Redigering: Vi kan lägga ned detta nu, frågan är besvarad och givetvis tänkte jag helt tokigt. Tack till @16386 och @C.Lundin som rättade till min tankevurpa.


Ursprunglig fråga:
Håller på bli knäpp, borde egentligen gå ifrån ritbordet en stund för nu tänker jag i cirklar.

Jag ska beställa golvmaterial (massivt trägolv, hittat ett underbart litet hyvleri som säljer hela 28mm tjockt för ungefär samma peng som stora märken tar för budgetvariant).

Rekommendation är att beställa minst 15% extra för det oundvikliga spillet.

Jag kollar på en karta där jag mätt upp rummen med laser. Lägger jag ihop alla rummens mått och avrundar uppåt till jämna kvadrat får jag det till 65 m2. Lägg till 15%, avrunda uppåt blir det 75 m2. Landar på ca 20 tkr inklusive frakt.

Är det så man gör?

Eller går jag på husets ungefärliga yttermått, vilket är ca 8 x 10 meter. Då är det helt plötsligt 80 kvadrat + 15% = 92 m2, landar på ca 25 tkr. Låter kanske inte som jättepengar, 5000kr skillnad för ett helt golv, men min ekonomi är tyvärr inte den bästa (tack som fan coronavirus, en lång sjukskrivning var precis vad jag behövde mitt i en renovering). Och jag vill inte bli sittande med grangolv i ovanlig dimension för flera tusen.
 
Redigerat:
Jag skulle mäta varje rum för sig, istället för att avrunda först efter summering. Men varför du skulle räkna med yttermått förstår jag inte.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag skulle mäta varje rum för sig, istället för att avrunda först efter summering. Men varför du skulle räkna med yttermått förstår jag inte.
Hm, nej, egentligen, varför skulle jag det?

Tror det bara blir så konstigt i huvudet på mig, att huset kan ha yttermått (räknat grundmur, ej fasad) som ger 80 m2 men mätt rummen och fått det till 65 m2 (för övrigt gjort precis som du sa, avrundat uppåt för varje rum och sedan summerat). Hur kan liksom 15 m2, en ändå rätt stor yta, "försvinna"? Men så är det väl med multiplikation, de flesta av oss har kass intuitiv känsla för hur stort det blir. Dessa "försvunna" 15 m2 kommer givetvis av att rumsmåtten är mer exakta, medan yttermåtten är något avrundade uppåt i sig, de centimetrarna blir rätt mycket. Egentligen är måttet innanför väggarna 7.77 x (4.7 + 4.7 + ~0.15), alltså ca ~74 m2.
 
Räkna hela ytan blir bara korrekt om du inte har några innerväggar. Det får vi väl anta att du har eftersom du pratar om flera rum.
Det är omöjligt att säga hur mycket spill det kan tänkas bli, men om alla hörn i rummen är 90 grader så blir det inte speciellt mycket.

Kortfattat så blir det mycket mer exakt av att räkna rum för rum. Blanda in yttermått är väldigt ologiskt då golvet ska läggas inomhus...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja. Räkna rum för rum.

Att använda yttermått känns ju rätt ovidkommande :)

Spill beror på hur erfaren man är och vilken typ av golv det är. Är man glad amatör och det är första golvet skulle jag räkna på 20%. Om en hantverkare lägger det. 10%
Beror väldigt mycket på vilket golv man lägger och hur man vill att det ska se ut med linjerande skarvar med mera.
 
C C.Lundin skrev:
Blanda in yttermått är väldigt ologiskt då golvet ska läggas inomhus...
Skyller på att jag sitter och räknar flera saker samtidigt; innergolv, trossbotten, volym isolering, isolering av krypgrund etc och får olika mått på allt. :rolleyes:
 
Om du kan så beställ rätt längder + 10cm rum för rum så minimerar du spill och skarvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.