Raskus Raskus skrev:
Nja
Hushållens köpkraft och disponibla inkomster har ökar rejält senaste 20 åren oaktat växelkurs.

[länk]
Vad hjälper det när kronan inte är värd något?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N nissenhj skrev:
Vad hjälper det när kronan inte är värd något?
Du kan skicka mig alla dina värdelösa kronor, så kan jag ta hand om dom åt dig. :crysmile:
 
Mikael_L
D Donn skrev:
@ Multiman!
Helt rätt tänkt!
Det bakomliggande problemet är att HELA SVENSKA FOLKET HAR BLIVIT FATTIGARE.
Om den svenska Kronans värde inte gång efter annan hade devalverats av statsmakten, så har Kronan ändå förlorat i värde, eftersom att valutakursen ju är "flytande". Vi får mindre och mindre för våra pengar! Det är just detta som gör, att alla de företag som vill tjäna pengar på vår konsumtion har insett att "folket har nu inte lika mycket pengar att handla för som förut, så därför får vi istället satsa på billiga Kina-prylar."
Nej, så ser det inte ut i våra grannländer! De sköter uppenbarligen sin ekonomi bättre.
MVH Donn
P.S.
>> För 50 år sedan var växelkursen DKK till SEK: 100:- = 68:-. (Danska Kronor // Svenska Kronor)
>> Idag är växelkursen DKK till SEK: 100: = 142:- (Danska Kronor // Svenska Kronor) <<< det omvända!
Importerande företag måste givetvis ta hänsyn till att vi svenskar nu har mindre pengar att tillgå.
Det är helt i sin ordning, ty vi har istället så fantastiskt mycket mer pengar nu.
Om jag istället för att ha en krona har tre kronor, så är jag ändå rikare även om kronorna har halverats i värde.

Istället för att skriva så mycket själv, så klistrar jag in en gammal text och graf, idag är penningmängden ännu större.
"Den total mängden pengar i Sverige uppgår enligt SCB:s senaste rapport till 2 163 215 miljoner kronor. Av dessa består 94 480 miljoner kronor av sedlar och mynt. Andelen sedlar och mynt uppgår således till 4,37 % av den totala penningmängden i Sverige. Resterande 95,63% utgörs av elektroniska pengar som endast finns som en elektronisk siffra.
....
Sedan milleniumskiftet år 2000 har den totala penningmängden ökat från 1 147 736 mlijoner kr till dagens 2 163 215 miljoner kr. Detta innebär en ökning med 88,5 % på drygt tio år."

392
Grafen visar inte absoluta tal, utan hur förändringen har varit mot ett normerande år2000 (100).
(och en källhänvisning; https://www.libertysilver.se/kc/article?id=55 )

Här ser vi däremot hur penningmängden förändrats genom tiderna i Sverige, i absoluta tal.
Sveriges-digitala-krediter-diagram.png
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
@optimum Nu blev jag nästan tårögd. Fick en stor Meccano-sats av farfar när jag var 8 år. Så mycket jag byggde med den, väldigt lärorikt och bra för fantasin. Jag var tidigt naturvetenskapligt intresserad så jag gick tidigt igenom många kemi- och el/elektroniksatser också som hjälpte mig i grundskolan, slapp plugga så mycket.

När du nämner modeller, så var faktiskt mitt största intresse modeller från WW2, särskilt flygplan. Byggde säkert hundra olika modeller, främst från Airfix, men det blev en hel del (även då väldigt dyra) stridsvagnar och annat från Tamiya. Absolut toppkvalitet på Tamiya, iaf då. Minns särskilt en större Tamiya F16-modell (inte WW2, jag vet) som var riktigt häftig och en rosa variant av en brittisk ökenjeep. Antagligen därför jag föll som en fura för Peter Sellers i Closeau-filmerna. Byggde även udda saker som tyska Sturmpanzer "Brummbär". Märkligt nog ingen Tiger (var väl antagligen alltid slutsåld).
Airfix-satsen för 1:24 av Mustang-planet var däremot i samma nivå som Tamiya och en stor upplevelse. Även B-29 i Enola Gay-varianten (1:72 förvisso) hade också massor med delar. Mm, mm.

