Hej, 2017 köpte jag ett hus som då hade en förhöjt radonvärde och att det luktade mögel och fukt i en del av huset. Ett fd garage som av säljaren byggts om till sovrum säkert 10 år tidigare. Jag kontaktade ett erkänt byggföretag som sa att de skulle åtgärda fukten och lukten men samtidigt göra en "radonsanering" som de sa. I samband med detta bygga ett badrum/tvättstuga i en del av fd garaget.
I augusti 2018 var bygget klart. De hade då borrat hål i väggar och satt upp ventiler. Sovrummet sanerades. Vägg mot yttervägg (betong) och isolering togs bort. Det stank mögel.
Nytt golv med elektrisk golvvärme både i sovrummet och i badrummet sattes in. Ny vägg mot yttervägg sattes upp med reglar (trä), isolering och gipsskivor.
Nu ska vi sälja huset och vid besiktning visar det sig att det är mkt höga fuktvärden i den väggen och att vid provtagning så stinker det mögel igen.
Sedan arbetet slutförts har det gått inte ens gått 2 år.
Jag anser att byggaren misslyckats med sitt uppdrag. Vad är det för garantier på ett sådant här jobb? Det kostade en bra bit över 200 tusen.
 
Det arbetet borde du kunna reklamera, alltså kräva att företaget gör om..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Garantier är något du måste kolla vad ni avtalat om men du har 3 års reklamationsrätt. Kolla på hallå konsuments hemsida. Anmäl senast inom 2 månader från upptäckt.

edit, på byggnader och mark har du 10 års reklamationssrätt.
 
Redigerat:
tttomten tttomten skrev:
Garantier är något du måste kolla vad ni avtalat om men du har 3 års reklamationsrätt. Kolla på hallå konsuments hemsida. Anmäl senast inom 2 månader från upptäckt.
Är det inte 10år på byggtjänster?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det inte 10år på byggtjänster?
Jo självklart (skämsstrut på).
 
tttomten tttomten skrev:
Jo självklart (skämsstrut på).
Oh, tackar. Vad lättad jag blir. Nu gäller det bara att se till att byggaren inte slingrar sig och börjar skylla på att det är något annat som är orsaken. Han började prata om en av ventilerna som de borrat i samma vägg att fukten kunde komma därifrån. Så jag förväntar mig att han kommer att vara motspänstig.
Hoppas garantin - efter det att det är fixat även följer med till nästa ägare för det gör väl inte reklamationsrätten?
 
Att garantin följer med varan - i detta fall bygget hoppas jag men jag är osäker på att den präktiga svenska reklamationsrätten följer med varan. Köpte ett hus där säljaren satt in ny tvätt maskin och kondenstumlare. Tumlaren Siemens var köpt på Elgiganten som gav 1 års garanti men den garantitiden hade passerats med ett par månader bara. Trodde då att jag kunde reklamera varan men se det gick inte - "reklamationsrätten följer inte varan utan bara första köpare", sa konsumentverket och konsumentmannen hos Siemens. Så jag fick köpa en ny tumlare. Ingen Siemens.
 
Garanti kan följa med men det beror på avtalet...här verkar det som om ni inte avtalat om garanti alltså är det reklamation som ska göras.
 
Som du ser så fik jag avslag från ARN om att reklamationen inte gäller då jag inte är första köparen Så det går inte att hävda reklamationsrätten om du inte är första köpare/ägare. Så är det. Garantin följer som jag skiver produkten och är inget man behöver komma överens om. Okej!?
 
Handlar det om rum i källare? I sådana fall ska man isolera mot ytterväggen med oorganiska material och ha luftspalt.
Hur ser dränering på utsidan ut?

I vilket fall så ska företaget se till att åtgärda problemet om de inte byggt enligt branschstandard.

Du bör åtgärda felen innan du säljer då du lär få väsentligt färre intressenter med en konstaterad fuktproblematik
 
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Som du ser så fik jag avslag från ARN om att reklamationen inte gäller då jag inte är första köparen Så det går inte att hävda reklamationsrätten om du inte är första köpare/ägare. Så är det. Garantin följer som jag skiver produkten och är inget man behöver komma överens om. Okej!?
Skillnad på hemelektronik och byggnad.

Men som sagt. Låt byggföretaget åtgärda problemet. Ta dit en besiktningsman efter de är klara.
 
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Som du ser så fik jag avslag från ARN om att reklamationen inte gäller då jag inte är första köparen Så det går inte att hävda reklamationsrätten om du inte är första köpare/ägare. Så är det. Garantin följer som jag skiver produkten och är inget man behöver komma överens om. Okej!?
Var detta till mig?
I så fall...det finns inget som du behöver övertyga mig om.

Tyvärr har du fel om att garanti alltid följer produkten-det beror på vad som står i garantivillkoren.
 
MultiMan
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Som du ser så fik jag avslag från ARN om att reklamationen inte gäller då jag inte är första köparen Så det går inte att hävda reklamationsrätten om du inte är första köpare/ägare. Så är det. Garantin följer som jag skiver produkten och är inget man behöver komma överens om. Okej!?
Garanti är ett frivilligt åtagande (till skillnad från reklamationsrätten) och företagen kan sätta vilka villkor de vill, inklusive om garantin följer varan eller ej.
 
Appendix Appendix skrev:
Skillnad på hemelektronik och byggnad.

Men som sagt. Låt byggföretaget åtgärda problemet. Ta dit en besiktningsman efter de är klara.
Tack för dina svar. Ska göra som du säger.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Garanti är ett frivilligt åtagande (till skillnad från reklamationsrätten) och företagen kan sätta vilka villkor de vill, inklusive om garantin följer varan eller ej.
garanti för byggtjänster är tydlig inte frivillig men däremot om du köper en pryl. Lite skillnad eller hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.