inkommande röret. I ändan med utvändig gänga så kan du annars sätta en planadapter och sedan koppla på en halvkoppling. Men på inkommande skulle jag ta en klämring. Jag litar inte riktigt på halvkopplingar om det kan bli någon brytkraft.

Du kan ju också använda den övre ändan av fördelaren för ditt befintliga rör uppåt om du vill spara lite jobb på omdragning av befintliga rör.

Det finns speciella fästen för dessa fördelare, men om de inte får plats så brukar det gå rätt bra att fästa dom med bladskruvar och rörsvep.

Fördelartypen LK UNI avstängning är trevlig om du dessutom vill kunna stänga av varje anslutning för sig.

Om kapaciteten räcker handlar ju mest om hur många tappställen som används samtidigt. Kommer man tillexempel duscha och tvätta händerna i handfatet samtidigt?

Huruvida det enligt säkert vatten är lämpligt att ha en fördelare där överlåter jag till någon annan att svara på.
Perfekt, tackar för svaren.
Kikade på fördelaren med avstängningar, verkar riktigt smidigt och smart

Mässingsfördelare med avstängningsfunktion för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sådan?

Lin och locherpasta på R20 delen?


Förmodligen är lösningen inte enligt säker vatten, skulle nog behöva dra om i hela huset om man skulle få till det. Men tar hellre en avvikelse i köket än i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.