F
Hej. Nu är sommaren här o eftersom fjärrvärmen inte värmer huset så finns inget konstant flöde av varmt vatten som kommer till värmeväxlaren. Någon sa att det skall vara ett litet flöde konstant förbi så fjärrvärmevattnet inte är kallt ut till gatan. Stämmer det?
Sker det "förbiflödet",om det nu skall finnas, i värmeväxlaren eller skall det vara där fjärrvärmen kommer in i fastigheten?
Mest nyfiken på om det är ngt som bara är fel inställt. Kanske bara jag som har extra dåligt varmvattenstålamod för hittar inget om detta. Värmeväxlarinstallation med mätare, kranar och rör för fjärrvärme i ett teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeväxlarinstallation med mätare, kranar och rör för fjärrvärme i ett teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickar bild där fjärrvärmen kommer in till huset o där finns ju kranar som skall vara stängda, helt öppna eller något däremellan. De kanske är för test av tryck då det är en mätare som sitter där...
 
Staffans2000
Båda dina kranar till manometern är ju stängda! Mina fjärrvärmekunskaper är sådär. Men öppnar du minst en av kranarna så kan du läsa av trycket. Men vad det har med ditt varmvatten att göra. Är en annan sak.

Staffan
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
F
Tänkte återkoppla med lösningen kanske har någon annan samma fundering o hittar lösning här
Det skall vara ett litet konstant förbiflöde som styrs med en termostat. Lite som på ett vattenelement. Längst ned till vänster på bilden av pannansyns ett pyttelitet rör. Det är så smalt att det lätt becknar igen o blir tätt. Det är bara att stänga alla kranar stänga av pannan o skruva bort det lilla röret. Rengöra o sen skruva tillbaka. Öppna alla kranar o på med pannan o vips hade jag varmvatten till o med på sommaren. Värmepannans termostat och rör med fokus på det smala röret som kan bli igentäppt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frja och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Båda dina kranar till manometern är ju stängda! Mina fjärrvärmekunskaper är sådär. Men öppnar du minst en av kranarna så kan du läsa av trycket. Men vad det har med ditt varmvatten att göra. Är en annan sak.

Staffan
Kopparrör på fjärrvärmesidan?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Kopparrör på fjärrvärmesidan?
Varför inte?

Vi har också kopparrör på fjv-sidan, där varje skarv är hårdlödd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.