Status
Tråden går ej att kommentera.
D
MultiMan MultiMan skrev:
Vi har en medlem i tråden som upprepade gånger argumenterat för att lärarna inte är drabbade som andra (urval):
Japp, och jag har fortfarande inte sett någon påstå något annat heller, att det finns enstaka skolor som haft smittspridning bevisar ju inte tesen heller. Jag tror fortfarande att om du tagit slumpvisa grupper av människor, trängt ihop de rejält, låtit de sjunga, skrika i munnen på varandra, brottas, gråta, nysa och hosta på varandra, tom torka upp varandras kräks, då tror jag att du hade sett en betydligt större smittspridning än i skolorna. Beteendet bland barn i skolan skiljer sig helt enkelt rätt rejält från de arbetsplatser jag besökt.

Sen är mina misstankar ju bara en observation och en personlig åsikt baserad på dessa, absolut ingen vetenskaplig studie bakom men som jag sagt ett par gånger, vi hade vetat det om sveriges lärarkår vore utrotningshotad (en skola med pronlem blev artikel direkt) och det hade den varit om skolorna hade varit smitthärdar.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Artikel i DN som är kritisk mot att svenska skolan inte stängt ned, läsvärd (jag behövde ingen inloggning).

[länk]

Denna refereras dessutom av lärarupprorets Facebook där man även kan läsa att de har begärt ut FHMs underlag för att skolbarn inte är smittdrivande, FHM hade inget underlag att lämna ut då de inte hade gjort någon analys.

Kopplar man då tillbaka detta till artikeln i DN så är det uppenbart att man inte stängt skolorna därför att skolbarn inte skall drabbas av konsekvenserna av viruset (precis som man inte stängde skolor under krigen). Lägg på att stängda skolor skulle påverka arbetskraften förmåga att vara på arbetet och ni har en orsak till att skolorna inte stängde.

I DN-artikeln refereras också att Sverige genom att inte följa smittspridning I skolan har missat möjligheten att internationellt leverera resultat om smittspridning I skolan.
Ja men artikeln säger väl detsamma, det handlar om tycke och smak, vissa drar ju "försiktighetsprincipen" oerhört långt och är man lagd åt det hållet så ska man såklart få känna så, bara oerhört jobbigt att köra bakom en sådan i trafiken, ströpanikbromsar lite då och då refererandes till just försiktighetsprincipen.
 
D
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Så är det, och då har spridnigen ingenting med FHM:s strategi att göra. De förutsätter (kanske naivt) att äldrevården ska fungera. Men istället ballar allt ur. Kanske kan detta leda till bättre äldrevård i slutändan. Slut med benanningsföretag, endast fastanställd personal.
Jag är cynisk där, detta kommer snabbt falla i glömska men räkningen kommer varje månad, med dagens strukturer runt äldrevården är det bara ekonomiska incitamen som funkar. Möjligtvis kan du bygga in viten som faller ut på indikatorer om detta men det är nog det enda som kan leda till förändring, annars fortsätter nog detta styras efter lagen om att billigast=bäst!
 
  • Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skall det ta några veckor?
En förskolelärarinna kommer smittad hem från semestern, smittar första arbetsdagen tio barn, som blir hämtade av morsan/farsan, som i din tur blir smittade av barnen, och i sin tur smittar tio arbetskamrater under resten av veckan.
Känner du inte till vad R0-värdet är efter så här många månader?
Hört talas om inkubationstid?
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte detta med timanställd personal, som kallas in för en dag eller två.
Har själv varit personal- och produktionschef på ett medelstort företag, och vi hade inte en enda timanställd.
Alla nyanställda (även jag) fick ett anställningskontrakt med 6 månaders provanställning, som gick över till en fast anställning om man skötte jobbet bra.
Och som sist anställd var det ju bara arbetsbrist och kicken som gällde i värsta fall.
(Minns bara en kille som inte gjorde sitt jobb. Efter lite skitjobb drog han självmant :cool: )

Så varför timanställning i äldrevården?
Där om någonstans borde det väl vara superenkelt att bedöma vilken arbetsinsats som behövs veckor, månader och år framåt?
Därför att man behöver lika många som jobbar även när några av de fast anställda är sjuka eller vabbar, det går liksom inte att skjuta upp jobbet en dag eller två tills man är tillbaks som man kan med många kontorsjobb, och därför tar man in timanställda som vikarier.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte detta med timanställd personal, som kallas in för en dag eller två.
Har själv varit personal- och produktionschef på ett medelstort företag, och vi hade inte en enda timanställd.
Alla nyanställda (även jag) fick ett anställningskontrakt med 6 månaders provanställning, som gick över till en fast anställning om man skötte jobbet bra.
Och som sist anställd var det ju bara arbetsbrist och kicken som gällde i värsta fall.
(Minns bara en kille som inte gjorde sitt jobb. Efter lite skitjobb drog han självmant :cool: )

