Vi har ett enplans tegelhus med källare från 62. Som ni ser på bilden har vi en liten altan gjuten i betong var ena långsida vilar på husgrunden/sockeln. Den andra långsidan står på tre st plint. Måtten på betongplattan är b4,2 x d 2,7. Vi planerar nu att göra en större altan och "baka in" den lilla betongplattan i den nya större altanen. En sak jag lite smått kört fast på är om jag skall sätta ner 3 st extra plint för den bakre bärlinan eller om jag skall sätta upp den bakre bärlinan på fasaden. Jag är inte direkt jättesugen att fästa bärlinan på teglet och sätter jag den på sockeln kommer den ju i lägre nivå än vad den skall ligga på. Dessutom sitter det ju tre ventiler högst upp på sockeln där jag i så fall vill fästa bärlinan. En grej skulle kanske kunna vara att sätta en bärlina högst upp på sockeln och kapa upp den i 3 st bitar. Då kommer ventilerna inte att täckas. Sedan skruvar man dit ytterligare en bärlina på den första bärlinan. Problemet är då att överkant på bärlinan sitter 20-25 cm längre ner än vad jag vill att den skall göra. Så istället lutar det åt en extra rad med plint. Finns det några nackdelar med att inte fästa bärlinan i fasaden och hur åtgärdar man det? Tänker eftersom altanen ändå kommer vara 120 cm ovan mark så kan den bli svajig? Obs, den nya delen kommer dock förankras i den gamla betongplattan vilket förhoppningsvis gör den stabilare. Tips från coachen?

Altan i betong intill tegelhus med grund, stödd på hussockel och plintar, behöver renoveringstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk ritning av ett hus och en befintlig altan i betong, med markerade förslag för påbyggnad och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem att ställa den fritt från fasaden på plintar.
Stabilitet ordnas med diagonalsträvor under bärlinorna.

Så här:

Träkonstruktion med diagonala stödsträvor för stabilitet under en altan som är frittstående från fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
Du ska inte montera någon bärlina i tegelfasaden, det håller den sannolikt inte för. På bärlinan ska det ligga golvbjälkar så den ska ligga motsvarande golvbjälkarnas höjd lägre än den gjutna altanen. Att montera bärlinan i husgrunden är ett alternativ, se bara till att göra hål där ventilerna sitter om den hamnar över dem. Ett annat alternativ är plintar. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.