Känner fortfarande igen nästan alla militära flyplan och fordon från 1930-1975 ungefär. Förresten har jag nog aldrig släppt det, så jag får nog flytta fram det till 2020. :geek:

Märkligt nog blev spaningsplanet Fieseler Storch min absoluta favorit av allt jag byggde. Mystiskt.
Amen på allt du skriver, fascinerande inlägg som jag banne mig ordagrant lika väl kunde skrivit själv, kul med en frände i plastbyggsatsvärlden.
Just Fieselern är också min yngste 22-årings favoritplan, står ett vackert sådant på hyllan i hans gamla pojkrum, numera hustruns arbetsrum.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Nja
Hushållens köpkraft och disponibla inkomster har ökar rejält senaste 20 åren oaktat växelkurs.

[länk]
"Hushållens köpkraft och disponibla inkomster har ökar rejält senaste 20 åren oaktat växelkurs."

>> Javisst är det så, lyckligtvis, men KÖPKRAFTEN har givetvis ökat även i andra länder!
>> VALUTAVÄXELKURSEN visar att den har ökat mera i flera länder - t.ex. i Danmark, Tyskland m.fl.
>> Skillnaden, dvs förändringen, visar tydligt att det SVENSKA FOLKET HAR BLIVIT FATTIGARE.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Donn skrev:
VALUTAVÄXELKURSEN visar att den har ökat mera i flera länder
Nej, den säger faktiskt ingenting mer än att valutornas relativa värden har förändrats.

Skulle Sverige exempelvis ha tre procents tillväxt och två procents inflation medan Danmark har noll procents tillväxt och noll procents inflation så bli vi successivt rikare, men inte de. Ändå kommer den danska kronans värde stärkas relativt den svenska.

(Sen finns det tusen argument mot en så förenklad modell, men det är en annan sak; välståndsutveckling har ändå inte ett strikt samband med valutautveckling.)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Det finns två problem här. Dels så är "hushåll", det medräknar också Sveriges alla Miljardärer. Vilket sabbar siffrorna. Sen har du hela överklassen på det.
Fel nummer två är att "KPI" inte alls är inflation. Nej denna siffra räknat inte med en hel del saker, saker som som är obekväma räknas bort. Små saker som priset på en bil, ditt hus, åkermark osv. dessa räknas inte med. Men även om man räknar så, så är BNP tillväxten per capita noll.
Jag gissar att inflationen inte är det. Så fattigpensionären lär inte få mera pengar framåt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
C
E Edgarsven skrev:
Dels så är "hushåll", det medräknar också Sveriges alla Miljardärer. Vilket sabbar siffrorna. Sen har du hela överklassen på det.
För att inte sabba siffrorna räknar man median in stället för medel:
wealth-per-adult-median-europe.jpg
 
Titta gärna in på Classe i Insjön ni som har vägarna förbi, nu har butiken byggts om lite så att Clas Ohlson-museet ligger i butiken.
Där kan man gotta sig över massor av de produkter som var sortimentet tidigare år, en guldgruva för oss som är lite äldre och som dessutom kommer ihåg de flesta kataloger som står uppställda för nostalgisk tillbakablick.

Bor själv i trakten och saknar mycket av det tidigare sortimentet, liksom jag saknar Biltema, Jula och också ÖB med sitt stora lager av just överskottsmateriel från försvaret.

Tiderna förändras och kvinnor ser inte plågade ut längre när mannen vill gå in på Classe, Biltema, Jula eller ÖB.
Själv ser jag fortfarande plågad ut när hustrun vill ha med mig in på IKEA, HM, Kappahl, Cubus eller annan liknande butik...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Titta gärna in på Classe i Insjön ni som har vägarna förbi, nu har butiken byggts om lite så att Clas Ohlson-museet ligger i butiken.
Där kan man gotta sig över massor av de produkter som var sortimentet tidigare år, en guldgruva för oss som är lite äldre och som dessutom kommer ihåg de flesta kataloger som står uppställda för nostalgisk tillbakablick.

