10/10 är godkänt. Undrar vilka de övriga fem är? Försåtligt konstruerat, t.ex. Hugo Zettervall, vem var det? Det är svårt att skilja arkitektur från arkitekter. Jag tycker nog man ska framhålla bra arkitekters namn lite oftare. Allt Gert Wingårdh tar i blir inte guld. Hans ambassadbyggnader (Berlin o Washington) är ypperliga, men han har svarat för flera magplask. Globen är spektakulär men kvalar knappast in på en tio i topp lista.
 
J justusandersson skrev:
…. Hugo Zettervall, vem var det? ….
Han var maskinuppsättare i Västerås, son till banvakten Johan Zettervall i Äskekärr …
 
2 rätt.
Men alla var gissningar.
 
Patrik440
4 rätt. Enda jag inte gissade på var Grimeton.

/Patrik
 
Svårt quiz 4/10
 
Svårt, blev några gissningar, men ett visst hum hade man...
Du fick 8 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 802 personer (90%) av de 890 som gjort quizet.
 
Håller med om missvisande titel. Arkitektur, jag tror att bara 1 fråga passade in? Eller kanske ett par mer på sin höjd. Jag svarade med säkerhet rätt på endast 1 fråga, vilket är talande om hur lite jag bryr mig om arkitekter, i synnerhet moderna som hela tiden gör pastischer på brutalismen och lådstil.

Den jag svarade rätt på? Swedish Grace! Den kunde jag. Det vi hade parallellt med när andra hade Art Deco.

Den andra jag hade rätt på var Tessin, men jag gissade där. :p
 
Kanske en liten detalj, men Globen heter väl Ericsson Globe!?

Ericssons Globe blir ju ganska missvisande när två av svarsalternativen heter just Ericsson i efternamn :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.