Så varför timanställning i äldrevården?
Där om någonstans borde det väl vara superenkelt att bedöma vilken arbetsinsats som behövs veckor, månader och år framåt?
Nja. Vi har timanställda på det företag jag jobbar på. Inte så många ca 10 tror jag det varit tidigare före coronan.
Studerande som vill komma in ibland och jobba lite extra. Några pensionärer som vill jobba lite mer. Jag har en på min avdelning som passerat 68 och jobbar extra. Men de ordinarie är givetvis inte timanställda. Ibland visstidsanställda och bemanning men säkert mer än 90% tillsvidareanställda.

Men med erfarenhet av smittspridningen så tycker jag all vårdpersonal borde vara tillsvidareanställd. Väl utbildade och så mycket som möjligt samma personal till respektive brukare (jag hatar ordet brukare men då förstår alla)

Nu kommer vi till problemet med ekonomin. Sverige har inte råd med detta utan kör besparingsvägen. Snikmodell med lågavlönad personal inom äldrevården. Vi måste får ordning på landets ekonomi och då funkar det inte med att sälja ut industrin som vi gjort och låta folk gå på bidrag.
 
optimum optimum skrev:
Ett nyhetsprogram på TV4 med en expert inom ämnet inbjuden.

Svensk kvinna och lät mycket intressant men utanför vad jag helt förstår.

Fanns olika metoder att bygga upp ett skydd.

Dels traditionellt vaccin där man blir lite sjuk och bildar antikroppar, tar väl 10-15 dagar.

Sedan en metod som direkt stimulerar/aktiverar produktion av antikroppar

Och den tredje att tillföra antikroppar liknande blodplasma från de med antikroppar.


Här är jag mycket ödmjuk till påståenden då detta är långt utanför min kompetens.

Lät mycket intressant och lovande samt svensk forskning och teknik.

Finns garanterat motsvarande i andra länder.

Alltså lösningen behöver inte vara en utan flera metoder och kan väljas efter behov.
Traditionella vacciner innehåller ett antigen (som immunförsvaret skall identifiera) och hjälpämne som aktiverar immunförsvaret lite extra, samt (oönskade) ämnen från produktionen (som kan ge allergireaktioner).
Antigener kan vara

Ett liknande virus fast från en annan art och som då skall vara ofarlig för människa. [Smitkoppsvaccinet var ett sådant och skulle aldrig blivit godkänt idag då det skulle vara oetiskt att så många skulle bli sjuka och dö av vaccinet. Dock utrotade man sjukdomen vilket vi kan vara glada över].

Ett försvagat levande virus som inte skall ställa till med skada, men som kroppen lätt skapar antikroppar mot.

Ett dött virus som inte kan reproducera sig.
Ett fragment av det riktiga viruset, stort nog för att immunsystemet ska kunna lära sig att känna igen det och skapa antikroppar som fungerar mot det riktiga viruset.

DNA och RNA vaccin,
En modern teknik där man tillverkat tex mRNA , för in mRNAt i en cell och får cellen att producera ett antigen som immunförsvaret får ta hand om, tex spike-proteinet från Corona-viruset. Man får celler att tillverka vaccinet med hjälp av att genetisk kod och sen får immunförsvaret själv komma på hur det skall producera antikroppar precis som vanligt vaccin.
Man ”bara” DNA analyserar viruset, väljer ut vad man skall koda för (bioengineering),” beställer lite gensekvenser” för att koda för utvalda proteiner som viruset har och som man tror kan vara effektiva att angripa.

Amerikanska Moderna tog fram sitt mRNA-vaccin på 42 dagar.
På Karolinska utvecklas bla svenskt dna-vaccin mot sars-cov-2. DNA vaccin har fördelen att vara stabilt och tåligt, medan RNA vaccin lätt förstör och behöver hanteras nedkylt.

Man tar fram ett antal vaccinkandidater som sen testas och utvärderas. Om det går fortare än 1 år så är risken stor att man tagit genvägar med test och utvärdering vilket ökar risken för biverkningar...

I dagsläget finns det inga mRNA vacciner godkända för människor.
RNA/DNA vacciner är lätta att utveckla och producera jämfört med traditionella vacciner. Det går att snabbt bygga storskalig produktion. Hoppas de lyckas!

