P Pettttter skrev:
På första frågan svarar jag: läs denna tråden, det räcker så.
På andra frågan svarar jag: bredda blicken lite för det finns många. Men för att inte bara vara en gnällis så får jag hålla med om att KSU 251 är ett kompetent bord för en mindre peng.

KSU 251 är 1300mm kortare än GTA 3800, det är klart det kostar mindre.
 
Mm, min huvudanledning till gta3800 var just längden. Som när jag kapade nu skulle jag kapa hyllplan som ska vara 2,2 m. Med ett mindre bort hade jag inte kunnat använda ändstoppet ändå, eftersom avståndet inte räcker. Men som sagt att den där lilla plattan fjädrar är ju kasst.
 
Min erfarenhet är att även 3.8 bord ofta är för korta. Så min personliga rekommendation är att köpa ett kortare bord och ett löst rullstöd eftersom det lösa ändå oftast måste plockas fram.

När det gällde mitt tidigare inlägg så var det mer en generell tes om den märkliga psykologin här på forumet än en diss av det specifika bordet.
 
P Pettttter skrev:
Min erfarenhet är att även 3.8 bord ofta är för korta. Så min personliga rekommendation är att köpa ett kortare bord och ett löst rullstöd eftersom det lösa ändå oftast måste plockas fram.

När det gällde mitt tidigare inlägg så var det mer en generell tes om den märkliga psykologin här på forumet än en diss av det specifika bordet.
Hm, jag tänker ändå att det lösa rullstödet lär vara ännu svajigare som ändstöd? Ffa som i det här fallet när det är 18mm tjock MDF som väger några kilo som trycks emot :)
 
En annan egenskap som är väldigt trevlig med ett sågbord är faktiskt ett hjul som på Metabon. Det gör det väldigt enkelt att flytta runt hela ekipaget med sågen monterad.
 
Rekommenderar Bosch GTA 2500 W
Har det till min Kapex.
Grymt sågbord och bra med hjul och otroligt lätt att fälla ihop.

Köpte i England för typ halva priset mot i sverige.

Tips!:D
 
Jag köpte Metabo KGS 216M och sågbordet KSU251 som farsdagspresent till mig själv. Är efter några månaders användning supernöjd. Har använt den till att precisionssåga fönsterfoder och golvlister sant även till att kapa ved.

Är den första kap- och gersågen jag haft så jag kan inte jämföra med andra maskiner men som sagt, jag är nöjd. Att såg plus bord inte kostade mer än knappt 3.000 är jag också nöjd med.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag lånar tråden istället för att göra en ny.

Jag har idag en Bosch GCM 8S med GTA3800. Den börjar bli allmänt darrig (är runt tio år gammal) och jag behöver något nytt, något bra.

Klinga minst 10", lutningsbar åt både höger och vänster. Kan någon lämna lite handfasta tips?
 
Jag har en festool kapex ks60 som jag skrev ovan. Riktigt nöjd.
Älskar skugglinjen istället för laser.
Lätt att ställa vinklar.
Smart smygvinkel medföljer, perfekt vid gerning av lister.
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Jag har en festool kapex ks60 som jag skrev ovan. Riktigt nöjd.
Älskar skugglinjen istället för laser.
Lätt att ställa vinklar.
Smart smygvinkel medföljer, perfekt vid gerning av lister.
Vinklingsbar åt båda hållen? 216mm klinga känns för litet, men kanske bara inbillning?
 
F Fluxor skrev:
Vinklingsbar åt båda hållen? 216mm klinga känns för litet, men kanske bara inbillning?
Ja för fan den är vinklingsbar åt båda hållen :)
Vad ska du ha den till?
Jag har sågat 45x170 med sågen till vindsbjälklaget. Ännu grövre dimensioner, jo då ska du ha en annan såg.
Nackdelen med en större blir tyngden, ks60 är portabel. Någorlunda enkel att flytta runt inomhus.

Ska du ha en såg till panel, lister, reglar etc ser jag ingen mening med att köpa ks120 eller motsvarande.
 
Det har hänt att jag vill såga 95mm på högkant, kanske mest för att jag är lekman.

Portabel spelar mindre roll i detta fall.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Hej,
Vad kul att du funderar på att köpa en ordentlig bordsåg. De hade ju nyligen en tävling med det som pris här på byggahus. Tyvärr vann jag inte då.
De kostar ju en del men vad vill man ha kvalité ska man nog inte snåla.
Själv snålade jag så mycket jag kunde och byggde en egen. Funkar riktigt bra.
(vrid ner ljudet, rekommenderas)
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Niklasloow och 1 till
  • Laddar…
Metabos 305 med deras stora stativ, funkar till allt och är grymmt prisvärd!


https://www.proffsmagasinet.se/mask...MouEYW8Xi_EjakfgygSutDm_QezeEq2kaAiTdEALw_wcB




Grillen Grillen skrev:
Har kommit till insikt efter ca 8 år i huset att det nog är dags för ett inköp av en egen kap/gersåg, det börjar bli lite omständigt att behöva åka iväg för att låna en varje gång man ska använda en ;)

Men nu till problemet, vilken maskin bör jag köpa? Finns ju hundratals att välja på där ute.

När jag ändå ska köpa en så vill jag satsa på en bra som ger exakta snitt och smidig att hantera, gärna att man ska kunna såga ganska stora plank som större reglar osv.

Bordet ska vara enkelt att hantera, gärna att man kan dra ut det långt åt sidorna om man kapar längre plank.

Budget är inte riktigt satt då jag inte vet i vilken prisklass man bör satsa på för att få en vettig maskin. Men jag vill helst inte lägga en halv förmögenhet på den om jag inte måste.

Är det någon idé att kolla på begagnade maskiner i toppklass som kanske är riktigt bra pris på i andrahand? Eller bör man köpa helt nytt för att slippa problem?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.