Hej! Ny medlem här. Håller på att bygga ett hemmagym där jag ska använda 95x95 reglar och behöver kapa dessa. Jag letar efter kapsåg och ser att de flesta har en begränsning kring 70x220 eller dylikt, som t.ex. denna https://tinyurl.com/y84ho59t. Jag antar att kapaciteten för kapsågen beror på klingans längd, och således kan inte den inte kapa 75 mm högt virke?

Kan ni rekommendera någon bra kapsåg som kan hantera dessa dimensioner? Jag har en väldigt tight budget så priset är av högsta vikt. Eller finns det andra sätt att kapa dessa förutom att använda sig av en fogsvans? Kommer i princip kapa reglarna i 90-graders vinkel och 45-graders vinkel.

Tack på förhand!
Hälsningar David
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
Du skulle kunna köra med cirkelsåg, från båda hållen, då klingan räcker snålt till 90 mm
 
Hur många skall du kapa egentlihen? Flera hundra?
Jag tycker det är mycket smidigt att kapa så långt gersågen räcker och sedan lägga fogsvansen i det raka snittet och kapa färdigt.
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Hur många skall du kapa egentlihen? Flera hundra?
Jag tycker det är mycket smidigt att kapa så långt gersågen räcker och sedan lägga fogsvansen i det raka snittet och kapa färdigt.
Det är ju visserligen smart! Så kapsågen kommer bara såga så långt ner som dess kapacitet klarar, och sedan kan man då helt enkelt kapa resterande 20 mm eller vad det nu blir för hand? Det skadar inte kapsågen på något vis att använda den på material större än vad den är "tillverkad för"?

Har inte räknat på projektet än, men det är ett hemagymm, men det är egentligen bara 2 stativ som ska byggas med 6 delar vardera, samtliga i 95x95, så ett väldigt begränsat projekt.
 
Nej det borde inte skada den, du ska ju kunna göra skåror med den
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Du skulle kunna köra med cirkelsåg, från båda hållen, då klingan räcker snålt till 90 mm
Tack för förslaget, låter vettigt, men jag har tyvärr ingen cirkelsåg.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Nej det borde inte skada den, du ska ju kunna göra skåror med den
Okej, det låter bra. De jag kollat på med högre kapacitet har varit väldigt dyra (5000 kr+) vilket jag inte upplever är rimligt att lägga som hobbysnickare och hemmafixar :)!
 
Nej men köp en kap o geringsåg om du vill ha den typ av maskin.
Maskiner ä kul att ha.....
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Nej men köp en kap o geringsåg om du vill ha den typ av maskin.
Maskiner ä kul att ha.....
Absolut, precis flyttat till hus så jag ser framemot att samla på mig mer verktyg. Pengarna brinner dock upp väldigt snabbt :)
 
Ja, det blir lätt intresse konflikt.... Inte minst om du har sällskap ;)
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Ja, det blir lätt intresse konflikt.... Inte minst om du har sällskap ;)
Kan tänka mig att det inte uppskattas helt av frugan om man lägger 10 000 på en kapsåg från dewalt haha.
 
Nää, min fru hade iallafall inte tänkt så....
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Nää, min fru hade iallafall inte tänkt så....
Men det blir nog att köra på din metod, att kapa så långt det går med kapsågen för att sedan avsluta snittet med en fogsvans. Tack för hjälpen!
 
Men en tanke. Själv gillar jag Byggsågen bättre, å cirkelsågen som den portabla delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.