Hej alla,

Jag är medveten om att det redan finns en del trådar om detta men tycker att råden i dessa är något motstridiga varför jag gärna skulle vilja höra vad ni har att säga om min ”utmaning”.

Har ett garage i gott skick som dock blir väldigt fuktigt, särskilt vintertid då luftfuktigheten ofta går över 60%, vilket jag förstått inte är särskilt nyttigt varken för fordon eller verktyg.

Garaget är normalt inte uppvärmt annat än att jag om det blir riktigt kallt på vintern startar en oljefylld radiator.

Problemet med luftfuktigheten kom jag enkelt till rätta med genom att sätta in en avfuktare, men nu på sommaren märker jag att luften därinne blir väldigt unken, inte minst eftersom luftavfuktaren ju värmer upp luften.

Jag noterar att det inte finns någon naturlig ventilation alls i garaget och funderar därför på att ta upp ett par ventilationshål för att åtminstone få in lite frisk luft. Är detta en dålig idé? Kommer luftavfuktaren att få jobba ännu mer med att avfukta fuktig luft som kommer in genom dessa hål? Eller kommer den eventuella genomströmningen och ombytet av luft att hjälpa till med att torka upp därinne?

Stort tack för tankar och idéer.

Hälsningar,
Erik
 
Jag har liknande kallgarage som jag inte värmer och har hyfsat hög luftfuktighet under vintrarna, jag installerade en sån här och fick bättre luft för en minimal investering.


Jag har en Woods avfuktare också som körs på under vintrarna när man kör in snöiga bilar men sommartid kör jag den extremt sällan och VL-100an går 24/7 istället då den kostar en bråkdel i el och cirkulerar luften bra.

Dem körs aldrig samtidigt, båda styrs via 433mhz tillsammans med allt övrigt "smart" i huset.

Tidigare husägaren hade bytt garageport och byggt till uteförråd bakom garaget så alla tidigare existerande ventilationsluckor var bortmonterade, jag valde kanske onödigt komplicerade lösningen men den känns lite mer kontrollerad än att bara smälla upp ett par ventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.