Att utvinna antikroppar från någon som haft covid-19 och ge till en sjuk går inte att skala upp i stor skala och bygger inte upp någon längre immunitet eftersom kroppen inte då har några immunceller som lärt sig att producera antikropparna.
Nyfödda barn kan tidigt få en spruta immunglobulin innan de kan bilda egna antikroppar.

Räcker det med antikroppar för att bli immun? B-celler lär sig producera antikroppar som binder till viruset, medan T-celler (T-cellsmedierad immunitet) binder till en infekterad cell. Det är i infekterade celler som viruset kan reproducera sig och producera massor med nya virus.

För snabbt muterande virus kan det fungera att kombinera tex 3 olika vacciner, så det behöver inte vara helt kört om man inte lyckas få fram ett fungerande vaccin. (Det har väl redan nämnt i tråden tror jag).

Sen finns det ju immunhämmande medicin och antiviral medicin. Det är nog där vi kan hitta behandlingsmetoder i det korta perspektivet, för de svårt sjuka.

Källor på det...tja, man hänger väl med lite, plus 20 års intresse för hur kroppen och speciellt då immunförsvaret fungerar.
Men nån Referens får jag väl prestera
NyTeknik Det här vet vi om vaccin mot covid-19
Nu finns det 120 olika vaccin på gång. Någon borde väl lyckas.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Traditionella vacciner innehåller ett antigen (som immunförsvaret skall identifiera) och hjälpämne som aktiverar immunförsvaret lite extra, samt (oönskade) ämnen från produktionen (som kan ge allergireaktioner).
Antigener kan vara

Ett liknande virus fast från en annan art och som då skall vara ofarlig för människa. [Smitkoppsvaccinet var ett sådant och skulle aldrig blivit godkänt idag då det skulle vara oetiskt att så många skulle bli sjuka och dö av vaccinet. Dock utrotade man sjukdomen vilket vi kan vara glada över].

Ett försvagat levande virus som inte skall ställa till med skada, men som kroppen lätt skapar antikroppar mot.

Ett dött virus som inte kan reproducera sig.
Ett fragment av det riktiga viruset, stort nog för att immunsystemet ska kunna lära sig att känna igen det och skapa antikroppar som fungerar mot det riktiga viruset.

DNA och RNA vaccin,
En modern teknik där man tillverkat tex mRNA , för in mRNAt i en cell och får cellen att producera ett antigen som immunförsvaret får ta hand om, tex spike-proteinet från Corona-viruset. Man får celler att tillverka vaccinet med hjälp av att genetisk kod och sen får immunförsvaret själv komma på hur det skall producera antikroppar precis som vanligt vaccin.
Man ”bara” DNA analyserar viruset, väljer ut vad man skall koda för (bioengineering),” beställer lite gensekvenser” för att koda för utvalda proteiner som viruset har och som man tror kan vara effektiva att angripa.

Amerikanska Moderna tog fram sitt mRNA-vaccin på 42 dagar.
På Karolinska utvecklas bla svenskt dna-vaccin mot sars-cov-2. DNA vaccin har fördelen att vara stabilt och tåligt, medan RNA vaccin lätt förstör och behöver hanteras nedkylt.

Man tar fram ett antal vaccinkandidater som sen testas och utvärderas. Om det går fortare än 1 år så är risken stor att man tagit genvägar med test och utvärdering vilket ökar risken för biverkningar...

I dagsläget finns det inga mRNA vacciner godkända för människor.
RNA/DNA vacciner är lätta att utveckla och producera jämfört med traditionella vacciner. Det går att snabbt bygga storskalig produktion. Hoppas de lyckas!

Att utvinna antikroppar från någon som haft covid-19 och ge till en sjuk går inte att skala upp i stor skala och bygger inte upp någon längre immunitet eftersom kroppen inte då har några immunceller som lärt sig att producera antikropparna.
Nyfödda barn kan tidigt få en spruta immunglobulin innan de kan bilda egna antikroppar.

Räcker det med antikroppar för att bli immun? B-celler lär sig producera antikroppar som binder till viruset, medan T-celler (T-cellsmedierad immunitet) binder till en infekterad cell. Det är i infekterade celler som viruset kan reproducera sig och producera massor med nya virus.

För snabbt muterande virus kan det fungera att kombinera tex 3 olika vacciner, så det behöver inte vara helt kört om man inte lyckas få fram ett fungerande vaccin. (Det har väl redan nämnt i tråden tror jag).

Sen finns det ju immunhämmande medicin och antiviral medicin. Det är nog där vi kan hitta behandlingsmetoder i det korta perspektivet, för de svårt sjuka.

