Bowser
Står 90mm, men har testat med 95 stolpe utan problem
 
Jag brukar kapa så djupt det går med gersågen, sedan vrider jag virket 180gr och sågar från andra sidan. Funkar hur bra som helst.

Brukar dock när jag vänder virket grovkapa först, sedan flyttar jag virket försiktigt fram och sågar en bit ner för att se att jag träffar rätt... Brukar bli bra! (y)
 
  • Gilla
DWIN och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Hur många stolpar? Om inte jättemånga så slår jag ett slag för fogsvansen, speciellt om det är ett gym du ska bygga, då får du ju lite träning på vägen också.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Håller precis på att bygga ett gym. Har en kap-ger som klarar 95x95, men det är kanske 40 m till elen. Så för alla dagar då jag bara ska lägga några snitt, så tar jag alltid fogsvansen. Kap-ger är dock överlägset om man ska smyga in till ett existerande mått. Då kan man enkelt ta 1 mm. Samt om man ska dubbelgera. Har man tight budget men ändå vill ha en kap-ger så hade jag tagit en mindre (och fått lite bättre kvalitet) och gjort som man sagt ovan och antingen sågat från båda håll eller sista biten med fogsvans.

//Ulf
 
Så stora klingor är inte roliga utan mjukstart, snåla inte in på det är mitt tips.
Farsans gamla meec 254mm sliter handleden av en nästan.

Inga problem att kapa två limmade 45x95 (med distansbräda bakom) däremot :)

Kan inte ett alternativ vara att kapa reglerna innan sammanfogning sen vara noga när du limmar/skruvar?
För 95x95 reglar som OP skriver måste väl vara två fogade 45x95?
 
Redigerat:
F F_man skrev:
Så stora klingor är inte roliga utan mjukstart, snåla inte in på det är mitt tips.
Farsans gamla meec 254mm sliter handleden av en nästan.

Inga problem att kapa två limmade 45x95 (med distansbräda bakom) däremot :)

Kan inte ett alternativ vara att kapa reglerna innan sammanfogning sen vara noga när du limmar/skruvar?
För 95x95 reglar som OP skriver måste väl vara två fogade 45x95?
Nej, 95x95 är en vanlig typ av stolpe.

Edit:
Tex denna:
https://www.byggmax.se/95x95-impreg...MIt52an9iT6gIVjIeyCh2GRwLdEAQYAiABEgL2MPD_BwE
 
Nåt jag fick för mig alltså :)

Men att foga två entumsreglar tycker jag ändå är en vettig lösning om man vill slippa köpa en större såg :)
 
Det går lika bra att bara vända på stolpen och såga en gång till!
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Varför krångla med fogsvansen när man redan har stolpen på kapsågen? Kapa så mkt det går, snurra stolpen ett kvart varv mot dig (gashandtagsrörelse), då kan du måtta in klinga exakt i det snittet som redan är lagt. Kapa en gång till, snurra ett kvarts varv till och kapa det sista. Snurrar du ett halvt varv direkt är det svårare att måtta in snittet exakt. Köp hellre en lite mindre men bättre såg, än försök få tag på en "vettig" stor, precis som några andra redan varit inne på. En vettig stor såg blir snabbt väldigt dyr, klingorna blir dyrare, ganska mkt otympligare o.s.v.

EDIT: Jag menar verkligen inte att dissa fogsvansen, den är grym och jag har själv 3-4st som används ganska frekvent, men jag ser ingen anledning att släpa fram den istället för att snurra på stolpen i fallet "jag har en för liten" såg. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
DWIN
  • Laddar…
Köp motorsåg och kapa med den istället... Varför?
Motorsåg är skoj
 
  • Gilla
DWIN och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Köper en rimlig kapsåg med mindre kapacitet och kapar i flera steg!
 
Jag brukar kapa sånt där med fogsvans. Jag har en gammal Disston nummer 7 med 28 tums blad och grova tänder och den är idealisk för sånt där grövre kapande. Den kostade 50 cent på auktion men jag var tvungen att putsa rosten av den och hamra ut ett veck i bladet och hamra ny spänning i bladet och tanda om den och skränka och vässa och snickra nytt handtag...... men den blev bra.

Gissningsvis måste det väl finnas någon nyare fogsvans att tillkgå med minst 26 tum långt blad och grova kaptänder?
 
Tack för svar, säkert. Sen vet jag inte om jag är duktig nog att såga rakt genom en 95 regel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.