Har den krånglat sen 2012??
 
Snailman
mexitegel mexitegel skrev:
Har den krånglat sen 2012??
nej, det har den nog inte, tror det ökade när jag installerade win 10, och nu när jag stoppade in 1903 uppdateringen så gick det inte att få det att funka särskilt lång stund.

Jag har alltså tidigare (typ minst nåt år) fått hålla på och dra in och ur sladden , slå ihjäl bankidprogrammet vi aktivitetshanteraren och provat olika browsers. Har handlat på nåtet ett par gånger de senaste veckorna och fick helt enkelt ge upp att betala med kort och därigenom använda dosan, så fick bli att klarna skickar räkning i stället.
 
Jag har också handelsbanken och har haft problem att använda dosan med en generisk usb-kabel, som löstes så fort jag letade upp sladden som följde med (vilken har nån liten klisterlapp som det står bankid eller handelsbanken på).

Ja, jag vet att det inte borde vara så, men så var det... Sladden funkade utmärkt till den minneskortsläsare den hörde till, men inte med bankdosan....
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har också handelsbanken och har haft problem att använda dosan med en generisk usb-kabel, som löstes så fort jag letade upp sladden som följde med (vilken har nån liten klisterlapp som det står bankid eller handelsbanken på).

Ja, jag vet att det inte borde vara så, men så var det... Sladden funkade utmärkt till den minneskortsläsare den hörde till, men inte med bankdosan....
Exakt samma fel hos mig med våra båda dosor :(
 
Jag kontrar och har faktiskt aldrig haft nå problem av det här slaget. Det enda är kontaktproblem på kort eller så sladden i dosan. Rycka i och ur kurerar detta.
 
Strecken på displayen som dyker upp vid anslutning till USB ska indikerar hur långt den kommer i uppstartsfasen. Kan möjligtvis ge en ledtråd om var felet är.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Ena batteriet var lite dåligt, bytte det, provade sen i datorn, kunde inte känna igen usbdeviset.(precis som förut)
bytte till en ny väldigt kort sladd (oanvänd) då funkade allt jättebra, så det var handelsbankens sladd som var kass.
 
Har samma dosa och i Windows 10 får jag starta BankId manuellt för att få det att fungera. Annars gäller ju att kolla att drivrutin och BankId mjukvara är från Handelsbankens hemsida.
 
Snailman
Ok, jag ropade hej för tidigt.

Det går bra att logga in hos handelsbanken, men ska jag betala med kontokortet och identifiera mig med dosan, så blir det tekniskt fel varje gång, efter tre försök gav jag upp. Det är ju lite synd för jag får en halv procent tillbaka om jag betalar med det kortet, och nu är det tredje gången jag inte kunnat handla med det. Så har kostat mig en tjuga ån så länge :rolleyes: (fick tillbaka ca 300kr senaste perioden)

Jag startade bankid manuellt och dödade det och startade om, ryckte ur och i med sladden och kortet osv som vanligt utan resultat. Men till skillnad mot tidigare så kom det upp bankid:t i bankid programmet, tidigare innan sladdbyte så stod det att usb enhet inte kändes igen.

Ok, har nu installerat drivrutin och program från handelsbanken, så får se om det hjälper nästa gång?
 
Redigerat:
Logga in med dosan på internetbanken och ställ in så du får verifieringskoder på sms istället när du betalar med kort.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Ok, kan fortfarande logga in men inte betala med kontokort på nätet.
dosan är handelsbankens och kortet är Preem mastercard.
Felkoden blir 10035 och det blir så varje gång om jag försöker flera gånger.
Hittar inget om att byta till verifieringskoder varken hos handelsbanken eller Preem
Ska försöka ringa dem i morgon.
 
Nu kan jag egentligen inte ett jota om dessa dosor, ingen aning om hur generiska de är, trycker bara på knapparna, men varför skulle Handelsbankens dosa fungera med Preem Mastercard?
 
Snailman
Handelsbankens dosa är en bankid, så man kan använda den för att logga in hos handelsbanken, eller som bankid varsomhels där bankid krävs (som exempel när man loggar in hos Preem)

Men har nu skaffat mobilt bankid via handelsbanken och gick bra att betala med mobilt bankid (utan några felkoder som hos den icke mobila bankid:n)
 
Ska man vara lite petig finns bankid’t på inloggningskortet. Om man har en dator med inbyggd kortläsare kan man därför använda bankid’t utan dosan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ska man vara lite petig finns bankid’t på inloggningskortet. Om man har en dator med inbyggd kortläsare kan man därför använda bankid’t utan dosan.
Har du lyckats med det du skriver? När jag provat förväntar den sig att få PIN koden inknappas på dosan som då inte finns, så man får ingen pin-kods prompt, för den vill nog Handelsbanken (helt korrekt) inte att man knappar in i sin dator.

Själva certifikatet kan du såklart läsa ut och titta på, men att ANVÄNDA det verkar besvärligare.

Alltså - funkar det för dig rakt av med Handelsbankens BankID på kort med kortet i datorns egna kortläsare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.