Källor på det...tja, man hänger väl med lite, plus 20 års intresse för hur kroppen och speciellt då immunförsvaret fungerar.
Men nån Referens får jag väl prestera
NyTeknik Det här vet vi om vaccin mot covid-19
Nu finns det 120 olika vaccin på gång. Någon borde väl lyckas.
Tackar för en utförlig beskrivning.
Har läst den en gång men får läsa på lite till.
(y)(y)(y):D
 
A
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Du vurmar för barn som har det svårt hemma. Jag kan hålla med dig om att det är hemsk att det finns barn som inte trivs hemma.

Men det anser jag inte är ett vettigt argument mot en lockdown. Vad man istället borde göra är att arbeta med problemet så att alla barn får bra hemförhållanden.
Nu blir detta lite OT men för att du inte skall fortsätta leva med den villfarelsen om att man borde "arbeta med problemet" kan jag berätta att barn och ungdom har alltid varit det högst prioriterade området inom kommunernas omsorg. Den värderingen delas av större delen av befolkningen skulle jag tro.

Kommunernas kostnader för individ- och familjeomsorg uppgick 2018 till 48,6 miljarder kr, av dessa var den i särklass största posten insatser för barn och unga 22,1 miljarder kr. Som jämförelse kan nämnas att kostnaderna för ekonomiskt bistånd uppgick till 14,2 miljarder kr samma år.

Sedan har du alla övriga verksamheter som direkt arbetar med barn och unga, kultur o. fritid, skola, barnomsorg, psykiatrin, idrotten m.fl.
Verkligheten för alldeles för många barn är så mycket värre än "att de inte trivs hemma"

https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/ovrigt/2020-3-6688.pdf
 
  • Gilla
  • Älska
tttomten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att man behöver lika många som jobbar även när några av de fast anställda är sjuka eller vabbar, det går liksom inte att skjuta upp jobbet en dag eller två tills man är tillbaks som man kan med många kontorsjobb, och därför tar man in timanställda som vikarier.
Sen sitter det lite i väggarna det där med timanställda. Här ute på landet har vi gott om hem av olika slag men det är inte lätt att hitta bra personal som vill ta fasta tjänster. Fast anställning är ju inte bara en bra sak för arbetstagaren det gör också att man hamnar under dåliga chefer som byter jobb som andra byter underkläder, orimlig schemaläggning och risken att bli beordrad arbete när man inte vill det. Så företagen tvingas toppa med timpersonal. Förutom att det gör planering knepigt så är det också bekvämt för företagen. Men det går ju ändå inte att planera eftersom den fasta personal ofta är sjukskriven och det finns inget personalöverskott på enheterna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tackar för en utförlig beskrivning.
Har läst den en gång men får läsa på lite till.
(y)(y)(y):D
Immunförsvaret är mer komplicerat än så, men det där där känns väsentligt i detta sammanhang.

Moderna har lite mer resurser än Karolinska Institutet ,men svensk industri brukar ju lyckas med saker som borde vara omöjliga för vårt lilla land.

Moderna har lite större budget än KI, Fueled By $500 Million In Federal Cash, Moderna Races To Make A Billion Doses Of An Unproven Cure, länk
När de fick den genetiska koden av kineserna designade de vaccinet på 48h.
42 dagar senare levererade de vaccin för fas 1 studie.
Imponerande.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att man skulle kunna höja kvaliteten genom att ge de som arbetar inom vården vettiga anställningsförhållanden. Det skulle leda till att folk trivdes bättre på jobbet och inte bytte arbete så ofta.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man sjunger ju också i skolan (eller har man ställt in det?).
blackarrow blackarrow skrev:
Traditionella vacciner innehåller ett antigen (som immunförsvaret skall identifiera)
blackarrow blackarrow skrev:
Ett liknande virus fast från en annan art och som då skall vara ofarlig för människa.
Ja, och det är därifrån vi fått vår teknik att skydda oss mot dessa smittämnen.
Ordet vaccin kommer ju från det latinska ordet vacca, som betyder just ko.
I början av smittkoppsepidemin upptäckte man att i england att mjölkpigor inte blev sjuka,.
För de hade redan smittats med kokoppor från kossorna, och hade därigenom bildat antikroppar,
som även var verksamma mot smittkoppor.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vi får väl se om kommunerna tänker om kring detta som en konsekvens av Sars-cov-2 och hur poppis det kommer vara att ha stora äldreboenden kombinerat med förskolor framöve
Äsch, kommunerna spar ju pengar på att vi gamla går bort så tidigt som möjligt.
Och det gör väl försäkringsbolagen också?
Någon som har koll på Folksams och Skandias aktiekurser?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Traditionella vacciner innehåller ett antigen (som immunförsvaret skall identifiera) och hjälpämne som aktiverar immunförsvaret lite extra, samt (oönskade) ämnen från produktionen (som kan ge allergireaktioner).
Antigener kan vara

Ett liknande virus fast från en annan art och som då skall vara ofarlig för människa. [Smitkoppsvaccinet var ett sådant och skulle aldrig blivit godkänt idag då det skulle vara oetiskt att så många skulle bli sjuka och dö av vaccinet. Dock utrotade man sjukdomen vilket vi kan vara glada över].