Bor själv i trakten och saknar mycket av det tidigare sortimentet, liksom jag saknar Biltema, Jula och också ÖB med sitt stora lager av just överskottsmateriel från försvaret.

Tiderna förändras och kvinnor ser inte plågade ut längre när mannen vill gå in på Classe, Biltema, Jula eller ÖB.
Själv ser jag fortfarande plågad ut när hustrun vill ha med mig in på IKEA, HM, Kappahl, Cubus eller annan liknande butik...
Har de produkter från förr i museet eller är det bara bilder?
 
Mycket produkter från tidigare kataloger, både möbler. gammal träsvarv i trä! samt mängder av andra roliga grejer att titta på, också deras gamla firmabil, en VW pickup från 60-talet.
Går lätt att tillbringa en god stund därinne.
Eftersom museet ligger i butiken och är en integrerad del av den är det lätt att jämföra utvecklingen över tiden, på gott och ont, spännande och roligt hur som helst!
 
Redigerat:
  • Gilla
GöranSbo och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det finns två problem här. Dels så är "hushåll", det medräknar också Sveriges alla Miljardärer. Vilket sabbar siffrorna. Sen har du hela överklassen på det.
Fel nummer två är att "KPI" inte alls är inflation. Nej denna siffra räknat inte med en hel del saker, saker som som är obekväma räknas bort. Små saker som priset på en bil, ditt hus, åkermark osv. dessa räknas inte med. Men även om man räknar så, så är BNP tillväxten per capita noll.
Jag gissar att inflationen inte är det. Så fattigpensionären lär inte få mera pengar framåt.
Det finns några bevingade uttryck om statistik:
"Det finns tre sorters lögn; lögn, förbannad lögn och statistik"
"Det går att bevisa vadsomhelst med statistik"
"Med statistik kan man bevisa allt, även motsatsen"

Finns många faktorer som spelar in, och man kan vrida siffror så man får "rätt" oavsett vad det gäller. Man kan prata om disponibel inkomst. Men det visar bara vad man har i disponibel inkomst, inte vad utgifterna i förhållande till disponibel inkomst är. Därför brukar man också prata om "andel av hushållens disponibla inkomst" för att mäta utgifter, t ex för boendekostnader. Det har varierat kraftigt över tid, både uppåt och nedåt, men över längre tid har den andelen ökat, vi lägger mer av vår disponibla inkomst på boendet. Och i storstäder mer än på andra håll.

Utan att fördjupa sig i siffror kan jag som exempel nämna hur min familj när jag var nåt år gammal flyttade in i en nybyggd hyrestrea på 81 kvm 1965, och den kostade 325 kr/mån. Omräknat i dagens penningvärde skulle det motsvara 3.265 kr/mån, och ni kan ju försöka hitta en nybyggd trea för det priset idag.

Samtidigt köpte jag en TV 1984 som skulle vara det "senaste". 28 tum, förberedd för stereo mm, som kostade 8000 kr. Ifjol köpte jag en 65 tums Smart-TV som också kostade 8000 kr.

Så man kan hålla på i evighet att dribbla med siffror för att "bevisa" om saker blivit billigare eller dyrare, pengarna blivit mer eller mindre värda osv
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
För att inte sabba siffrorna räknar man median in stället för medel:
[bild]
Så Frankrike och Italien är på samma nivå som Norge? Intressant... Sverige ligger sämre än Grekland?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så Frankrike och Italien är på samma nivå som Norge? Intressant... Sverige ligger sämre än Grekland?
Lite mer källa på den kartbilden
https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html

Här får de fram att medelförmögenheten är ca 4 ggr högre
https://investerarfysikern.se/2019/11/hur-rik-ar-snittsvensken/

Så stämmer båda dessa så är det en otrolig ansamling av förmögenhet hos ett fåtal rika, för att skillnaden mellan medel och median ska bli så stor.


Och lite mer om de väldigt rika, den rikaste procenten:
https://fof.se/tidning/2019/3/artikel/allt-fler-superrika-i-sverige
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.