Hej!
Igår hade vi åskväder och helt plötsligt slog jordfelsbrytare ut och elen släcktes i huset. Jag lyckades identifiera vilken grupp som var felet och det var belysningen i klädgarderoben, groventrén och garaget. I garaget har vi långa lysrörsarmaturer i taket. Jag testade att ta bort de små säkringarna som sitter i lysrörsarmaturen men det hjälpte inte. Någon som har tips på hur vi kan hitta källan till problemet.

/Hans
 
Det regnade rätt friskt igår. Kolla sådant som sitter i uttag utomhus, även utomhusbelysning kan ha tagit in vatten.
 
De flesta uttagen utomhus ligger på en annan säkringsgrupp. Jag var ut och kollade uttagen runt vår altan och där verkar några uttag vara med i samma grupp för de funkade inte. Jag testade att dra ur en lampa som var inkopplad men det blev ingen skillnad.
 
För att komma vidare behöver man titta under huven på uttag och belysning, och eventuellt mäta ifall man inte ser synliga skador, vilket kan kräva att man kopplas isär delar av gruppledningen för att kunna isolera felet. Fokusera på uttag och skyddsjordad belysning.

Vad är det för slags lysrörsarmaturer som har små säkringar i sig?
 
Det är nog glimtändare
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det var den lilla i mitten jag tänkte på men det kanske är ngt annat ?
 
  • Närbild av en fluorescerande ljusarmatur med tre lysrör och en liten rund del i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
I mitten sitter glimtändare.
 
Okej, då kanske det inte gjorde ngn nytta att ta bort dessa? Finns det ngt annat enkelt sätt att se om felet är bland dessa lampor eller om felet är någonannanstans?
 
Tomture61
Börja koppla ur saker , lossa tåtarna från lampor / uttag .
Kan också vara jordfelsbrytaren i sej som fått en känga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.