Ett försvagat levande virus som inte skall ställa till med skada, men som kroppen lätt skapar antikroppar mot.

Ett dött virus som inte kan reproducera sig.
Ett fragment av det riktiga viruset, stort nog för att immunsystemet ska kunna lära sig att känna igen det och skapa antikroppar som fungerar mot det riktiga viruset.

DNA och RNA vaccin,
En modern teknik där man tillverkat tex mRNA , för in mRNAt i en cell och får cellen att producera ett antigen som immunförsvaret får ta hand om, tex spike-proteinet från Corona-viruset. Man får celler att tillverka vaccinet med hjälp av att genetisk kod och sen får immunförsvaret själv komma på hur det skall producera antikroppar precis som vanligt vaccin.
Man ”bara” DNA analyserar viruset, väljer ut vad man skall koda för (bioengineering),” beställer lite gensekvenser” för att koda för utvalda proteiner som viruset har och som man tror kan vara effektiva att angripa.

Amerikanska Moderna tog fram sitt mRNA-vaccin på 42 dagar.
På Karolinska utvecklas bla svenskt dna-vaccin mot sars-cov-2. DNA vaccin har fördelen att vara stabilt och tåligt, medan RNA vaccin lätt förstör och behöver hanteras nedkylt.

Man tar fram ett antal vaccinkandidater som sen testas och utvärderas. Om det går fortare än 1 år så är risken stor att man tagit genvägar med test och utvärdering vilket ökar risken för biverkningar...

I dagsläget finns det inga mRNA vacciner godkända för människor.
RNA/DNA vacciner är lätta att utveckla och producera jämfört med traditionella vacciner. Det går att snabbt bygga storskalig produktion. Hoppas de lyckas!

Att utvinna antikroppar från någon som haft covid-19 och ge till en sjuk går inte att skala upp i stor skala och bygger inte upp någon längre immunitet eftersom kroppen inte då har några immunceller som lärt sig att producera antikropparna.
Nyfödda barn kan tidigt få en spruta immunglobulin innan de kan bilda egna antikroppar.

Räcker det med antikroppar för att bli immun? B-celler lär sig producera antikroppar som binder till viruset, medan T-celler (T-cellsmedierad immunitet) binder till en infekterad cell. Det är i infekterade celler som viruset kan reproducera sig och producera massor med nya virus.

För snabbt muterande virus kan det fungera att kombinera tex 3 olika vacciner, så det behöver inte vara helt kört om man inte lyckas få fram ett fungerande vaccin. (Det har väl redan nämnt i tråden tror jag).

Sen finns det ju immunhämmande medicin och antiviral medicin. Det är nog där vi kan hitta behandlingsmetoder i det korta perspektivet, för de svårt sjuka.

Källor på det...tja, man hänger väl med lite, plus 20 års intresse för hur kroppen och speciellt då immunförsvaret fungerar.
Men nån Referens får jag väl prestera
NyTeknik Det här vet vi om vaccin mot covid-19
Nu finns det 120 olika vaccin på gång. Någon borde väl lyckas.
Tack för länken. Lite vetenskapliga fakta behövs verkligen i tråden. Kan tillfoga att enligt Dagens Medicin pågår det mer än 120 vaccinstudier på olika håll i världen.Oerhörda resurser satsas. Så ett vaccin runt årskiftet som WHO påstår är troligt.

Men tragiskt att så många i Sverige avlidit och blivit sjuka i onödan i väntan på vaccin pga vår s.k. strategi.

Inte heller förvånad det gått så illa när hjärnan bakom vår strategi, o Tegnells mentor, Giesecke i Sjukhusläkaren uttalat följande:
Jag funderar på att skriva en artikel: 'En självförvållad global katastrof'. Hade man låtit skeendet vara så hade det dels varit över nu och så hade man förmodligen inte förlorat särskilt många liv på det."

Med sådana mänsklighetens vänner behövs inga fiender.
 
  • Gilla
  • Ledsen
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.